کوروش پارسانژاد: پوستر باید در فضای شهر دیده شود / تا سفارش‌دهنده نباشد پوستری هم وجود ندارد


کوروش پارسانژاد طراح گرافیک درباره استفاده از پوستر در فضای شهری و آسیب‌ها و کمبودهای آن گفت: با توجه به تعاریفی که برای پوستر وجود دارد، مهم‌ترین کارکردش در طول دوران مختلف در فضای شهری بوده است و معمولا برای اطلاع‌رسانی یک موضوع در زمینه‌های مختلف از آن بهره گرفته می‌شد. در واقع می‌توان گفت پوستر یک فکر و ایده را در قطع بزرگ به فضای شهری انتقال می‌دهد تا عموم مردم آن را ببینند و با موضوع درگیر شوند.
پرکاربردترین مورد استفاده از پوستر در فضای شهری است و این متضاد با سایر پوسترهایی که خارج از این فضا و با موضوعات مختلف کار می‌شوند، نیست. هر چند که هر دو جنبه اطلاع رسانی دارند.
پوسترها باید در سطح شهر دیده شوند اما آن‌طور که باید این اتفاق در سطح شهر نمی‌افتد و این عدم دیده شدن دلایل مختلفی دارد. اولین مسئله و مشکل به بخش مالی آن مرتبط است، چرا که پوستر دو هزینه اصلی در بر دارد یک طراحی و دیگری چاپ است و این روزها با توجه به گرانی کاغذ و هزینه‌‌های چاپ مشکلات بسیاری را به همراه آورده است. یکی دیگر از دلایلی که می‌شود به آن اشاره کرد کم رونقی استفاده از پوستر در حیطه فرهنگ، تجارت و هرآنچه که نیازمند پوستر است می‌شود. اما این‌ها مشکلات فرعی هستند. چرا که در واقع متولیانی مانند سازمان فرهنگی – هنری شهرداری، سازمان زیباسازی شهرداری و سایر ارگان‌ها مراکزی هستند که این امکان را فراهم می‌کنند تا همیشه پوستر در سطح شهر دیده شود و مردم بتوانند با آن ارتباط بگیرند و به جز توجه به موضوع اصلی مسئله، بتوانند انس بیشتری با تصویر پیدا کنند.
استفاده از تکنولوژی و فضاهای مجازی یک بخش اجتناب ناپذیر است، چرا که تکنولوژی پیشرفت کرده و شما با ارائه اثر در آن فضا می‌توانید مخاطبان زیادی را جذب کنید. به نوعی با این اتفاق پوستر در جامعه به تعداد چشم‌هایی که آن اثر را در دنیای مجازی می‌بینند تکثیر می‌شود. فضاهای مجازی موجود، ملزمات دنیای امروز هستند، همانطور که ما ebook را در دنیای مجازی داریم . تصور من این است که وقتی ورق‌های کاغذی کتاب را ورق می‌زنید حس دیگری به شما منتقل می‌شود و این در مورد پوستر نیز صدق می‌کند. وجود دنیای مجازی که لازمه امروز است تا آثار دیده شوند، به این مفهوم نیست که در خیابان‌ها، دیوارهای شهر خالی از پوسترهای زیبا باشند.

این هنرمند در پاسخ به این سوال که چرا پوستر کارکرد خود را از دست داده است گفت: به طور کلی در کارهایی که ریشه هنری دارند کارهای درجه یک و خلاق تعداد بسیار کمی دارند، نسبت به کارهایی که حرفی برای گفتن ندارند. اما اینکه چرا این اتفاق رخ داده است، من اوضاع گرافیک فعلی را بد نمی‌دانم، چرا که توانایی‌های خوبی وجود دارد. فقط ماجرا اینجاست که گرافیک و طراحی پوستر براساس یک سفارش آغاز می‌شود، حال اینکه در این چرخه چه اتفاقی می‌افتد و چقدر طراح به درستی انتخاب شده و تا چه میزان دست طراح آزاد بوده است دلایلی است که می‌توان به یک محصول خوب یا بد رسید. این نیاز به یک آسیب‌شناسی وسیع دارد. طراح زمانی می‌تواند کار خوب ارائه کند که سفارش مناسب داشته باشد، زمانی که سفارش وجود داشته باشد قطعا پوستر نیز وجود دارد. باید متولیان سفارشات خود را رونق بدهند تا در و دیوار شهر از پوسترهای زیبایی برخوردار شود.

منبع : هنرآنلاین

logo-samandehi