وضعیت دانشگاه ها در 5 قاره مشخص شد/ جدول برترین ها

نظام رتبه بندی شانگهای نتایج رتبه بندی سال ۲۰۱۵ میلادی را منتشر کرده است و بر اساس این رتبه بندی، ۵۰۰ دانشگاه ممتاز جهان طبق معیارهای کمی‌ علمی‌ معرفی‌ شده است.

در جدول کلی‌ رتبه بندی نام دو دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران مشاهده می‌‌شود. دانشگاه تهران با رتبه‌ای در دامنه ۳۰۰-۲۰۱ و دانشگاه صنعتی‌ شریف در رتبه‌ای در دامنه ۵۰۰-۴۰۱.

رتبه‌های اول تا پنجم به ترتیب به دانشگاه‌های هاروارد، استنفورد، انستیتو فناوری ماساچوست ، برکلی، و کمبریج تعلق دارد. رتبه‌های ششم تا دهم نیز در اختیار دانشگاه‌های پرینستون، کلتک، کلمبیا، شیکاگو، و آکسفورد است.

رتبه جهانی نام دانشگاه/ کشور
۱ هاروارد/ آمریکا
۲ استنفورد/ آمریکا
۳ انستیتو فناوری ماساچوست/ آمریکا
۴ برکلی/ آمریکا
۵ کمبریج/ انگلستان
۶ پرینستون/ آمریکا
۷ انستیتو فناوری کالیفرنیا/ آمریکا
۸ کلمبیا/ آمریکا
۹ شیکاگو/ آمریکا
۱۰ آکسفورد/ انگلستان
۱۱ ییل/ آمریکا
۱۲ کالیفرنیا در لس آنجلس/آمریکا
۱۳ کورنل/ آمریکا
۱۴ کالیفرنیا در سان دیه گو/ آمریکا
۱۵ واشینگتن/ آمریکا
۱۶ جان هاپکینز/ آمریکا
۱۷ پنسیلوانیا/ آمریکا
۱۸ کالیفرنیا در سانفرانسیسکو/ آمریکا مشترک با کالج لندن/ انگلستان
۱۹ سان فرانسیسکو/ آمریکا
۲۰ موسسه فناوری زوریخ/ سوئیس
۲۱ توکیو / ژاپن

در فاصله رتبه‌های ۱۱ تا ۱۷، هفت دانشگاه از آمریکا، رتبهٔ ۱۸ مربوط به یونیورسیتی کالج لندن، رتبهٔ ۱۹ مربوط به دانشگاه سان فرانسیسکو، و رتبهٔ بیست نیز مربوط به موسسهٔ فناوری زوریخ است. از قاره آسیا، دانشگاه توکیو نخستین دانشگاهی است که در جایگاه ۲۱ نشسته است. در قاره اروپا نیز، دانشگاه کپنهاگ، و دانشگاه پییر و ماری کوری، به ترتیب رتبه‌های ۳۵ و ۳۶ را در اختیار دارند. در منطقه اقیانوسیه، دانشگاه ملبورن حائز رتبه ۴۴ است. نخستین دانشگاه آلمان، دانشگاه هایدلبرگ، رتبه ۴۶ را به دست آورده است.

در منطقه جنوب غرب آسیا، دانشگاه عبری اورشلیم، رتبه ۶۷ را در اختیار دارد. در این منطقه دانشگاه‌های ملک عبدالعزیز و ملک سعود، رتبه ای در دامنه ۲۰۰-۱۵۱ دارند. سومین دانشگاه عربستان سعودی دانشگاه علوم و فناوری ملک عبداله، در دامنه‌ای بین ۴۰۰-۳۰۱ قرار دارد. دانشگاه قاهره نخستین دانشگاه مصر است که آن‌ نیز رتبه‌ای در دامنهٔ ۵۰۰-۴۰۱ دارد. از عربستان سعودی چهارمین دانشگاه این کشور، دانشگاه نفت و معدن ملک فهد است، که آن نیز، رتبه‌ای در همین دامنه دارد.

از کشور ترکیه تنها دانشگاه استانبول که رتبه‌ای در دامنه ۵۰۰-۴۰۱ دارد در این نظام رتبه بندی مشاهده می‌‌شود.

منبع : کنکور

logo-samandehi