راهنمای استفاده از فیلتر ND: چگونه ابرهای در حال حرکت را مات کنیم

به گزارش سرویس عکاسی گالری آنلاین به نقل از عکس آنلاین استفاده از نوردهی طولانی برای مات کردن آب در حال جریان یک تکنیک کلاسیک است، اما تکنیکی مشابه همین نیز می‌تواند برای مات کردن ابرهای در حال حرکت استفاده شود. در این آموزش ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه نوردهی را با استفاده از فیلتر ND خود برای مات کردن ابرهای در حال حرکت محاسبه کنید. این کار بر روی عکاسی منظره‌ی شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

اصل استفاده از نوردهی طولانی برای گرفتن و مات کردن یک شی متحرک برای ابرها درست همانند آب است، اما در اینجا دو تفاوت اساسی وجود دارد. ابتدا، طول نوردهی مورد نیاز برای مات کردن ابرهای در حال حرکت کمی بیشتر است. معمولاً 30 ثانیه یا بیشتر. ثانیاً، سطوح رنگ معمولاً روشن‌تر هستند، که همین امر کار را برای رسیدن به یک سرعت پایین از شاتر که برای یک نوردهی صحیح ضروری است سخت‌تر می‌کند.

در اینجاست که فیلترهای ND وارد می‌شوند. آنها اساساً مقدار روشنایی‌ای که به لنز می‌رسد را کاهش می‌دهند و به شما اجاز می‌دهند تا نوردهی‌های طولانی و طولانی‌تری داشته باشید.

Blur_ (1)

1- یک فیلتر انتخاب کنید

دسته بندی فیلترهای ND از ضعیف تا قوی بسته به مقدار روشنایی‌ای که آنها فیلتر می‌کنند: هرچه فیلتر قوی‌تر باشد، نوردهی شما نیز طولانی‌تر می‌شود.

یک فیلتر 0.3ND شما را قادر خواهد ساخت تا زمان نوردهی را تا یک نقطه(مثلاً از 1/30تا 1/15 ثانیه) افزایش دهید. اما این زمان همچنان برای مات کردن ابرها کوتاه است، حتی اگر آنها سریع در حال حرکت باشند.

برای رسیدن زمان نوردهی 30 ثانیه، شما به یک فیلتر ND احتیاج خواهید داشت که شما را برای گسترش زمان‌های نوردهی تا 10 نقطه قادر سازد(مثلاً از 1/30 تا 30ثانیه)

Blur_ (2)

2- ترکیب و محاسبه

اولین چیزی که شما بدان توجه خواهید کرد این است که فیلترهای ND آنقدر تیره هستند که تقریباً دیدن از طریق آنها ممکن نیست. بنابراین شما باید شات خود را قبل از اینکه یکی از این فیلترها را جلوی لنز نصب کنید بررسی نمایید.

بیش از هر چیزی محاسبه‌ی زمان نوردهیِ صحیح مهم است. بیشتر فیلترها به شما کمک می‌کنند تا نوردهی صحیح را محاسبه کنید آن هم بر اساس زمان نوردهی بدون نصب فیلتر. همان‌گونه که اشاره شد زمانیکه از فیلتر ND 10 نقطه استفاده می‌کنید سرعت شاتر از 1/30 ثانیه به 30 ثانیه تبدیل خواهد شد.

Blur_ (3)

3- نصب فیلتر

برای بهینه کردن فرآیند مات کردن، شما باید هدف خود را بر روی سرعت شاتر بیش از 30 ثانیه بگذارید. بهترین راه برای رسیدن به این مهم شما باید یک دهانه‌ی کوچک(مثلاً f/22)‌ را در ایزوی 100 تنظیم کنید. هنگامی که شما سرعت شاتر درست با این تنظیمات بدون نصب فیلتر انجام دادید، حال می‌توانید از جدول موجود برای محاسبه‌ی زمان نوردهی هنگامیکه فیلتر نصب شده است استفاده کنید. بهتر است دوربین خود را در حالت BULB قرار دهید. با استفاده از یک ریموت کنترل نوردهی کنید.

Blur_ (4)

4- عکس بگیرید

کندترین سرعت شاتری که شما می‌توانید بر روی اکثر دوربین‌ها تنظیم کنید 30 ثانیه است. بنابراین برای گرفتن نوردهی بیشتر شما به یک ریموت کنترل شاترِ قفل شونده نیاز دارید. اگر سعی دارید که به طور دستی ریموت شاتر را فشار دهید، تقریباً به طور حتم دوربین‌تان را تکان خواهید داد و شات نهایی‌تان از وضوح می‌افتد.

از یک تایمر و یا ثانیه‌شمار استفاده کنید تا زمان نوردهی را بسنجید، و در پایان ریموت را باز کنید. سپس نتیجه را بر روی ال‌سی‌دی خود ملاحظه نمایید و زمان نوردهی را بر حسب احتیاج کم یا زیاد کنید.

فیلترهای حرفه ای و تخصصی در ایران توسط کمپانی «فوتوسینکس» ارائه می‌شود. این کمپانی نمایندگی برندهای تخصصی و حرفه‌ای عکاسی و فیلمبرداری در ایران را در اختیار دارد. از آن جمله می‌توان به فیلترهای عکاسی و فیلمبرداری NiSi، سه‌پایه‌های عکاسی و فیلمبرداری Redged، دوربین‌های دوچشمی Kenko، لنزهای عکاسی و فیلمبرداری Tokina و … اشاره کرد. همچنین این کمپانی وارد کننده جمعی از برترین برندهای تجهیزات تخصصی عکاسی و فیلمبرداری است و در این راستا با نمایندگی‌های رسمی و معتبر این برندها در کشورهای دیگر همکاری گسترده‌ای دارد.

logo-samandehi