مروری بر آثار حسینعلی ذابحی

به گزارش گالری آنلاین جمعه نهم مهر ماه 95 مروری بر آثار حسینعلی ذابحی همراه با رونمایی از مجموعه آثار ایشان در گالری ایرانشهر از ساعت 16 الی 20 برگزار خواهد شد.

در مروری بر آثار حسینعلی ذابحی، آنچه در وهلهٔ نخست می‌توان پی گرفت جذبه و شیفتگی هنرمند به تجارب گوناگون نقاشی مدرن اروپایی است. گرایش‌هایی از نوع انتزاع‌گرایانه، سوررئالیستی، و گاه تجارب کوبیستی؛ امابیش از همه اکسپرسیونیسم فرانسوی. در آثار ذابحی به‌گونه‌ای دلپذیر و صمیمی، اضطراب قلم ضربه‌های سوتین، جست‌وجوی مومنانهٔ روئو برای یافتن نور در تاریکی، و سیالیت رائول دوفی را باز می‌توان یافت، و این روح نقاشی مدرن بسی ژرف و راستین در آثارش نمو کرده و جاری است. شاید همین است که تجربهٔ نقاشی‌ او را چنین دلنشین و غنی می‌سازد.

اما آثار ذابحی همان‌گونه که با ادوار مختلف هنر مدرن همدلی نشان می‌دهند، به روشنی بازتاب دوره‌های مختلف زندگی‌اش و حال و هوای زمانه‌ نیز هستند، آنچنان که تجربهٔ فردی و خاطره‌ٔ جمعی نسل او بوده است. بدینسان می‌توان آشکارا دوره‌هایی را در کارش باز شناخت: دورهٔ پاریس، دورهٔ انقلاب، دورهٔ جنگ، و دورهٔ سیاه. در این روند تاثیرات مسائل اجتماعی و تحولات سیاسی همان‌‌قدر بارزند که صور خیال ذهنی، رویاها، و خاطرات کودکی هنرمند.

دلقک‌ها، عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی، دیوان و سیرک‌بازان بازیگران دنیای نقاشی‌های ذهنی ذابحی‌اند.تیپ‌سازی‌های شخصیتی او از مردمان عادیِ کوچه‌و بازار هم به مایه‌ای از اغراق و داستان‌پردازی آراسته است. شخصیت‌هایی چون شاه جوان، دلقک پیر، ورشکسته یا شاغلام از عالم واقع الهام می‌گیرند اما در عالم خیال نقاش پرورده می‌شوند. او هیچ گاه نقاشی از روی مدل را دوست نداشته و همهٔ آثارش، حتی طبیعت بی‌جان‌ها را ذهنی آفریده است.

به خلاف آنچه بارها گفته شده ذابحی را نمی‌توان نقاشی نائیو دانست. درک عمیق او از خصلت رنگ‌ها و تعادل و برهم‌کنش آنها در ساختار تصویر، تنوع و پختگی خاکستری‌های رنگی و سازماندهی فضا همگی از شناخت وسیع هنری او، آموزش جدی‌اش، و دمساز بودنش با دوره‌‌های مختلف هنر مدرن حکایت دارند. سوژه‌های او گرچه اغلب روزمره و کوچه‌بازاری‌اند، اما پرداخت نقاشانهٔ وی کاملاً پیچیده و پرطول و تفصیل است. با این حال، ذابحی خود را هنرمندی مقید به سبک و ساختار نمی‌داند. او قلندری است در عالم نقاشی؛ سالکی که به عالم بکر و صور خیال غریب ذهنی‌اش دسترسی آسانی دارد، و بی کوششی آنها را بر سطح بوم خود جاری می‌سازد. نقاشی‌های ذابحی زنده و تپنده‌اند، و با همهٔ غرابت‌شان آشنایند. ما را به درون فضای زنده و پرشور خود می‌کشند تا علاوه بر رنگ‌ها و نور و سایه‌ها، بوها را بشنویم و بافت‌ها را لمس کنیم و گوش به آواها، نواها و فریادها بسپاریم.

هلیا دارابی

علاقه مندان میتوانند به آدرس خیابان کریمخان زند، خیابان آبان جنوبی (شهید عضدی)، خیابان سپند، پلاک 69، گالری ایرانشهر مراجعه نمایند.

logo-samandehi