اولین نمایشگاه هنر اچ آی وی برگزار می شود/کتایون مقدم از نمایشگاه اچ آی وی میگوید

اولین نمایشگاه هنر اچ آی وی به دبیری کتایون مقدم در گالری پردیس ملت برگزار می شود.

کتایون مقدم، هنرمند نقاش و مجسمه ساز کیوریتوری نمایشگاه اچ آی وی را به عهده دارد. وی دانشجوی دکترای هنر دانشگاه یو ام مالزی، فوق لیسانس هنرهای بصری از یو ام مالزی و مدیر و موسس گالری آبان در سالهای 82 تا 87 است.

کتایون مقدم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گالری آنلاین اضهار داشت:

اچ آی وی /ایدز پدیده ایی است که جامعه جهانی با آن درگیر است. در بخشی از جهان اچ آی وی /ایدز کنترل شده است .اما در مناطقی از دنیا به خصوص کشور های در حال توسعه همچنان به صورت یک اپیدمی باقی است . بخشی از این جمعیت درگیر را کودکان تشکیل می دهند. کودکانی که از بدو تولد ویروس اچ ای وی از مادر به آن ها منتقل می شود.

این مسئله زندگی کودک را تحت الشعاع قرار می دهد و تبعات بسیاری را برای او بوجود می آورد. طرد شدن از سوی هم سالان, مورد انگ و تبعیض قرارگرفتن و نگاه منفی که در قبالشان به وجود می آید و همچنین در درمان مشکلات زیادی برایشان ایجاد می کند.

به دلیل تابو بودن این بیماری و مخفی نگه داشتن موضوع , مسئله پیچیده تر می شود .بسیار ی از افراد ی که ویروس اچ آی وی در خون آن ها است خود از این ماجرا بی خبرند. تعداد افراد اچ آی وی مثبت سی و یک هزار نفر است، اما در خوشبینانه ترین حالت هفتاد هزار نفر دیگر مبتلاهستند وخود اطلاع ندارند. این گونه است که تعداد زیادی از ازدواجها منجر به انتقال ویروس به زوج وپس از آن به کودک حاصل از این ازدواج می شود

با مسئله ای به این مهمی چه باید کرد؟

آگاهی رساندن به عموم , باز کردن مسئله , صحبت پیرامون آن , پیگیری و راه های مقابله با آن....

برای افراد درگیر چه باید کرد؟ کمک به درمان , دادن امید به زندگی , پذیرش از سوی جامعه.

سال گذشته انجمن مستند سازان سینمای ایران در خانه سینما ، اولین همایش کودکان , سینما, اچ آی وی /ایدز را با همراهی خانه سینما، انجمن روابط عمومی ایران و انجمن اهسا برگزارکرد. همایش با هدف تلاش برای زدودن انگ و تبعیض و نگاهی مهربان به افراد درگیر با اچ ای وی و هم چنین جلب توجه جامعه سینما به ساختن بیشتر آثاری با این موضوع با تحقیق درست و اطلاعات دقیق.

امسال تصمیم بر این شد که برنامه های جنبی همایش گسترده تر شود. هنرمندان در رشته های مختلف در این حرکت شرکت کنند اهداف نمایشگاه اول , جلب توجه اقشار مختلف به مسئله، دوم جلب حمایت معنوی از اقشار درگیر به ویژه کودکان، سوم حمایت مالی کودکان ودر نهایت توجه و جلب حمایت مسئولین به موضوع.

لازم به ذکر است که این اولین نمایشگاه هنر و اچ آی وی ایدز از سوی برگزارکنندگان این همایش است .در سال های گذشته نیز نمایشگاهی در حمایت از مبتلایان اچ ای وی به همت یک سازمان غیر دولتی برگزار شده است .امیدواریم حرکت هایی این چنین تداوم داسته باشد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت و قدرت رسانه ای هنر، توضیح داد:

هنر می تواند رسانه ایی برای نشان دادن مسائل اجتماعی باشد تا جایی که با بررسی آثار هنری هر دوره می توان تا حد زیادی به مسائل حاکم بر جامعه واقف شد. هنرمندان به رویدادهای اجتماعی پاسخ می دهند یا با آن هم سو می شوند یا به آن انتقاد دارند یا تنها به گزارش آن می پردازند. در این نمایشگاه این جنبه ها در محتوا و ساختار اثر اتفاق نیفتاده است. و هدف نمایشگاه خلق اثر از سوی هنرمندان با موضوع اچ آی وی در متن اثر نبوده است . بلکه یک کنش اجتماعی یرای نشان دادن حساسیت موضوع از سوی هنرمند در حرکتی نمادین برای حمایت از کودکان بوده است . در واقع هنرمند با شرکت خود در این نمایشگاه جنبه های مسئولیت اجتماعی خود را باز می تاباند. هنرمندان از اقشار تاثیر گذار جامعه هستند و توجه آنها به مسئله ای خاص، نگاه را به سمت آن موضوع می کشاند. بنابراین آثار با انتخابی آزاد از موضوع , تکنیک , سبک , ابعاد و سال خلق آن در نمایشگاه حظور یافت .

مقدم روند شکل گیری ایده برگزاری این نمایشگاه را چنین شرح داد:

از ایده تا اجرا ی این نمایشگاه 3 ماه و نیم طول کشیده است. نمایشگاه 30 مهر افتتاح و 14 آبان پایان می پذیرد.

انتخاب هنرمندان نیز بر اساس یک مجموعه عوامل شکل گرفت. هنرمندان یا از هنرمندانی بودند که با گالری آبان همکاری داشتند ویا از دایره دوستانی که قبلا در پروژه های مختلف با آنها همراه بوده ام. تعداد 75 اثر از 65 هنرمند در زمینه هنرهای تجسمی در شاخه های نقاشی , حجم , عکس , طراحی و چاپ به نمایش در آمده است و کاتالوگ نمایشگاه در دست چاپ است..

همایش در روز جمعه هفتم آبان برگزار می شود.غرفه های باشگاه های مثبت، انجمن اهسا، باشگاه جوانان، اتوبوس ایدز (برای مشاوره و تست سریع اچ آی وی)از صبح بر پا است.بازی و نقاشی گروهی برای بچه ها و رسیدن کارناوال ایدز که از کرمان با دوچرخه به تهران می رسند از دیگر برنامه ها ی این روز است. حکایت رستم و سهراب به نوعی با ایدز بر روی پرده پیوند خورده در چند نوبت توسط پرده خوان اجرا می شود. ساعت پنج الی هفت برنامه اصلی همایش با حضور مردم، دست اندرکاران مقوله ایدز وزارت بهداشت، هنرمندان سینما، نقاشان ومجسمه سازان و..با نمایش فیلم، از جمله فیلمی که زنده یاد عباس کیارستمی درباره ایدز ساخته بود، موسیقی و.. شکل می گیرد. ساعت هفت الی نه فیلم مصری به نام "سلما" که بر اساس زندگی واقعی زنی اچ آی وی مثبت ساخته شده به نمایش در می آید.

همایش امسال نیزبا دبیری فرزاد توحیدی توسط انجمن مستند سازان ایران، با همراهی وزارت بهداشت و درمان، انجمن روابط عمومی ایران، انجمن اهسا، خانه سینما، شهرداری و پردیس سینما گالری ملت برگزار می شود.

logo-samandehi