برپایی بی‌ینال های تجسمی در محاق/ دبیرخانه دایمی نیاز اصلی است

در حالی که هنرمندان و انجمن های تجسمی از نامنظم برگزار شدن بی ینال های تجسمی گلایه دارند دفتر امور هنرهای تجسمی سخن از برپایی «بی ینال هنر تهران» در آینده ای نزدیک می زند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر، بی ینال های هنرهای تجسمی هیچ گاه منظم برپا نشده است. گاه تبدیل به «سه سالانه» و گاه «چهارسالانه» شده اند و گاه از این هم فراتر رفته اند. این بی ینال ها که مدت ها است برگزاری اش از طرف دفتر هنرهای تجسمی به انجمن ها واگذار شده است در حقیقت بودجه اش را دولت می پردازد اما برگزاری اش زیر نظر انجمن ها است. گرچه نفس این واگذاری با نیت خیرخواهانه از سوی معاونت هنری صورت گرفته است اما مشکلات درونی انجمن ها گاه خود یکی از سبب سازان تاخیر در برگزاری منظم این رویدادها است. بزنگاه هایی که به نظر نمی رسد وزارت ارشاد بخواهد در آن دخالتی کند و خود چرخه امور را دوباره به دست بگیرد.

گفتگوی جمعی

این ها همه در حالی است که عده بسیاری از هنرمندان معتقدند در دوره های اخیر این بی ینال ها با کیفیت خوبی برگزار نشده و باعث عدم استقبال هنرمندان مطرح در عرصه های گوناگون هنرهای تجسمی شده است. ضمن اینکه در اکثر نقاط جهان برپایی بی ینال ها به شکل مجزا برای یک شاخه از هنر تجسمی نادر است.

حتی به همین منظور مجید ملانوروزی، مدیر کل هنرهای تجسمی پیش‌تر در گفتگو با خبرنگار مهر، خبر از برپایی «بی ینال هنر تهران» داده بود و گفته بود: می خواهیم «بی ینال هنر تهران» و «آرت فر» تهران را برگزار کنیم که البته برای برگزاری «آرت فر» شرایط آماده تری داریم که در سال ۹۵ برگزار خواهد شد. اما «بی ینال هنر تهران» نیاز به فضای بسیار بزرگی دارد که مکان آن هنوز در اختیار ما نیست و با توجه به این که این رویداد باید با اعتباری جهانی همراه باشد، بنابراین باید مقدمات آن را در سال ۹۵ فراهم کنیم تا اگر برگزاری آن در سال ۹۵ امکان پذیر نشد، بتوانیم برای سال ۹۶ این رویداد بین المللی را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: تصمیمان این است که بعد از ۳۹ سال بی ینال تهران را برگزار کنیم و این کار بسیار دشواری است که باید همه هنرمندان رشته های مختلف برای برگزاری این رویداد بین المللی به ما کمک کنند اما متأسفانه هنرمندان رشته های مختلف هنری در این زمینه همکاری لازم را ندارند و هر گروه هنری مایل است که بی ینال تخصصی خود را برگزار کند.

ملانوروزی به نقطه درستی اشاره کرده بود. علیرغم اینکه به نظر می رسد برخی انجمن ها به تمامی نمی توانند در برگزای بی ینال موثر باشند اما از برپایی منظم این رویداد استقبال می کنند و انتقاد های زیادی به بر هم خوردن این تاریخ ها دارند.

امسال قرار بر این بود چهار بی ینال برگزار شود. سومین بی ینال خوشنویسی شهریور ۹۳ در قزوین برپا شد و به نظر می رسد همه مقدمات برگزاری دوره چهارمش در شهریور ماه امسال در شهر قزوین مهیاست. در برپایی این رویداد انجمن خوشنویسان و اداره ارشاد قزوین نقش پر رنگی دارند و در کنار برپایی این بی ینال هفته فرهنگی قزوین هم برگزار خواهد شد.

اما دهمین بی ینال کاریکاتور سال ۹۲ برگزار شد و یازدهمین دوره آن با یک سال تاخیر به دبیری مسعود شجاعی طباطبایی در چهار بخش آذرماه در مشهد و تهران برگزار خواهد شد.

نهمین بی ینال نگارگری نیز در سال ۹۳ برگزار شد و امسال قرار بر برگزاری دهمین دوره آن است که تا امروز اجماعی بر سر برگزاری آن صورت نگرفته و علیرغم مشخص شدن دبیر آن اقدامات عملی برای برپایی اش مدام به تعویق می افتد.

