بهنام کامرانی:«بهارستان» را باید تبدیل به یک کار فرهنگی ماندگار کرد

بهنام کامرانی:«بهارستان» را باید تبدیل به یک کار فرهنگی ماندگار کردبه گزارش گالری انلاین به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری تهران، بهنام کامرانی هنرمند نقاش و پژوهشگر درباره سالانه «بهارستان» گفت: سالانه هنرهای شهری بهار تهران امسال بسیار پردامنه و جذاب برگزار شد و دانشجویان هنر خیلی خوب درگیر این موضوع شدند. ضمن این که امیدوارم در این رویداد از حضور اساتید معتبر بیشتر بهره بگیریم و این رویداد از حالت موردی خارج شود، چه بهتر که در سال‌های آینده از اساتید معتبرتر هم دعوت کنند تا این آثار در سطح شهر باقی بمانند و در تمام طول سال از آنها استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه این حرکت نباید صرفا در راستای تزئین شهر استفاده شود، افزود: ما علاوه بر آثار هنری که جذاب و شادی‌آور هستند، باید دانش تصویری مخاطب را نیز بالا ببریم. از سوی دیگر تمرکز این طرح در یک منطقه از شهر بسیار بهتر از پراکنده بودن آن است. خوشبختانه امسال رویداد «بهارستان» متمرکز بود و به صورت جشنواره در نقطه‌ای از شهر به نمایش درآمد. ضمن اینکه بازدیدکنندگان نیز می‌توانند به راحتی به منطقه مورد نظر بیایند و از آثار دیدن کنند. این اتفاق باعث بالا بردن دانش فرهنگی می‌شود اگر نه تبدیل به یک کار فرهنگی زودگذر می‌شود.
این هنرمند در ادامه بیان کرد: در طرح امسال یکسری کارهای بازیافتی انجام شد که خیلی خوب بودند که در مکان‌های دیداری شهر کار شدند. از سوی دیگر طیف هنرمندان تازه‌ای کار کردند که پیش از این کار شهری انجام نداده بودند و انرژی تازه‌ای به شهر تزریق شد.
کامرانی با پیشنهاد این که این طرح را باید گسترش داد و صرفا روی بهار متمرکز نبود، اظهار کرد: می‌توان از امکانات مختلفی در راستای هنرهای مناسبتی استفاده کرد و تنها روی بهار متمرکز نبود. باید هنرمندان مختلف را در عرصه‌های گوناگون هنرهای تجسمی شناسایی و روی مکان‌های مشخص کار کرد که تاثیر عمیقی روی مخاطب داشته باشد. از سوی دیگر نقاشی شهری هم باید به این سمت سوق داده شود و لازم است که شعور مخاطب هم به کار گرفته شود و کارهای متفکرانه و دقیق‌تری به شهر بیاید.
وی همچنین درباره تفاوت آثار ارائه شده در طرح «بهارستان» امسال نسبت به سال گذشته گفت: امسال کارها موفق‌تر بودند، ضمن این که تعداد زیادی از تصویرسازان دراین دوره حضور داشتند، در حالی‌که در سال‌های گذشته این گونه نبود. در « بهارستان» کارهای موفقی به نمایش گذاشته شد، بخصوص در بخش تخم مرغ‌ها، به طور کلی آثار ارائه شده بسیاری خلاقانه تر از سال‌های گذشته کار شد.
کامرانی با پیشنهاد این که از مدیاهای جدید نیز می‌توان در این رویداد بهره گرفت افزود: درجلسات شورای سیاستگذاری پیشنهاد دادم تا روی بیلبوردها و مانیتورهای شهری نیز ازمدیاهای جدید نیز بهره بگیریم، ولی از آنجایی که معمولا این کارها با عجله وشتاب همراه است و هماهنگی نیاز به زمان بیشتری دارد این امکان فراهم نشد و خیلی شکل جدی به خود نگرفت، اما امیدوارم در سال‌های آینده این اتفاق در سالانه «بهارستان» رقم بخورد.
لازم به یادآوری است، رویداد هنری «بهارستان» (سالانه هنرهای شهری بهار تهران) به همت سازمان زیباسازی شهر تهران همزمان با ایام نوروز ۱۳۹۵ در تهران برگزار ‌شد و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد.

logo-samandehi