خانواده پیکاسو محکوم به پرداخت غرامت شدند

به گزارش گالری آنلاین ، خانواده پیکاسو در رای نهایی دادگاهی در نیویورک مجبور به پرداخت غرامت به شاکیان پرونده مالکیت مجسمه ی 100 میلیون دلاری پیکاسو شدند.

چندی بیش خبر یک پرونده ی حقوقی بر سر مالکیت اثر نیم تنه ی پیکاسو ، میان خانواده سلطنتی قطرو لری گاگوسیان مجموعه دار امریکایی منتشر شده بود.

این پرونده در دادگاه نیویورک میان عوامل یک حراجی بریتانیایی به نمایندگی از خانواده سلطنتی قطر و یک مجموعه دار معروف آثار هنری آمریکایی شدت گرفته بود.

مجسمه ی نیم تنه ی زن ، شاهکار پیکاسو ،هنرمند اسپانیایی ، پیش از این ریداد در موزه هنر مدرن نیویورک در معرض نمایش بوده است.این نزاع حقوقی از دادگاهی در فرانسه آغاز شد و سپس از سوئیس به امریکا گسترش یافت .

وکلای عوامل حراجی لندن از دادگاه امریکا خواستار تحویل مجسمه به موکلین آنها ، باطل کردن ادعای رقیبشان " گاگوسیان" و همچنین دریافت خسارت از وی شده اند و اظهار کردند که "مایا" دختر پیکاسو که مادرش "ماری ترز" در این نیم تنه مجسم شده است، این اثر را به موکلین آنها در نوامبر 2014 به قیمت 47 میلیون دلار جهت نمایش در موزه قطر فروخته است.

بر طبق اسناد دادگاه فلوریدا مایا به دلیل نگرانی از اینکه دخترش "دیانا" به اتهام ساخت اثر جعلی این نیم تنه و فروش آن به " گاگوسیان" درگیر این پرونده شود، ادعا کرده بوده است که توافق فروش اثر به عوامل حراجی لندن را چند روز قبل از پرداخت نهایی رد و منتفی کرده بوده است.

وکلای بریتانیایی نیز در مقابل این ادعا مطرح کرده بودند که "دیانا" نوه ی پیکاسو طی نقشه ای با شریک قدیمی خود " گاگوسیان" مجسمه ی اصل را به طور پنهانی از مادرش مایا خریده ، تا بتوانند آن را با قیمت بسیار بالاتر بفروشند.

بر اساس گزارش ها تا کنون گرانترین معامله در خرید و فروش حراجی های آثار هنری توسط " گاگوسیان" انجام شده است.

بر اساس نظر مقامات دادگاه امریکا هرچند موکلین بریتانیایی در فرانسه و سوئیس به دادگاه رفته اند و حتی توانستند مایا را در حال خروج از پاریس متوقف کنند اما این اثر در ماه می 2015 به " گاگوسیان" فروخته شده و در ماه سپتامبر به عنوان هدیه ای از روی حسن نیت از طرف گالری " گاگوسیان" به نمایشگاه MoMA در نیویورک منتقل شده.

نبردی برای حفاظت از مجسمه ی پیکاسو به ارزش بیش از 100 میلیون دلار به راهافتاده است.رسیدگی قضایی به این موضوع به خواست یک فرد متمول اهل نیویورک انجام شد که به دنبال آن،خانواده ی هنرمند را مجبور به پرداخت غرامت به عوامل خانواده ی سلطنتی قطری کرد.

دادگاه نهایی برای تعیین صاحب اصلی اثر برگزار شد و خانواده پیکاسو متهم شناخته شده و محکوم به پرداخت غرامت به شاکیان بریتانیایی شدند.

مسئولین شرکت لندن با ابراز خوشحالی بیان کردند که با وجود تمام کشمکش ها خوشحالیم که توانستیم ثابت کنیم که نوه ی دختری پیکاسو در مورد تابلو با ما مذاکره کرده ولی سپس آن را به کسی دیگر فرخته است.

مجله ی فروبس اعلام کرد نجیب زاده ی عرب صاحب ۴.۷ میلیارد ثروت است که به تعاقب خریدهای قبلی خود تابلوی the scream را نیز به قیمت ۱۲۰ کیلیون دلار خریده بوده است.

logo-samandehi