نمایش «چرا و چطور»‌های فرشید مثقالی


انیمیشن‌های چهارگانه آموزشی «چرا و چطور» و شش انیمیشن دیگر از فرشید مثقالی در هفته فیلم‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در موزه هنرهای معاصر تهران به‌نمایش درمی‌آید.

چرا و چطور

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران اعلام کرده است که در چهارمین روز از نمایش منتخبی از فیلم‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، روز پنج شنبه، سوم تیرماه، ساعت ۱۷ انیمیشن‌های «یک قطره خون، یک قطره نفت» (۱۳۵۹)، چهارگانه آموزشی «چرا و چطور: میخ و پیچ، کبریت، لیوان و قلم» (۱۳۶۴)، «شهر خاکستری» (۱۳۵۱)، «آقای هیولا» (۱۳۴۹)، «دوباره نگاه کن» (۱۳۵۳)، «کرم خیلی خیلی خوب» (۱۳۵۲) و «پسر و ساز و پرنده» (۱۳۵۰) از فرشید مثقالی در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به‌نمایش درمی‌آید.

فرشید مثقالی، نقاش، گرافیست و انیماتور، متولد ۱۳ تیر ۱۳۲۲ در اصفهان است. وی پس از گذراندن دوره متوسطه به تهران نقل مکان کرد و در رشته نقاشی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. او همزمان با تحصیل، فعالیت‌های حرفه‌ای خود را در زمینه‌ی تصویرسازی برای مجلات آغاز کرد و طی سال‌های بعد، آثار مطرحی را مانند «کره اسب سیاه» و «خروس زری، پیرهن پری» به‌نمایش گذاشت. سپس به عضویت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درآمد و به تصویرسازی آثاری مانند «عمو نوروز»، «ماهی سیاه کوچولو»، «جمشیدشاه»، «پسرک چشم آبی»، «آرش کمانگیر» و «افسانه آفرینش در ایران» پرداخت. آثاری که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک «بولونیا» و دوسالانه تصویرگری «براتیسلاوا» در چکسلواکی درخشید و در سال ۱۹۷۴ مهمترین افتخارش را به‌عنوان اولین و تنها ایرانی دارنده جایزه «هانس کریستین اندرسون» به ارمغان آورد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم‌های کانون به‌صورت رایگان، تا روز ۱۰ تیرماه ساعت ۱۷ (به‌جز جمعه چهارم و دوشنبه هفتم تیرماه) به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس بگیرند.

logo-samandehi