نیکی نجومی؛ صحنه ی نقاشی به مثابه تصویر اعتراض / گزارش تصویری


به گزارش سرویس نقاشی گالری آنلاین سپتامبر دو سال گذشته گالری تیمور گرانی درب هایش را با آثار نقاش تحسین شده ی ایرانی نیکی (نیکزاد) نجومی گشود. این نمایشگاه با نقاشی های روغنی بزرگ مقیاس در گالری اصلی و آثار کاغذی در گالری پایین تر شاخص شده بود. نمایشگاه تصاویر معاصر و تاریخی دو رگه و سورئالیستی نجومی را که با تفاسیر تند و تیز سیاسی تؤام شده بود , را بررسی کرد. نجومی در سال 1942 در کرمانشاه ایران متولد شد, و سپس در سال 1981 در نیویورک مستقر شد.

نجومی ممارست خود را در بررسی فصل مشترک تاریخ شخصی اش با سیاستِ از خود بیگانگی و تغییر مکان به کار می گیرد. این آثار شامل منابع تاریخی, اجتماعی, نقد رئالیستی و انتزاع سورئالیستی می باشد. آثار او با فیگورهای انسانی چند لایه که با حیوان های ناکارآمد عجیب و غریب درگیرند, شاخص شده است, و به شکل نمایشی در برابر پس زمینه ای نامشخص و چشم اندازهای سترون در صحنه ظاهر می شود.

نه برخلاف آثار نئو راخ واقعگرای اجتماعی آلمانی, نقاشی های نجومی با هدف یک خوانش روایی ارائه شدند, اما در عوض مرموز و بی انتها هستند. در " بررسی مفتش, 2012 " جنگجویان مینیاتوری و سنتی ایرانی با مردان ملبس ناشناس در مبارزه با افسار و انقیاد یک اسب به پشت خوابیده ظاهر شدند. تولید یک صحنه که هم سیاسی است و هم حل نشده است. فیگورهای نجومی به شکل ممتدی به هم تابیده اند و در اثرهای شکسته شده با نسبت های تطابق نیافته باز بهم پیوسته اند.

یک اختلاف فضایی که در آثار تاریخی و هویتی بی ربط افزایش یافته است. این آثار بر احساساتی نامطلوب با برداشتی از واقعیت و فراهم آوردن متن در کار تأکید داشته, و در فرم قطعه بریده ها و اسکچ های هنرمند نمود یافته اند.این چشم انداز پریشان با شوخ طبعی هنرمند عینیت یافته است. هر چند طنزی تلخ.


...


...


...


...


...


...


...


...


...


...



logo-samandehi