سیزدهمین بی ینال عکس نیز بهمن ماه سال ۹۳ برگزار شد و این دوره چهاردهمین دوره برگزاری آن خواهد بود که قرار بر برپایی اش در بهمن ماه ۹۵ است اما خبرها حکایت از این دارد که میان دفتر مرکز هنرهای تجسمی و انجمن عکاسان که بانی برپایی آن خواهند بود اختلافاتی وجود دارد.

بی ینال مجسمه سازی نیز با توجه به وقفه چهار ساله در برپایی دوره هفتم آن مشخص نیست بالاخره کی برگزار خواهد شد.

بی ینال خوشنویسی منظم و سر وقت

مجتبی ملک زاده، هنرمند خوشنویس و عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برپایی بی ینال خوشنویسی گفت: شورای سیاستگذاری بیش از یک ماه قبل جلسه ای در موزه هنرهای معاصر تشکیل داد که بنده هم عضو آن بودم. یک جلسه هم در قزوین برگزار کردیم. مسئولان در قزوین طی این سال ها نشان دادند که در برپایی این بی ینال جدی هستند و شهرشان هم به عنوان پایتخت خوشنویسی مطرح است و برای همین از شهرداری تا استانداری برای برپایی این بی ینال کمک می گیرند و به نظر می رسد واقعا حضور خوشنویسی در این شهر پر رنگ باشد.

به گفته وی در شهریور امسال این بی نال همراه با چند برنامه دیگر از سوی مسئولان در قزوین برپا می شود.

وی در این باره توضیح داد: گویا قرار است امسال در همان ایام شهرداران شهرهایی که در راه ابریشم بودند مهمان قزوین باشند و برنامه های فرهنگی دیگری به همین منظور برپا کنند.

ملک زاده در پایان بیان کرد: در مجموع با بی ینال خوشنویسی جدی تر از هر بی ینال دیگری برخورد می شود. خوشبختانه به خاطر حضور و انرژی که انجمن و همه خوشنویسان برای این رویداد می گذارند، می توانیم بگوییم این رویداد در حال رشد است و هر سال بهتر شده است. بر عکس خیلی از بی ینال ها این دوسالانه تاثیر خوبی در میان خوشنویسان گذاشته است و هم جوان ها و هم اساتید از این بی ینال استقبال می کنند. این رویداد جایی است که کار هر دوی این قشر در کنار هم دیده می شود و نقد و نظرهایی صورت گرفته و رقابتی بین جوان ها و پیشکسوت ها شکل می گیرد.

وقفه های طولانی در برگزاری یک بی ینال

اما بی ینال مجسمه سازی از آن دست بی ینال هایی است که دچار افت و خیزهای فراوان شده است و اگر امسال هفتمین دوره این بی نال برگزار می شد بعد از دو دوره وقفه این اتفاق روی می داد که البته به نظر می رسد بی ینال هفتم به سال ۹۵ هم نخواهد رسید. حالا دیگر اسم این رویداد را سه سالانه هم نمی توان گذاشت.

بهداد لاهوتی که دبیری ششمین بی ینال مجسمه سازی را به عهده داشت، معتقد است برای عدم برگزاری منظم این رویداد یک بخش به تنهایی مقصر نیست. وی در این باره به خبرنگار مهر گفت: واقعا جای تاسف دارد که نه هنرمندها و نه دفتر امور تجسمی ارشاد و نه موزه هنرهای معاصر و نه موسسه صبا نمی توانند به یک توافق برسند تا این بی ینال برگزار شود و در این میان مدام حرف های حاشیه ای زده می شود. ما می گوییم دنبال برگزاری هفتمین دوره این بی ینال هستیم اما مدیر کل هنرهای تجسمی حرف از بی ینال آرت می زند. ابتدا باید بی نال های تخصصی در زمان خود برپا شود و بعد سراغ بی ینال کلی هنر برویم.

وی ادامه داد: البته ما در درون انجمن هم دچار مشکلات هستیم. ۲۰ جلسه شواری سیاست گذاری بی ینال در داخل انجمن داشتیم و یک بخش ایراد از خود انجمن بود که آقای شهلاپور که از طرف انجمن دبیر این بی ینال شدند و این رویداد را تا تهیه فراخوان هم پیش بردند یکباره استعفا دادند. البته شرایط جسمانی وی گویا اجازه ادامه دادن مسیر را به او نداد اما به نظر من برخورد ها با این فرد هم به گونه ای نبود که شان او حفظ شود و او ترغیب به ادامه مسیر شود. بعد از آن ما داخل حاشیه ای شدیم و نتوانستیم با سر دبیر بعدی درون خودمان و با دفتر امور هنرهای تجسمی به اجماع برسیم.

