سحر عیدی: کار طراحان لباس در شهرستان‌ها شناخته‌شده نیست


سحر عیدی در رشته طراحی دوخت تحصیل کرده و هم‌اکنون در شهرکرد به فعالیت مشغول است. او گفت: در دوره دبیرستان به شکل اتفاقی رشته طراحی دوخت را انتخاب کردم و بعد از آنکه وارد دانشگاه شدم و دیدم این رشته جای پیشرفت دارد به ادامه کار امیدوار شدم.
در نهمین دوره مسابقات علمی کاربردی کشور در رشته طراحی دوخت شرکت کردم و پس از گذراندن امتحان تئوری در استان خود، برای مرحله عملی به آذربایجان غربی سفر کردیم. در این مرحله 15 نفر به رقابت با یکدیگر پرداختند و بر اساس طرح مانتویی که به ما داده شده بود به سایز خود آن لباس را دوختیم. در مراحل الگوسازی، برش و دوخت، داوران بر کار ما نظارت داشتند و در نهایت من به عنوان نفر دوم انتخاب شدم.
در فصل‌های مختلف لباس‌هایی را طراحی کرده و پس از اجرای آن‌ها نمایشگاه لباس برگزار می‌کنم. قصد داشتم این کار را به صورت نمایش زنده برای خانم‌ها انجام دهم، اما در شهرستان‌ها امکان انجام این کار فراهم نیست و زمانی که به اداره ارشاد مراجعه کردم گفتند این کار حاشیه زیادی دارد.

او که تحصیلات خود را در شیراز انجام داده است در مورد استقبال مردم شهرستان از کار طراحان لباس گفت: در شیراز چند نمایشگاه برگزار کردم و استقبال خوبی از آن‌ها شد، اما در شهرکرد توجه چندانی به کار ما نمی‌شود و بیشتر مردم به خرید پوشاک خارجی علاقه‌مند هستند. حتی ممکن است لباس ایرانی باشد و فقط مارک خارجی روی آن خورده باشد، ولی به راحتی برای آن مبلغ زیادی پرداخت می‌کنند، اما کار تک‌دوزی و خاصی را که آماده کردن آن زمان زیادی برده و کیفیت بالاتری هم دارد فقط به خاطر اینکه می‌دانند دوخت داخل است نمی‌خرند. حتی بارها پیش آمده که از طرح کار خوششان آمده و از آن تعریف کرده‌اند اما باز هم فکر می‌کنند ایرادی در کار ایرانی هست.
معمولاً کیف‌هایی را با لباس‌هایم هماهنگ می‌کنم که در آن‌ها از نقوش سنتی یا تزیینات لباس‌ها، معماری و... استفاده می‌کنم. در پوشاک هم از رنگ‌های اصیل ایرانی استفاده می‌کنم و سعی می‌کنم در طرح‌هایم از لباس‌های ایران قدیم ایده بگیرم و آن‌ها را جدید و به روز کنم.
زنان شهرکرد یک پیراهن بلند با تنبان می‌پوشند که از پارچه‌های زری‌دوزی شده با رنگ‌های شاد درست می‌شود. آقایان چوقای بختیاری می‌پوشند که با خطوط سیاه‌وسفید خود شناخته شده است. اما پارچه‌های شاد لباس خانم‌ها را نمی‌توان در پوشاک امروزی جامعه استفاده کرد چون خیلی جلب توجه می‌کند. حتی در شهر ما که هنوز خانم‌های میانسال لباس سنتی به تن می‌کنند و دیدن این رنگ‌ها عادی است، اگر مانتویی با این پارچه‌ها یا رنگ‌ها تهیه شده و در شهر استفاده شود به نظر عجیب و نامأنوس می‌رسد.

عیدی در مورد برگزاری جشنواره لباس در شهرستان‌ها گفت: سال گذشته یک جشنواره مد و لباس توسط وزارت ارشاد برگزار شد ولی کارهایی که در آن به نمایش درآمد خیلی ساده، مبتدی و بددوخت بودند. به نظر من اگر شوی لباس برای خانم‌ها برگزار شود کارهای باکیفیتی ارائه می‌شود و با این کار به پیشرفت طراحان لباس کمک می‌کنند.
اگر پوشاکی که طراحی می‌شود مناسب و برازنده یک خانم ایرانی باشد و جشنواره‌ای مناسب و باکیفیت برگزار شود، رشته طراحی لباس بین مردم جا می‌افتد و متوجه می‌شوند کشور ما هم جای پیشرفت در این کار را دارد. متأسفانه کشور ما در صنعت مد عقب‌افتاده است و یک دلیل آن محدودیت‌های زیادی است که برای طراحان و برگزاری نمایش لباس ایجاد می‌کنند. این محدودیت‌ها باعث شده بیشتر کارها زیرزمینی باشد و امکان نظارت بر آن‌ها وجود ندارد. اگر شوی لباس برگزار شود تحول بزرگی در صنعت مد و پوشاک ایران رخ می‌دهد و لباس‌هایی مناسب خانم ایرانی تولید می‌شود که هم به نفع جامعه است و هم به نفع خانم‌ها.

منبع : هنرآنلاین

logo-samandehi