نقاشی 240 هزار یورویی پیدا شد

1460017612666_1866.jpgبه گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، پلیس نروژ پس از دستگیری دو فرد مظنون به سرقت هنری موفق شد نقاشی دزدیده‌ شده «ادوارد مونک» نقاش بزرگ اکپرسیونیست را پیدا کند.

این تابلوی آبرنگ که «تاریخ» نام دارد، به سبک لیتوگراف کشیده شده است. «تاریخ» سال 2009 از موزه «اوسلو» به سرقت رفت. ارزش این اثر هنری در آن زمان 240 هزار یورو تخمین زده شده بود.

این نقاشی آنچنان مشهور بود که به حراج گذاشتن آن ناممکن بود. نیروهای پلیس دو سارق را به اتهام حمل اثر مسروقه دستگیر کردند و سپس به این کشف بزرگ پی بردند.

به گزارش گاردین، شاهکارهای مونک سال‌هاست مورد تعقیب سارقان هنری قرار دارد. سال 2004 بود که دو نقاشی «مدونا» و «جیغ» که معروفترین کار این هنرمند است، از موزه شهر «اوسلو» دزدیده شد. ارزش این دو نقاشی 100 میلیون دلار تخمین زده شده بود. 10 سال پیش از آن نیز نسخه دیگری از تابلوی «جیغ» از گالری ملی این شهر به سرقت رفت. تمام این تابلوها بعدا پیدا شدند و به موزه بازگردانده شدند.

ادوارد مونک نقاش برجسته نروژی در سبک اکسپرسیونیسم بود. دوران کودکی او توأم با فشار و بیماری، بر روحیاتش تأثیر زیادی گذاشت. مونک هنرمندی به شدت «شخصی» بود که حال و هوای او در آثارش در دوره‌های مختلف متجلی شده‌اند. خودنگاره‌های او در دوره‌های گوناگون، احوال روحی‌اش را که غالباً ملتهب بود، را نمایان می‌کند.

از مشهورترین نقاشی‌های او چهار تابلوی مجموعه «جیغ» است. ادوارد مونک چهار تابلوی «جی» را اواخر دهه ۱۸۹۰ میلادی و در طول دهه اول قرن بیستم به صورت رنگی و رشته‌ای از طرح‌های قلمی و زغالی به نقاشی کشید. «جیغ» یکی از شاهکارهای هنر مدرن و از الگوهای آشنای سبک اکسپرسیونیسم به حساب می‌آید.

logo-samandehi