رونمایی از وب سایت نیما پتگر در شصت و نهمین زادروز هنرمند؛

فرشته یمینی شریف از برنامه های تجلیل مقام ایشان میگوید

"طراحی سایت قدم بسیار مهمی برای آشنایی همه بدون محدودیت زمان و مکان با آثار نیما پتگر بود." این را فرشته یمنی شریف همسر نیما پتگر در پنجاه و نهمین زادروز هنرمند و رونمایی از سایت ایشان که به همت وی راه اندازی شده است، بیان کرد.

به گزارش گالری آنلاین، علاقه مندان به هنر نقاشی و دوستداران استاد نیما پتگر میتوانند از طریق وب سایت رسمی نیما پتگربه زندگی نامه ، مجموعه آثار، فیلم ها و نوشته ها و نقدهای آثار وی دسترسی داشته باشند.

گفتنی است، با توجه به زندگی پرکار این هنرمند و حجم بسیار بزرگی از آرشیو آثار و اسناد منسوب به وی، اطلاعات سایت همواره به روزرسانی و تجدید خواهد شد.

فرشته یمینی شریف همسر نیما پتگر در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین به مناسبت زادروز ایشان و رونمایی سایت نیما پتگر، از پروژه ها و برنامه هایی که در راستای بزرگداشت مقام این شخصیت هنرمند معاصر کشورمان از روز درگذشتش تا کنون انجام شده بیان کرد:

حقیقا درگذشت نیما شوک غریبی برای همه ما بود، آن زمان در حالی که در تدارک مقدمات عمل جراحی او بودیم ناگهان این اتفاق افتاد و در اولین قدم مراسم تشیع جنازه ایشان بسیار خوب و در شأن جایگاه نیما در مقابل موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

و درست همان موقع من تصمیم گرفتم در قدم بعدی برنامه ریزی برای برگزاری مراسم بزرگداشت نیما را انجام بدهم.

از همان زمان چندین برنامه را در نظر گرفتم و یک فایل درست کردم که باید در رابطه با نیما به عنوان یک نقاش پیشرو حتما انجام میشد.

مروری بر آثار ، بزرگداشت و نشست پژوهشی آثار نیما پتگر شهریور 95

اولین برنامه نمایشگاه بود که در آن نمایشگاه حتما دلم میخواست زندگی خصوصی نیما، آتلیه و اتاقش را دوستدارانش ببیند و با فضایی زندگی و نحوه ی کار و ابزار او آشنا شوند.این برنامه اردیبهشت 95 در خانه هنرمندان همراه با نشستی پژوهشی به همت آقای حامدی و سازمان زیباسازی شهرداری برگزار شد. .همچنین در نشست فیلمی در ارتباط با زندگی نیما طبق چهار چوب و روال برنامه های پژوهشی مجله تندیس، نیز ساخته شد.

طراحی وب سایت رسمی نیما پتگر

از دیگر برنامه های با اهمیت این بود که سایت ایشان طراحی شود، چرا که نیما در زمان حیاتش چندان میلی به ابراز خود ، برگزاری نمایشگاه و فروش آثارش نداشت. نیما واقعا به گفته جان کلادیو مکیارلا برای خودش کار میکرد.

نیما از کودکی خلاق و شیفته نقاشی بود و مجله های نقاشی به شکل استوری برد درست کرده بودکه در آینده در همین سایت نمایش داده میشود.

در واقع با حجم طراحی ها و آثاری که نیما داشته مطالب به تدریج در سایت قرار خواهند گرفت و بروزرسانی میشوند.

به جهت اینکه امروزه اکثریت مردم به ویژه نسل جدید از طریق تکنولوژی و اینترنت آثار هنرمندان را دنبال میکنند و با انها آشنا میشوند وجود سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همانطور که گفتم بخش های مختلف سایت که هم اکنون از محتویات محدودی برخوردارند همواره تکمیل میشوند.

این قدم بسیار مهمی برای آشنایی همه بدون محدودیت زمان و مکان با آثار این هنرمند بود.

چاپ کتاب مجموعه آثار نیما پتگر

برنامه دیگر من چاپ کتاب ایشون بود که با حمایت موزه هنرهای معاصر ماکت آن در روز بزرگداشت آماده و رونمایی شد.

کتاب را نیز آقای ملا نوروزی وعده دادند به زودی چاپ شود و شامل گزیده ای از آثار پتگر است که چاپ آن بسیار اهمیت بالایی دارد و هم اکنون در مراحل نهایی آماده سازی قرار دارد.

امیدواریم رونمایی کتاب همراه با تعدای از آثارشان در موزه هنرهای معاصر انجام شود که احتمالا به سال آینده موکول خواهد شد.

نمایشگاه عکس های هنری نیما پتگر

برنامه دیگر من در رابطه با عکس های نیما است. چرا که ایشون عکاس بسیار خوبی نیز بودند و حیف است این وجه از آثار او دیده نشود. امیدوارم نمایشگاهی نیز از عکس های هنری ایشان از پرتره ، منظره و ... برگزار کنیم.

فیلم زندگی و آثار نیما پتگر

برنامه دیگری که در دست اقدام است، ساخت یک فیلم از زندگی و آثار نیما است، که اقدامات اولیه آن شروع شده و امیدواریم بتوانیم این پروژه را هم به سرانجام برسانیم و در سال آینده شاهد یک فیلم شصت دقیقه ای از زندگی و آثار نیما باشیم.

در پایان یمینی شریف از تمامی دوستانی که ایشان را همراهی کرده اند تشکر و قدر دانی کرد و گفت:

در طول این دو سال برای عملی کردن این پروژه ها همواره دوستانی من را همراهی کردند، از جمله دکتر سمیع آذر که همواره در برنامه ریزی ها به من مشاوره دادند، آیدین آغداشلو که همواره در طول کار وقت طلایی خود را در اختیار من گذاشت و راهنمایی های ارزشمندش را از من دریغ نکرد، آقای ملانوروزی و آقای مرادخانی از موزه هنرهای معاصر، وزارت ارشاد و موسسه هنرهای تجسمی همراه و حامی ما بودند، زیبا سازی شهرداری و آقای حامدی مدیر مسئول مجله تندیس، انجمن هنرمندان نقاش ایران که اسپانسر محل نمایشگاه بودند، آقای جمشید حقیقت شناس، آقای رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، گروه موسیقی اکادمیا به رهبری دکتر فرید عمران، شاگردان نیما پتگر و در نهایت از مجموعه ی رسانه هنرهای تجسمی گالری آنلاین که نه تنها در طراحی سایت بلکه همواره در امور مختلف در کنار من بوده اند، سپاسگذارم.

علاقه مندان میتوانند جهت مراجعه به سایت نیما پتگر و مشاهده آثار ایشان به آدرس سایت http://www.nimapetgar.com/ مراجعه نمایند.

نیما پتگر بر اثر ایست قلبی در ۵ فروردین ۱۳۹۴ در سن ۶۸ سالگی در تهران درگذشت .

مطالب مرتبط:

logo-samandehi