ذهنیت‌ها نسبت به عکس صنعتی صحیح نیست/ توصیه هایی به عکاسان

یکی از داوران بخش عکس سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» معتقد است که خیلی‌ها تعریف درستی از عکس صنعتی ندارند.

شهاب‌الدین عادل مدرس حوزه عکاسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جشنواره هایی که در حوزه عکس برگزار می شوند، گفت: برگزاری هر جشنواره‌ای با هدف معین و مستمر که برای ایجاد تحول شکل گرفته باشد، حتما می‌تواند تاثیرگذار باشد و وجه آموزشی هم خواهد داشت. جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» نیز گروهی از عکاسان را مجاب می‌کند که عکس صنعتی بگیرند و طبیعتا وقتی این برنامه تکرار شود، افراد در پی ارتقای کار خودشان می‌روند و درک صحیحی هم از تکنولوژی و مبنای موضوعات صنعتی و فناوری پیدا می‌کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در برگزاری جشنواره‌ای با موضوعات خاص، شیوه برخورد شورای سیاست گذاری بسیار مهم است، گفت: وقتی در این جشنواره قرار است عکس‌های صنعتی را مورد بررسی قرار دهیم، باید بدانیم که این حوزه، وجوه مختلفی دارد و هنرمندان باید از این ابعاد مختلف اطلاع داشته باشند.

وی ادامه داد: مجموعه کارهایی که جشنواره «فردا» ارسال شده است، از آن‌جایی که هنوز این جریان نوپاست و اطلاعات دقیقی هم در فراخوان درباره موارد مهم در عکاسی عنوان نشده بود، ناهمگون هستند و آشفتگی زیادی دارند که این اتفاق ناشی از صحیح نبودن استنباط ذهنی آن‌ها از عکس‌های صنعتی است.

این مدرس عکاسی با اشاره به اینکه خیلی‌ها تعریف درستی از کار صنعتی ندارد، اظهار کرد: برخی صنعت را در حد ابزار پیش پا افتاده می‌دانند و هر کسی کار خود را در این حوزه جزو فعالیت صنعتی به حساب می‌آورد، درصورتیکه صنعت بخش‌های مختلفی دارد.

وی در ادامه توضیح داد: صنایع بخش پایداری هستند و وضوح بالایی نیاز دارند. همچنین نشان دادن فرآیند تولید یک صنعت ابهت زیادی دارد، البته برخی صنایع ظریف مانند داروسازی هم هستند که در آن‌ها انضباط و ترتیب اهمیت بسیاری دارد.

این داور جشنواره با اشاره به اینکه نگاه‌ها در مجموعه و تک عکس متفاوت است، بیان کرد: برای مجموعه عکس‌ها سه دسته را می‌توان تعریف کرد. در ابتدا ایجاد و بنیاد یک صنعت از آغاز تا انتها را نشان داد، دوم فرآیند تولید یک صنعت را به تصویر بکشیم و سوم با روایتی مشخص به بررسی و معرفی یک کالا بپردازیم و باید توجه داشت که در تک عکس‌ها شاخصه‌های عکس صنعتی که به معرفی کردن آن منجر می‌شود، بسیار مهم است.

عادل با بیان اینکه عکس‌های صنعتی به مفهوم توجه ویژه‌ای دارند، گفت: عکسی که گرفته می‌شود باید با موضوع مورد نشر ارتباط تنگاتنگی داشته باشد و همچنین فرم و تکنیکی که در تصویر به کار رفته است، در کنار رنگ‌آمیزی‌ها، عناصر گرافیک، قاب و چارچوب می‌تواند یک عکس صنعتی خوب را به وجود بیاورد.

این مدرس دانشگاه در پایان با تاکید بر کیفیت عکس صنعتی عنوان کرد: از آن‌جایی که عکس‌های صنعتی روی بیلبوردها و مانیتورها قرار می‌گیرند، باید کیفیت بالایی داشته باشند چون یک عکس خوب، می‌تواند یک صنعت را خوب معرفی کند و برعکس.


logo-samandehi