انتشار «مقدمه‌ای بر تاریخ گرافیک در ایران» به قلم پرویز تناولی


به گزارش گالری آنلاین به نقل از طرح و چاپ ، پرویز تناولی، هنرمند و پژوهشگر پیشکسوت حوزه هنرهای تجسمی، در جدیدترین کتاب تالیفی خود به تاریخ‌نگاری در حوزه گرافیک ایران روی آورده است. این کتاب با عنوان «مقدمه‌ای بر تاریخ گرافیک در ایران» چندی پیش از سوی موسسه پژوهشی چاپ و نشر نظر روانه کتابفروشی‌ها شد.

کتاب شامل هفت فصل است که عناوین آن به ترتیب عبارتند از «چاپ در ایران»، «ناشر و تیراژ کتاب»، «روزنامه»، «تجددگرایی و کالاهای خارجی»، «بسته بندی»، «پوسترهای مذهبی» و «اثرات چاپ سنگی بر دیگر هنرها».
تناولی در بخشی از پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته است: «می‌گویند اختراع چاپ از عوامل اصلی پیدایش رنسانس در ایتالیا و سرآغاز تمدن جدید در اروپا بوده است. اگر همین تصور را در مورد ایران به کار بریم و آغاز تجدد و بیداری ایرانیان را در قرن نوزدهم از پیامدهای صنعت چاپ بشماریم، اغراق نکرده‌ایم و باز اگر صنعت چاپ را دستمایه بسیاری از پدیده‌ها و افکار نو و یکی از هیجان‌انگیزترین اخبار دوران قاجار به حساب آوریم و بسیاری از تحولات هنری آن زمان را منتجِ از صنعت چاپ بدانیم، زیاده نگفته‌ایم.

«مقدمه‌ای بر تاریخ گرافیک در ایران» نوشته پرویز تناولی، با شمارگان هزار و 600 نسخه، 230 صفحه و بهای 48 هزار تومان از سوی موسسه پژوهشی چاپ و نشر نظر روانه کتابفروشی‌ها شده است

درباره نویسنده

پرویز تناولی (متولد 1316)، نقاش، مجسمه ساز و پژوهشگر پرکار معاصر است. بسیاری از منتقدان از جمله زنده‌یاد کریم امامی از تناولی با عنوان یکی از هنرمندان پیشگام در مکتب سقاخانه یاد می‌کنند.

«قالیچه‌های تصویری»، «قفل‌های ایران»، «تاریخ مجسمه سازی در ایران»، «افشار: دستبافت‌های ایلات جنوب شرقی ایران»، «عجایب عالم»، «گبه، هنر زیر پا»، «فرش»، «شاعر» و ترجمه کتاب «هنر فولادسازی در ایران» نوشته جیمز ویلسن آلن، نام شماری دیگر از کتاب‌های منتشر شده پرویز تناولی است.

logo-samandehi