وی درباره آسیب های به تعویق افتادن این بی ینال هم گفت: در بی ینال قبل، آثارِ حدود ۶۰۰ نفر رد شد و اعتراض گسترده ای شد. اعتراض ها بسیار عادی است اما به شرط اینکه رویدادها سر موعد خود برگزار شود. وقتی چهارسال و پنج سال در برگزاری یک دوسالانه وقفه می افتد حساسیت ها بیشتر می شود و همه تمایل دارند در این رویداد حضور داشته باشند.

لاهوتی از برگزاری این بی ینال در سال ۹۵ ابراز ناامیدی کرد و ادامه داد: ما یک لیست از شورای دبیران را به مرکز هنرهای تجسمی پیشنهاد دادیم که خوششان نیامد. ما به علت وقفه ای که رخ داده و سرعت دادن به کارها مجبور هستیم از جوان ترها در امور استفاده کنیم که با حساسیت های مرکز این موضوع ما را دچار مشکل می کند در صورتی که وقتی کاری را به انجمن می سپارند باید به ما اعتماد کنند و به نظر ما احترام بگذارند.

ثبات مدیریت فرهنگی نداریم

قدرت الله عاقلی، هنرمند مجسمه ساز هم درباره برپایی بی ینال مجسمه سازی معتقد است: متاسفانه قضیه نامنظم برگزار شدن بی ینال ها به مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر می گردد و مدیریت فرهنگی که در کشور ما تداوم ندارد. مدیران میانی با تغییرات کلان سیاسی تغییر می کنند و دبیرخانه دائمی هم برای این بی ینال ها نیست و حتی بودجه ثابت تصویب شده هم ندارند. اگر همه این اتفاق ها به سامان بود دیگر ما شاهد این بی نظمی ها نبودیم.

به اعتقاد این هنرمند وزارت ارشاد مشکل بودجه ندارد چون می تواند جشنواره هنرهای تجسمی برگزار کند. وی در این باره به خبرنگار مهر گفت: ما می توانیم برای بی ینال ها اسپانسر بگیریم. به نظرم مشکل بودجه یک بهانه است، مشکل اصلی عدم ثبات مدیریت است.

عاقلی با انتقاد از برگزار نشدن بی ینال ها در موعد مقرر نیز گفت: اعتبار بی ینالی مثل ونیز به این است که ۹۰ سال است بی وقفه در زمان معین خود برگزار می شود. بی ینالی که هر زمان و تاریخی برگزار شود که دیگر اعتباری ندارد. فقط یک رویداد داخلی می شود که گاهی به عده ای جوان انگیزه حضور خواهد داد.

بی ینال عکس پیشرو نیست

کورش ادیم، هنرمند عکاس درباره بی ینال عکس نیز به خبرنگار مهر گفت: ما در وضعیتی به سر می بریم که حرکت های فراگیر عکاسی اتفاق نمی افتد و بی ینال می تواند الهام بخش و تاثیر گذار باشد اما تعریف بی ینال که در دنیا سابقه دارد با بی نال ما تفاوت دارد. در کشور ما همه چیز تبدیل به مسابقه می شود. هر چند در دوره گذشته ادعا این بود که ما مسابقه نداریم اما بی ینال استانداردی دارد و در بی نال رقابت و مسابقه به این معنا که ما شاهدش هستیم رخ نمی دهد و همه از میان تولیداتشان اثر انتخاب نمی کنند به یک بی ینال بفرستند و...

ادیم ادامه داد: در دنیا تعدادی آرتیست را دعوت می کنند تا بهترین ها در مکانی گرد هم جمع شوند اما اینجا ما فراخوان داریم و مسابقه که از هنرجوی ترم یک تا هنرمند تجربی و استاد دانشگاه وارد گود می شوند و ممکن است یک جریان پویا و پیشرو در عکاسی را کنار یک عکس بسیار واپس گرا ببیینیم در حالیکه ما در بی ینال باید آخرین دستاوردهای هر رشته را مشاهده کنیم.

وی در پایان گفت: به نظر نمی رسد در این شکل و شمایل برگزار شدن یا نشدن بی ینال ها تاثیر جدی در آن هنر داشته باشد بلکه تنها حسن برگزاری این رویدادها دیده شدن و پویاتر شدن هنرمندان شهرستان و جوان ها است.

محمد آقامیری رییس انجمن نگارگران نیز پیش از این به خبرنگار مهر گفته بود: ارشاد برنامه ریزی برای کارها ندارد. اگر قرار باشد دوسالانه نگارگری آبان ماه برگزار شود باید از سه ماه قبلش کارها گزینش و انتخاب شود اما هنوز هیچ حرکتی نشده و ما هم هر چه پیگیری می کنیم خبری نیست. ما سعی می کنیم فضا را زنده نگه داریم اما همه چیز دست ما نیست.

logo-samandehi