گزارش گشایش نمایشگاه "امپراطوری گل سرخ" در موزه لوور-لانس

رییس کل موزه ملی ایران نمایشگاه امپراطوری گل سرخ با حضور فرانسوا نیسن، وزیر فرهنگ جمهوری فرانسه، ابولقاسم دلفی، سفیر جمهوری اسلام ایران در پاریس، دکتر طالبیان، معاون میراث فرهنگی، دکتر ژان لوک مارتینز، رییس موزه لوور، ابراهیم شقاقی، مدیر کل امور حقوقی سازمان، دکتر محمدرضا کارگر، مدیر کل موزه ها، دکتر نوکنده و خانم ماریل لوندیر، مدیر موزه لوور-لانس و مقامات عالی رتبه فرهنگی در روز سه‌شنبه هفت فروردین در موزه لوور-لانس گشایش یافت.

به گزارش گالری آنلاین، طبق گفته دکتر جبرییل نوکنده،: نمایشگاه شامل 450 اثر مربوط به دوره قاجار از 60 موزه جهان از کشورهای ایران، فرانسه، ایتالیا، آلمان، بلژیک، قطر، انگلستان و کانادا است که در 12 گالری با موضوعات ویژه به نمایش درآمده اند. پس از ثبت کاخ گلستان در فهرست میراث جهانی، نمایشگاه امپراطوری گل سرخ بزرگترین رویداد فرهنگی در مقیاس جهانی درباره فرهنگ و هنر قاجار است.

سخنرانی دکتر طالبیان، معاون میراث فرهنگی در مراسم گشایش نمایشگاه " امپراطوری گل سرخ":

عید نوروز و آغاز سال نو ایرانی را خدمت همه شرکت کنندگان گرامی شادباش می گویم و برای همه آرزوی سلامتی و موفقیت دارم. امیدوارم در سال جدید بتوانیم رابطه دوستی بین دو ملت بزرگ ایران و فرانسه را بیشتر تحکیم بخشیم. سال 2018 را می‌توان سالی درخشان در ارتباطات بین موزه ای دو کشور دانست. برگزاری نمایشگاه "لوور در تهران" و نمایشگاه " امپراطوری گل سرخ: شاهکارهای ایرانی قرن نوزدهم" دو حرکت فرهنگی بسیار مهم و موثر در تعمیق ارتباط بین دو کشور هستند و فرصت استثنایی برای مردم دو کشور ایران و فرانسه که در این نمایشگاه ها از نزدیک بتوانند منتخبی از آثار غنی فرهنگ های دو کشور و سایر فرهنگ های بشری را ملاحظه کنند.

میراث غنی دوره قاجار که سنت هنری آن ترکیبی از هنر صفوی با آن چه در مواجهه نزدیک جامعه ایران با اروپا در این دوره رخ داد، ظهور نوعی از هنر را سبب گشت که تا پیش از آن سابقه نداشته است. در این دوره واردات گسترده کالاهای اروپایی به ایران که در میان آنها نقاشی ها، آثار و مواد هنری نیز وجود داشت و سفرهای مکرر پادشاهان قاجار به غرب و همچنین ورود سیاحان و جهانگردان اروپایی به ایران که اغلب در طراحی مهارت فوق العاده ای داشته اند، زمینه ساز بروز سبکی در هنر ایران شد که باعث شکل گیری نخستین بارقه های هنر مدرن در ایران شد. همه کمال هنری دوره قاجار را می‌توان در مجموعه کاخ گلستان به عنوان مقر حکومتی شاهان قاجار مشاهده کرد. این مجموعه که شاهکار معماری و هنری قرن نوزده ایران است خوشبختانه در تیرماه 1392 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و اکنون جز میراث بشری است. برگزاری این نمایشگاه پس از ثبت جهانی کاخ گلستان بی شک باعث کشف لایه های ناشناخته از فرهنگ و هنر قاجار خواهد شد.
▫️طبیعتا دستاورد چنین نمایشگاه‌هایی و ارتباطات دوسویه، نزدیکی بیشتر مردمان دو کشور و تقویت پیوندها و اشتراکات فرهنگی دو سرزمین است. دوستی دو طرفه‌ای که در آن هر دو کشور به یک میزان برای همدیگر ارزش قائلند و برای اثبات دوستی و حفظ رابطه با همدیگر حاضر به قبول زحمت و هزینه هستند. برگزاری این نمایشگاه را به مدیران و کارکنان موزة لوورلانس و همه شرکای شرکت‌کننده در نمایشگاه از جمله کاخ گلستان و موزه ملی ایران تبریک می‌گویم و امید آن دارم از پیوند و رابطة دوستانة موزه ها، دو ملت بزرگ ایران و فرانسه منتفع شوند و نتیجة آن حفظ آرامش و صلح پایدار جهانی باشد.

در پایان از دکتر مونسان، معاون رییس جمهور و رییس سازمان، از خانم نیسن، وزیر فرهنگ جمهوری فرانسه، وزارت امور خارجه کشورمان به ویژه جناب آقای دلفی، سفیر جمهوری اسلام ایران در پاریس، جناب آقای سنمو، سفیر محترم جمهوری فرانسه در تهران، جناب آقای ژان لوک مارتینز، رییس محترم موزه لوور، سرکار خانم ماریا لاوندیر، مدیر محترم لوور-لانس و همه مشارکت کنندگان در این نمایشگاه و حامیان مالی آنها سپاسگزاری می کنم. امیدوارم زنجیره پیوسته حرکت های فرهنگی مشابه در آینده تداوم یابد .
در خاتمه و جهت حسن ختام این شعر سعدی را بازگو می کنم: به چه كار آیدت ز گل طبقی. از گلستان من ببر ورقی. گل همین پنج روز و شش باشد. وین گلستان همیشه خوش باشد.

لازم به ذکر است که نمایشگاه از هشت فروردین تا اول مرداد ماه در موزه لوور-لانس ادامه دارد.

logo-samandehi