نصب مجسمه در شهر به نگاه کارشناسی نیاز دارد

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا ، مجید ملانوروزی به رویکرد جهانی سمپوزیوم‌ها اشاره و اظهار کرد: در دنیای امروز، هنرهای تجسمی از تنگنا‌ها و چاردیواری‌های موزه‌ها و گالری‌ها خارج شده‌ و به فضای باز آمده‌اند. در بسیاری از کشورهای دنیا شاهد هستیم که از طریق برپایی سمپوزیوم‌ها به شکل‌گیری اکوموزه‌ها به‌عنوان نسل پنجم موزه‌ها روی آورده شده است، زیرا فضای شهری هم می‌تواند یک اکوموزه باشد که با قرارگیری هنر در طبیعت و محیط، فضا را تلطیف می‌کند و آن را به‌عنوان یک فضای معرفتی می‌شناساند. یادم می‌آید کوچک که بودیم از هر میدان که عبور می‌کردیم یک مجسمه می‌دیدم و همیشه از همه سوال می‌کردیم که مجسمه چه کسی است؟ در نتیجه می‌توانیم متوجه شویم که مجسمه‌ها چه تأثیری در فکر مردم دارند.

امیدوارم مسؤولان کمک کنند تا مردم از راه هنر با شهر ارتباط بهتری برقرار کنند. در حال حاضر کار کردن در حوزه فضاهای شهری اقبال بیشتری برای هنرنمایی دارد، ولی این فضا‌ها کمتر در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد. امیدوارم با جریان برپایی سمپوزیوم‌ها این روند تسریع شود.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی با اشاره به شورای نظارت بر نصب مجسمه‌ها و یادمان‌ها در زمینه نظارت بر هنر و نمایه‌های شهری، گفت: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورایی با حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و هنرمندان مجسمه‌ساز برای نظارت بر مجسمه‌ها و نمایه‌ها در فضاهای شهری و عمومی وجود دارد که مسؤولیت این شورا با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و امیدواریم با همکاری نهاد‌ها، سازمان‌ها، شهرداری‌ها و هنرمندان، این شورا به‌صورت جدی بر نمایه‌ و مجسمه‌های شهری نظارت کند. این شورا همچنین می‌تواند هنرمندان را در جریان کار قرار دهد تا فضای شهری را ساماندهی کنند.

سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران جریانی فرهنگ‌ساز است

داور هفتمین دوره از سمپوزیوم تهران این رویداد هنری را جریانی فرهنگ‌ساز و ضامن موفقیت‌های آینده هنر مجسمه‌سازی ایران دانست.

مرتضی نعمت‏‌اللهی - عضو هیئت انتخاب هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران، درباره این رویداد هنری گفت: خوشبختانه در این دوره حضور شرکت‌کنندگان خارجی بیشتر شده، در مقابل تعداد متقاضیان ایرانی سمپوزیوم کمتر شده است، انتظار داشتیم شرکت‎کنندگان ایرانی بیشتری حضور داشته باشند.

به همین دلیل آثاری که از هنرمندان ایرانی انتخاب شده، در حد کارهایی است که ارائه شده، هرچند ممکن است این ماکت‏‌ها در اجرا بسیار بهتر باشند، زیرا همیشه هستند هنرمندانی که ما را غافلگیر می‌‎کنند.

عضو هیئت انتخاب هفتمین سمپوزیوم مجسمه تهران با اشاره به این‌که بیشتر شدن تعداد هنرمندان خارجی از دوره‌ای به دوره دیگر نشان می‌‎دهد سمپوزیوم اعتباری برای خود کسب کرده است، افزود: هر دوره از سمپوزیوم با کیفیت بیشتری برگزار شده و همین موضوع می‌‎تواند یکی از دلایل جذب هنرمندان خارجی بیشتری باشد. نکته دیگر نیز این است که سمپوزیوم مجسمه یک جریان فرهنگ‌ساز است و جنبه‌های آموزشی و تجربی بسیاری دارد. بسیاری از هنرمندانی که امروز آثارشان در سمپوزیوم پذیرفته شده، دستیاران دوره‎های قبلی هستند و شرکت‎کنندگانی از دوره‌های قبل بودند که اکنون به سمپوزیوم‎های خارجی راه پیدا کرده‎اند.

