مهراب روحی: ضعف سیستم آموزشی ما تئوری بودن درس‌ها است

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین ، مهراب روحی مسئول گروه آموزشی طراحی پارچه و لباس روحی گفت: در مجموعه ما هر ترم درس‌های طراحی لباس و پارچه به صورت کارگاهی برگزار می‌شود. سعی ما این بود که ضعف‌های موجود در سیستم آموزشی دانشگاه‌ها را حل کنیم و به همین دلیل با حذف درس‌های تئوری بدون کاربرد، درس‌ها را به صورت عملی ارائه می‌دهیم تا هنرجو بتواند همه نکات مورد نیاز را آموزش ببیند.

موسسه ما از دو سال پیش همکاری خود را با دانشگاه علم و فرهنگ آغاز کرده است و کلاس‌های آزاد آموزشی برگزار می‌کند که در پایان دوره‌های آزاد مدرک دانشگاه علم و فرهنگ به دانشجویان تعلق می‌گیرد. دوره طراحی لباس ما سه ترم است و علاوه بر آن دوره‌های متنوعی مانند طراحی پارچه، چاپ پارچه، تاپستری، پارچه‌سازی، نرم‌افزارهای تخصصی الگوسازی و سه بعدی سازی لباس، مولاژ، دراپینگ و... را آموزش می‌دهیم.

ضعف بزرگ سیستم آموزشی دانشگاه‌ها همیشه این بوده که بیشتر درس‌ها تئوری هستند و درس‌های عملی به صورت سطحی آموزش داده می‌شوند. به همین دلیل ما دوره‌ها را به صورت کارگاهی برگزار می‌کنیم و کسانی که این کلاس‌ها را می‌گذرانند اعتماد به نفس کافی برای راه‌اندازی کارگاه و شروع به کار را پیدا می‌کنند.

روحی با اشاره به اینکه بسیاری از هنرجویان دوره‌های آزاد از فارغ‌التحصیلان طراحی لباس دانشگاه هستند افزود: ما هنرجویان مبتدی یا آموزش دیده داریم که در دوره‌های آزاد ما شرکت می‌کنند و همه آنها وقتی بتوانند کار خود را به خوبی معرفی کنند می‌توانند راحت وارد بازار کار شود. ما هم سعی می‌کنیم هنرجویان را با بازار کار روبه رو کرده و از آنها حمایت کنیم تا هنر و کار خود را عرضه کنند.

برای راه‌اندازی دوره‌های آموزشی، آسیب‌شناسی دقیقی روی دوره‌های دانشگاهی و سایر موسسات آزاد انجام دادیم و دروس قدیمی را که از 30 سال قبل تابه حال تدریس می‌شوند و دیگر کاربردی نیستند حذف کردیم. از استادان خواستیم تقاضای بازار را شناسایی کنند و همان را آموزش دهند تا شکاف بین بازار و آموزش را از بین ببریم. ما به سراغ نیاز روز بازار رفتیم تا هنرجویان با این آموزش‌ها بتوانند خود را به راحتی معرفی کنند. همچنین امکان ارتباط با استادان و رفع اشکال همیشه برای آنها وجود دارد.

معمولا کسانی که یک دوره آموزشی را آغاز می‌کنند آن را تا به آخر ادامه می‌دهند. ما در موسسه مشاوره‌های تخصصی به هنرجویان ارائه می‌دهیم و آنها متوجه می‌شوند اگر دوره‌ها را نیمه کاره رها کنند برای آنها کاربردی ندارد.

باید از استادان بسیار خوبی که در مجموعه ما همکاری می‌کنند تشکر کنم چون در به روز شدن مطالب آموزشی نقش مهمی داشتند. با توجه به اینکه خود آنها می‌بینند که این سرفصل‌های درسی قبلا وجود نداشته است، از مواجه شدن هنرجو با اصول کاربردی استقبال می‌کنند و به ما کمک کردند چیزهایی ارائه دهیم که به کار هنرجو بیاید.

logo-samandehi