پیشگامان سقاخانه ایران در 250 سالگی حراج خانه کریستیز / رقابت41 اثر ایرانی 72 اثر عرب و ترک در دوبی


بیست و یکمین دوره حراج کریستیز خاورمیانه همزمان با 250 سالگی این حراج خانه بین المللی، شامگاه سه‌شنبه 27 مهر در هتل امارات تاورز دبی برگزار می شود؛ در این دوره 113 اثر از هنرمندان ایران، عرب و ترك چکش می خورند که از جهات مختلفی هنرمندان ایرانی در آن حائز موقعیت ممتازی هستند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنر آنلاین، حراج کریستیز خاورمیانه که سالانه دوبار در دبی برگزار می‌شود در بیست و یکمین دوره دست به ابتکاری جالب توجه زده و این بار حراجی را با ارائه 27 اثر شاخص ایرانی از مجموعه معنوی مذهبی سقاخانه ها آغاز می کند. این در حالی ست که بالاترین برآورد قیمت این دوره به "هیچ" زرد رنگ زیبای" پرویز تناولی" اختصاص یافته که کریستیز آن را 150 تا 200 هزار دلار پیشنهاد شده است.

6 هنرمند ایرانی در بخش ویژه "پیشگامان سقاخانه"

بیست و یکمین دوره حراج کریستیز با در نظر گرفتن بخش ویژه ای برای آثار هنر سقاخانه ای ایران تحت عنوان "فراتر از چشمه:پیشگامان سقاخانه" 19 اثر از 6 هنرمند ایرانی را به حراج می گذارد.

در ابتدای کاتالوگ این دوره حراجی صفحاتی به هنر سقاخانه ای ایران و روند حرکت این هنر از شکل و شمایل سنتی به هنر معاصر از سال های آغازین دهه 60 میلادی به این سو اختصاص داده شده است که با ارائه آثاری از پرویز تناولی ، فرامرز پیلارام ، مسعود عربشاهی ، سهراب سپهری ، صادق تبریزی و ناصر اویسی همراه است.

در این بخش سه اثر از پرویز تناولی ، 3 اثر از مسعود عربشاهی ، 3 اثر از سهراب سپهری ، 2 اثر از ناصر اویسی ، 3 اثر از صادق تبریزی و 5 اثر از فرامرز پیلارام به نمایش در آمده که پیلارام با این 5 اثر، تعداد بیشترین اثر حاضر در حراج را به خود اختصاص داده است که این نکته نیز حائز اهمیت است.این آثار همگی در سال های بین 1960 تا 1965 خلق شده اند.

زنده رودی پشت جلد کاتالوگ حراج

روی جلد کاتالوگ این دوره از حراج کریستیز به اثری از شفیق عبود، هنرمند لبنانی، اختصاص پیدا کرده و در پشت جلد این کاتالوگ تصویری از اثر حسین زنده رودی منتشر شده كه هر دو جزو آثاری هستند که بالاترین تخمین قیمت اولیه حراجى را یدك مى كشند.

1403/02/05
logo-samandehi