سمپوزیوم در بهتر شدن و راه یافتن هنرمندان ما به ساز و کارهای هنری جهان موثر است و به‌جز از مسیر این رویداد هنری، بعید است از راه‌های دیگر هنرمندان ما بتوانند در چنین زمانی به این جایگاه برسند.

رشد کمی هنرمندان خارجی نشانه افزایش اعتبار سمپوزیوم است

بهداد لاهوتی نیز معتقد است، رشد تعداد هنرمندان خارجی هفتمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران نسبت به دوره‎های قبل، نشانه افزایش اعتبار این سمپوزیوم نزد هنرمندان بین‎المللی است.

این هنرمند مجسمه‎ساز و عضو هیئت داوران این دوره از سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران درباره این رویداد هنری گفت: به همه کسانی که در شکل‌گیری این سمپوزیوم نقش دارند خسته‎ نباشید می‌‎گویم، زیرا حضور بیش از ۱۵۰ هنرمند خارجی در این رویداد هنری واقعا جای قدردانی دارد و نشان می‌‏دهد این سمپوزیوم آن‌قدر اعتبار دارد که هنرمندانی از سراسر دنیا برای شرکت در آن اقدام کنند.

او با اشاره به این‌که امسال هنرمندان در بخش سنگ بسیار خوب ظاهر شده‌اند، اظهار کرد: در بخش آهن، هنرمندان ایرانی از تجربه چندانی برخوردار نیستند و این نخستین‌بار است که در این رشته شرکت می‌‎کنند. به همین دلیل به زمان نیاز دارند تا تجربه کسب و به جایگاه قابل قبولی دست پیدا کنند.

عضو انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران همچنین افزود: سمپوزیوم، رویدادی تکنیکی است. در دنیا سمپوزیوم‎هایی هستند که به مسئله ایده‌پردازی و جایگاه هنری آثار نیز توجه ویژه دارند، در این بخش ما هنوز ضعیف هستیم و اگر پیشرفتی نیز وجود دارد شخصی است و تلاش خود هنرمندان بوده است.

هنرمندان ما معمولا سرمایه و آتلیه مناسب برای خلق کارهای بزرگ ندارند و به همین دلیل سمپوزیم فضای خوبی برای کسب تجربه برای آنان است. این نخستین سمپوزیومی است که آهن به شکلی جدی در آن مطرح می‌‎شود. به همین دلیل هرچه تعداد دستیاران در کنار هنرمندان بیشتر باشد، افراد بیشتری فرصت خواهند داشت کار جدی با این متریال را تجربه کنند.

وی با بیان این‌که تغییر نکردن برگزارکنندگان، یکی از موضوعات مهم سمپوزیوم مجسمه تهران است، اظهار کرد: در همه جای جهان گروه‌های خاص و ثابتی سمپوزیوم‎ها را برگزار می‌‎کنند. خوشبختانه از ابتدای سمپوزیوم آقای موسوی دبیری این رویداد را برعهده داشته و به همین دلیل سمپوزیوم از یک رشد ثابت و مرحله به مرحله‎ای برخوردار بوده و روند این رشد حفظ شده است. با این حال شهرداری هر دوره مجبور است که با نظرات خاص و متفاوتی کار کند و این موضوع موجب می‌‎شود که هر دوره تغییراتی را شاهد باشیم. به نظرم من از آنجا که شهرداری وظیفه برگزاری سمپوزیوم را در دستور کار خود ندارد، نهادهای خصوصی یا حتی انجمن می‌‎توانند این وظیفه را عهده‌دار شوند و در اجرای سمپوزیوم بکوشند.

عضو هیئت انتخاب هفتمین سمپوزیوم مجسمه تهران همچنین اضافه کرد: ما در روند پیشرفت هستیم و آثاری که به سمپوزیوم رسیده‌اند آثار خوبی هستند؛ اما اگر مثلا در بخش آهن تعداد آثار ایرانی پذیرفته‌شده فقط چهار اثر است به‌دلیل این نیست که اثر پنجم، کیفیت پایینی داشته، بلکه به این دلیل است که می‌‎خواستیم آثار جریان‎ساز را شرکت دهیم تا در دوره‎های بعد نیز شرکت‎کنندگان آثار شاخص خود را برای ما بفرستند.

سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران چیزی از نمونه‌های خارجی کم ندارد

مجید حقیقی، عضو شورای سیاست‌گذاری و انتخاب آثار هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران، اظهار کرد: سمپوزیوم‌ها در مسیر خود هر سال بهتر شده‌اند و باید این رشد ادامه داشته باشد. با توجه به آنچه تا امروز روی داده، احساس می‌‏کنم که همه چیز در این دوره از سمپوزیوم مجسمه به خوبی پیش رفته است. به علاوه با توجه به تجربه خودم از حضور در سمپوزیوم‌های خارجی، اگر این رویداد‌ها را با سمپوزیوم تهران مقایسه کنیم می‌‎توان گفت که این سمپوزیوم چیزی از نمونه‎های خارجی خود کم نداشته و رویداد خوبی است.

وی درباره بخش‌های مختلف هفتمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران نیز گفت: هر سمپوزیومی در روزهای نخست با مشکلاتی مواجه است که به مرور در روزهای بعد مرتفع می‌‏شود. در این سمپوزیوم نیز اوضاع به همین شکل است و گرچه مشکلات اندکی در بخش فلز وجود دارد و آن هم به‌خاطر تجربه اول آن است، اما اگر کار‌ها به همین شکل پیش رود با نتیجه خوبی مواجه خواهیم بود.

عضو شورای سیاست‌گذاری هفتمین سمپوزیوم مجسمه تهران درباره سطح کیفی آثار هنرمندان ایرانی نیز توضیح داد: امسال علاوه بر هنرمندان شناخته‌‏شده، هنرمندان جوان هم در بخش‎های سنگ و آهن سمپوزیوم حضور دارند، هنرمندانی که تا کنون چنین تجربه‏‌ای نداشته‎اند. این‌که تعداد هنرمندان ما در رشته مجسمه‎سازی آن‌قدر زیاد باشد که ما هر سال هنرمندان جدیدی را دعوت کنیم، بسیار خوب است، زیرا به این ترتیب هنرمندان بیشتری فرصت شرکت در این فضا را خواهند داشت و به علاوه می‌‏توان از تجربیات هنرمندان دوره‎های قبل در بهتر برگزار شدن سمپوزیوم استفاده کرد. تلاش ما این است که از هنرمندانی که نخستین‌بار است در سمپوزیوم حضور دارند حمایت کنیم.

حقیقی با بیان این‌که سمپوزیوم هر سال در حال بهتر شدن است، افزود: امسال سنگ‎‏‌ها با ابعاد متفاوتی در اختیار شرکت‎کنندگان قرار گرفت و به همین دلیل هنرمندان دست‌شان در زمینه طراحی باز‌تر بود. هنرمندان در زمینه سنگ در سال‎های اخیر قوی شده‎اند و با اختصاص بخشی به فلز، این شاخه از مجسمه‎سازی نیز تقویت خواهد شد. به این ترتیب سمپوزیوم نیز باید هر سال بهتر شود و همگام با هنرمندان پیش رود.

عضو شورای سیاست‌گذاری سمپوزیوم هفتم درباره هنرمندان خارجی شرکت‌کننده در این دوره از سمپوزیوم مجسمه نیز گفت: یکی از موضوعاتی که ما به آن توجه داریم، دعوت از هنرمندان کشورهای مختلف به سمپوزیوم است. به علاوه تلاش می‌‏کنیم تا از هر کشور نیز هر سال هنرمندان متفاوتی را دعوت کنیم تا زمینه آشنایی افراد بیشتری با سمپوزیوم مجسمه تهران فراهم شود. امسال هنرمندان خوبی هم در بخش فلز و هم در بخش سنگ از کشورهای مختلف در سمپوزیوم حضور دارند که آثار خوبی را نیز ارائه کرده‌اند.

عضو هیئت انتخاب آثار هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران درباره بخش دانشجویی نیز اظهار کرد: وجود بخش دانشجویی یکی از نکات مثبت سمپوزیوم تهران است. این بخش در سمپوزیوم‎های خارجی وجود ندارد یا هنرمندان خارجی با پرداخت هزینه و دریافت سنگ‎های کوچک امکان حضور در آن را دارند. در حالی که در این سمپوزیوم فضا برای کار و کسب تجربه دانشجویان فراهم شده و بسیاری از این هنرمندان جوان ضمن کار در سمپوزویم و آشنایی با هنرمندان دیگر و شیوه کار آن‌ها مسیر هنری خود را پیدا می‌‎کنند.

هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران تا ۲۴ مهرماه در برج میلاد در دو بخش کارگاه سنگ و آهن در حال برگزاری است.

logo-samandehi