معینی راد: روند رشد منفی به مثبت سبک نقاشی های دیواری با کار کارشناسی / تاکید سازمان زیباسازی بر اجرای نقاشی های دیواری نقطه احیای این هنر

اسماعیل معینی راد در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان زیباسازی شهرداری شهر تهران به روند رو به رشد نقاشی های دیواری در سطح شهر اشاره و اظهار کرد: اوایل که دوران دفاع مقدس آغاز شده بود و کمی بعد از آن، باور هنرمندان در این لایه بود که فضا غمگین است و باید در کارهایی که در سطح شهر صورت می گیرد هم این مساله نمایان باشد.

معینی راد: روند رشد منفی به مثبت سبک نقاشی های دیواری با کار کارشناسی / تاکید سازمان زیباسازی بر اجرای نقاشی های دیواری نقطه احیای این هنر تلقی می شود

وی ادامه داد: البته این نوع کار با فضای آن زمان مطابقت داشت و غالب مردم این نوع کار را می پسندیدند؛ اما به مرور زمان که سلیقه ها تفاوت پیدا کرد، کارهای هنری هم مطابق با آن رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و در تمام موضوعات حتی دفاع مقدس هم نوع کارها به این شکل بود که رنگ و بوی زندگی در آنها بیشتر جریان داشته باشد.

معینی راد گفت: بدون شک کار کارشناسی شده از سوی مسئولان به خصوص در سازمان زیباسازی در این تغییر و تحولات نقش اساسی داشت و با وجود اینکه غالب کارها سفارشی بودند، اما به دلیل کم بودن نقاشی دیواری، دست نقاشان در آن زمان بازتر بود.

وی تصریح کرد: این مساله به قدری نمایان بود که بسیاری از هنرمندان در آن زمان به سبب تازگی نوع هنر، توانستند تجربه کسب کنند و در شرایط کنونی هم آن را به نسل جوان منتقل کنند.

این نقاش دیواری اذعان کرد: در شرایط و ساختار جامعه فعلی نیز، سبک معماری های شهری به گونه ای است که استفاده از نقاشی دیواری را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

معینی راد خاطرنشان کرد: همین ضرورت هم سبب شد تا توجه شهرداری به اقداماتی مانند نقاششی دیواری بیش از پیش جلب شده و به دلایل و مناسبت های مختلف با گرداوردن هنرمندان با تجربه، کارهایی مانند نقاشی دیواری با موضوعات مختلف را به یک جریان تبدیل کند و شرایط به گونه ای شد که در حال حاضر به اندازه ای که نقاشی دیواری در تهران انجام می شود در هیچ یک از شهرهای دنیا انجام نمی شود!

وی همچنین در ادامه به اثری که به مناسبت هفته دفاع مقدس از سوی سازمان زیباسازی شهرداری شهر تهران به وی واگذار شده گفت: عنوان این اثر مادران شهید است که در میدان ارتش قرار دارد و زمانبر شدن کار نیز به دلیل آن بود که آماده سازی دیوار برای اجرای طرح، کار بسیاری نیاز داشت.

این نقاش دیواری به طرح دیگری با همین مضمون که در محدوده اتوبان شیخ فضل الله آماده اجرا شده اشاره کرد و افزود: طراح این کار هم آقای صادقی بوده که زیرساخت کار بافت فرسوده ای داشت اما آماده سازی شده و کار رنگ آن را آغاز کرده ایم.

logo-samandehi