سرقت آثار هنری / واکاوی یک اتفاق

به گزارش گالری آنلاین این روزها خبرسرقت آثار هنری توسط امین اموال موزه و برگزای نمایشگاهی از آثار به سرقت رفته در نگارخانه هنر ایران شوک بزرگی در میان جامعه ی هنرهای تجسمی ایجاد کرده است. گالری آنلاین در یک سلسله گزارش، بازخورد و تاثیرات این واقعه را برهنرمندان و عوامل بروز چنین صدمه ای بر بدنه ی جامعه هنری را از زبان هنرمندان بررسی می نماید.

منیژه صحی هنرمند و استاد دانشگاه در گفتگو با گالری آنلاین در رابطه با سرقت آثار هنری اظهار کرد:
"آن طور که اعلام گردیده است سرقت آثار هنری از گنجینه موزه هنرهای معاصر نبوده و آثار از مجموعه موزه ولی در مکان دیگری قرار داشته است.."

صحی در رابطه با عواملی که می توانسته منجر به بروز چنین اتفاقی شود گفت :"قطعا عدم حفاظت درست و یا امین نبودن نگهدارندگان آثار عامل بروز چنین مشکلی است . در اصل وقتی اثری به سرقت می رود یا به هرحال از مکانی خارج می شود از موزه یا هر مرکز هنری دیگر، بیشتر مسئله حفاظت و نگهداری از آثار است که مهم می شود . اگر موارد امنیتی و صلاحیت کارکنان یا امین اموال بطور کامل انجام شود طبیعتا این اتفاقات نمی افتد، حتی به نظرم صلاحیت امین اموال نیز می بایست هر از چند وقتی مجددا بررسی شود..
حفاظت آثار مهمترین امر در موزه و در هر مرکز هنری دیگری است. مراکز هنری می بایست از وسایل امنیتی بروزتری استفاده کنند و از افراد صالح تر و در واقع باید حفاظت دقیق تر و کامل تری داشته باشند . هیچ اثر هنری که در یک مرکز هنری نگهداری می شود مخصوصا آثاری که به عنوان گنجینه آن مرکز و در واقع سرمایه آن مجموعه است به این راحتی نمی تواند از آن مکان بیرون بیاید.

همه آگاهند که برای خروج یک اثر ، تمام بخش های یک مرکز دولتی یا خصوصی از انباردار، امین اموال، گرفته تا حفاظت و حراست و حتی ریاست باید تایید کنند و مدارکی امضا شود و پروسه ای طولانی را برای خارج شدن طی می کند !!!.
اما این آثار احتمالا به شکل دیگه ای خارج شده . کسی یا کسانی توانستند آثار را خارج کرده و حتی به فروش برسانند و تعجب انجاست که بدون شناسنامه آثار چگونه این فروش انجام شده است ! هیچ خریداری بدون کارشناسی و اطمینان از اصل بودن اثر و شناسنامه اثر خریدی انجام نمی دهد!!! .
با توجه به این مسائل قطعا خروج آثار بدون اطلاع بخش های مختلف بوده است ، و مسئولین در جریان نبودند و اجازه ی خروج داده نشده است . "
در واقع افزایش پیدا کردن آثار هنرمندان در چند سال اخیر وبیشتر ارزش پیدا کردن آثار هنری موجب شده تا افرادی به فکر سرقت آثار هنری افتاده و این آثار را حتی با وجود نداشتن شناسنامه آثار ومدارک قانونی و... با قیمت پایین تر به فروش برسانند .
از جمله موردی در دی ماه سال گذشته نیز در خانه هنرمندان اتفاق افتاد و بعد از برگزاری نمایشگاه و ضمن عودت آثار به هنرمندان یک اثر هنری توسط راننده وانت به هنرمند تحویل داده نشد و به سرقت رفت و تا کنون نیز همچنان مراحل دادگاهی آن در حال انجام است.


وی در رابطه با راه حل و روش جلوگیری از این اتفاقات ناراحت کننده در مراکز هنری افزود :
"واقعیت این است که متاسفانه این اتفاقات در مراکز هنری رخ داده است و به دلیل بالا بودن مبلغ آثار، احتمالا بیشتر هم خواهد شد و عده ای هستند که اثر یا آثاری را به سرقت می برند. و بنظر می رسد حفاظت و مراقبت از آثار باید بیشتر شده و صلاحیت افرادی که آثار در اختیار آنان گذاشته می شود بطور مداوم مورد بررسی دقیق قرار گیرد ،و حتی اگر چندین سال است که این کار را انجام می دهند دلیل بر صالح بودن ایشان نیست و احتمال دارد بعد از چندین سال رویه ایشان تغییر کرده و متاسفانه مرتکب خلاف شوند . ."

صحی با تاکید بر گزینش افرادی که وظیفه حفاظت را برعهده می گیرند ادامه داد
: "کسی که انبار دار یا امین اموال یا تحویل گیرنده آثار برای جابجایی است باید کاملا فردی مطمئن باشد و در واقع چون مسئول اصلی آثار است باید مدارکی ارایه دهد که خیانت در امانت نکرده ودر غیر اینصورت تمامی موارد امنیتی و قانونی در مورد ایشان انجام پذیرد.
و بیمه آثار هنری که هنوز در کشور ما شکل قانونی خود را پیدا نکرده، قانونمند شده و هر هنرمند بتواند به راحتی و با مبلغ مناسبی آثارش را بیمه کرده و همینطور هر فرد یا مرکز هنری که آثاری را در اختیار دارند، آثار را بیمه کنند، و شورایی در وزارت ارشاد یا انجمن های هنری تشکیل شده و تمامی راهکارهای قانونی مورد بررسی قرار گرفته و کارشناسان هنری و متخصصین معتبر جهت شناسایی آثار معرفی شده و هنرمندان ، مجموعه داران و هر مرکز هنری و یا ارگانی که آثاری را در اختیار دارند بتوانند برای آثار خود شناسنامه تهیه کنند و هیچ اثری بدون شناسنامه خریداری نشود... ."

اخبار مرتبط :

سرقت آثار هنری حماقتی عجیب بوده است؟

فرازهایى از اوج مدرنیسم ایرانى / آثار بازگردانده شده به مرکز تجسمی چه بودند؟

سرقت آثار هنری حماقتی عجیب بوده است؟

سرقت آثار از مجموعه دولتی با تبانی بوده

تصمیم امین اموال ناشیانه بود

طاهری:‌ مسئولان برای خود اختیارات ویژه تعریف کرده‌اند

آثار دولتی را از موزه بانک پاسارگاد برگرداندیم

کاریکاتور / سرقت آثار هنرمندان نقاش

سرقت آثار هنری / واکاوی یک اتفاق (گفتگو با علی اکبر صادقی)

logo-samandehi