نکات مورد توجه مجموعه داران در شرایط رکود بازار هنر / قدرت یافتن هنرمندان بی هنر

به گزارش گالری آنلاین، سرعت رشد بازار هنر امریکا هم اکنون با توجه به نزدیک شدن به انتخاب پش روی این کشور نسبت به گذشته خود دچار کاهش شده است.اکنون برای تجارت هنر امریکا برهه ای خاص از زمان است که میتواند بر شرایط بازار هنر نقاط دیگر جهان نیز تاثیر گذار باشد . سارا داگلاس یکی از مدیران هنری در امریکا ضمن ابراز تاسف در مورد سود جویی پول شویان هنری از این موقعیت بیان کرده است: به خاطر انتخابات ریاست جمهوری امریکا ارزش آثار بسیار کاهش یافته و کاهش سرعت رشد بازار آثار هنری با نزدیک شدن به زمان انتخابات حساسیت بیشتری یافته از این رو مجموعه داران و فروشندگان در موقعیتی خاص قرار دارند .

در حراج پاییزی ۲۰۱۶ نیویورک تقریبا آثار هنرمندان نوظهور با فروش های زیر قیمت به انجام میرسد. همه ی توجه ها به سمت مزایده ی ماه آینده در لندن معطوف شده است ولی طبق تخمین ها از پیش فروش آثار؛ در آنجا نیز کاهش محسوسی وجود خواهد داشت .

آقای جی آندره لارنس رئیس اقتصاد هنری آتن، خانم مری هاولر مشاور هنری و پاملا جونز و جیسون کلیمن هر دو از مجموعه داران سرشناس؛ طی گفتگویی، یکی از نتایج ضربات احتمالی کاهش قیمت ها را قدرت یافتن هنرمندان بی هنر برشمرده اند.

هنرمندان بی هنر قدرت می یابند

به دلیل ظهور هنرمندان تازه کار در عرصه ی هنر و نیز به علت آسان شدن دسترسی فروشندگان و مجموعه دران به آثار از طریق اینترنت، مزایدات مختلف و سایر روش ها؛ این هنرمندان قیمت هایی پایین تر از قیمت کارهای با ارزش بر روی آثار گذاشته و به دلیل قمت کمتر، آثارشان را به راحتی به فروش می رسانند.

در این شرایط میتوان با توجه ویژه به قوانین دسترسی به آثار و نیز تغییر این قوانین به نتایج مطلوبی دست یافت که شرایط بازار هنر امریکا سریع تر به حالت قبلی بازگردد.

در زمان کاهش سرعت رشد، بازار هنر هنوز یک قدرت محسوب میشود

کلیمن در مورد ابهاماتی که انتخابات پیش روی امریکا در عرصه ی هنر و قوانین آن در این کشور به وجود آورده بیان کرده است: هر چند این قوانین در مورد مستغلات فراز و نشیب بیشتری دارد ولی بر هنر نیز بی تاثیر نخواهد بود.

هاولر مجموعه داری که آثار هنری را از دهه ی ۹۰ تاکنون را جمع آوری می کند معتقد است این فراز و نشیب ها باعث تسریع گذر مسائل مالی می شود و این مساله باعث تحکیم خریدهای صعودی بازار در آینده می شود.

وی معتقد است در صورت آرام تر شدن بازار، فعالیت های سالمتر چشمگیر می شوند و مزایدات خانگی به سمت فروش های جدی سوق می یابند.

بازار بدون تلاطم، خریداران واقعی را پررنگ تر می کند

به اصطلاح مجموعه داران "این اتفاقات پسران را از مردان جدا میکند" یعنی مجموعه داران واقعی در دوران این رکود خرید بهتری انجام می دهند و افراد حرفه ای از غیر حرفه ای تفکیک می شوند. خانم مویر یک تاجر و مجموعه دار آثار امریکایی آفریقایی از سانفرانسیسکو است و در اظهارات خود بیان کرده:

مکث خریدار و مجموعه دار عادی است چون آنها فرصت بازنگری در انتخاب اثر خریداری شده را ندارند.

یکی از مشکلات بازار هنر این است که وقتی کسی پول می دهد و اثری را خریداری می کند معتقد است که این هنرمند قطعا خوب است و در پاره ای از مواقع به اشتباه هنرمند خبره با تازه کار در یک سطح قرار می گیرند.

نویسنده: ابیگیل کین

مترجم: آیسان کریملو، مترجم گالری آنلاین

logo-samandehi