کوچه‌های تهران کالکوگرافی می‌شوند

مژگان قدوسی دبیر نمایشگاه چاپ دستی کالکوگرافی با عنوان "کوچه‎های تهران" که تابستان امسال در گالری ۲۶ برگزار خواهد شد به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: نمایشگاه "کوچه‎های تهران" با موضوع توجه به فضای شهری تهران، خاطرات و دیده‎های مردم از این شهر برگزار می‌‏شود. برای برگزاری این نمایشگاه چند روزی است که یک فراخوان اعلام شده که پس از دریافت آثار و داوری نمایشگاه برگزار خواهد شد. شاید بتوان به نوعی این موضوع را نمایش نوستالژی مردم تهران یا حتی مردم دیگر شهر‌ها به این شهر دانست.

قدوسی همچنین افزود: کوچه‎های تهران در هر دوره تغییراتی کرده است به همین دلیل این فراخوان می‌‏تواند مورد توجه همه هنرمندانی که روزگاری در این شهر حضور داشته و خاطراتی از آن دارند قرار گیرد، امیدوارم بزرگان هنر چاپ نیز افتخار داده و در این نمایشگاه در کنار دیگر علاقه‎مندان حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: همه هنرمندان حوزه چاپ دستی در هر سن و با هر علاقه‎ای می‌‎توانند تا سوم خردادماه آثار خود را برای دبیرخانه این نمایشگاه ارسال کنند. آثار پس از داورای از ۵ تیرماه در گالری ۲۶ به نمایش گذاشته می‌شود.

دبیر نمایشگاه "کوچه‎های تهران" درباره ویژگی‌های آثار ارسالی به این نمایشگاه نیز اظهار کرد: هر هنرمند باید ۱۰ ادیشن از یک اثر خود را برای ما بفرستد. از این ۱۰ اثر یک اثر به آرشیو گالری تعلق دارد، چهار اثر برای فروش گذاشته می‌شود و ۵ اثر نیز میان هنرمندان تبادل خواهد شد. هنرمندان باید این اثر را روی کاغذی با ابعاد ۲۵ در ۳۵ و با کلیشه‎ای حداکثر با ابعاد ۲۵ در ۲۰ چاپ کنند.

قدوسی درباره انتخاب شیوه چاپ نیز اظهار کرد: پس از مشورت با گروهی از هنرمندان متخصص در چاپ کالکوگرافی به عنوان تکنیک این نمایشگاه انتخاب شد و همه هنرمندان موظف شدند در همین شیوه آثار خود را برای ما بفرستند.

کالکوگرافی در کنار سیلوگرافی (چاپ برجسته)، لیتوگرافی یا چاپ سنگی (چاپ مسطح) و سری گرافی یا سیلک اسکرین (چاپ شابلونی) یکی از چهار تکنیک چاپ‌های هنری در حیطه هنر گرافیک است که در تکامل این تکنیک، طی قرون متمادی، شیوه‌های متفاوتی برای بدست آوردن خطوط و بافت‌های مختلف به وجود آمده است.

نمایشگاه چاپ دستی "کوچه‎های تهران" از ۵ تا ۲۵ تیرماه در گالری ۲۶ برگزار خواهد شد.

logo-samandehi