تلاش برای نمایش «هجوم» در استان‌ها

علی فرامرزی امیدوار است بتواند نقاشی‌هایش را در شهرهای درگیر با مسائل زیست‌محیطی به‌نمایش بگذارد.

این هنرمند نقاش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت پرویز کلانتری، مبنی بر ارسال نامه‌ای به دفاتر استان‌ها برای نمایش آثار هنری‌اش، اظهار کرد: نزدیک به شش یا هفت ماه پیش، پیشنهاد کردم آثار مجموعه «هجوم» با تم اصلی کویر و موضوع محیط زیست، در شهرهای مختلف کشور به‌نمایش گذاشته شود؛ شهرهایی که در معرض تخریب زیست‌محیطی هستند و لازم بود این آثار در آن‌ها به‌نمایش درآید.

هجوم

او ادامه داد: پروژه‌ای را به وزارت ارشاد پیشنهاد کردم تا با همکاری سازمان محیط زیست، تعدادی از این آثار، در مراکز استان‌ها و شهرهای مختلفی که درگیر مسائل زیست‌محیطی هستند، به‌نمایش گذاشته شوند. دلیل این‌که از وزارت ارشاد این درخواست را کردم، این بود که برای نمایش این آثار به امکانات نیاز داریم. آنچه ما در نظر داشتیم، در اختیار داشتن امکاناتی به‌لحاظ تبلیغات، کمک برای برگزاری نمایشگاه و خبررسانی بود.

فرامرزی همچنین بیان کرد: این پیشنهاد پیش از نوروز ۹۵ به سازمان محیط زیست داده شد و سازمان بعد از تأیید طرح، اعلام کرد که فعلا نمی‌تواند در برگزاری این نمایشگاه کمکی کند. وزارت ارشاد نیز همین حرف را زد و گفت، فعلا بودجه‌ای برای این کار ندارند. من دیگر موضوع را پیگیری نکردم تا نمایشگاه «طلای آبی». در آن نمایشگاه، اثری از من بود که در روز افتتاحیه، خانم ابتکار - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - از آن دیدن و اعلام کرد که خوب است این آثار در جاهای دیگر هم به‌نمایش گذاشته شود. من هم موضوع طرح برپایی نمایشگاه را با او در میان گذاشتم. وزارت ارشاد نیز بعد از جلسه‌ای، نامه‌هایی را به پنج مرکز استان ارسال کرد، اما از آن‌ها جوابی گرفته نشد.

این هنرمند ادامه داد: در مراسم بزرگداشت پرویز کلانتری که ۱۵ مردادماه برگزار شد، علی جنتی - وزیر ارشاد - گفت که من نامه‌ای به ایشان بنویسم تا دستور پیگیری در مراکز استان‌ها و شهرها را صادر کند. این نامه نوشته خواهد شد و امیدوارم پروژه‌ی مورد نظر به شهرهای ایران برود و برای مردم به‌نمایش گذاشته شود. این نخستین‌بار است که چنین پروژه‌ای به این شکل و در قالب نقاشی در نقاط مختلف به‌نمایش درمی‌آید. ما در حوزه‌هایی مثل سینما، تئاتر و موسیقی فعالیت‌هایی در این زمینه داشته‌ایم، اما در حوزه تجسمی تا جایی که می‌دانم اتفاقی نیفتاده است.

فرامرزی همچنین گفت: در تهران، به اندازه‌ی کافی نمایشگاه برگزار می‌شود و خوب است هنرمندانی که در تهران هستند، نگاهی به دیگر مناطق هم داشته باشند. ضمن این‌که مردم نقاط دیگر خواهند دید که هنرمندان تهرانی تا چه اندازه به مشکلات کشور و محیط زیست فکر می‌کنند.

logo-samandehi