چراغ ایران در آکادمی بین‌المللی سرامیک روشن شد/ 22 آبان دو نمایشگاه سرامیک در گالری آن برگزار می‌شود

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین ، عباس اکبری هنرمند سرامیست که به تازگی به عضویت آکادمی بین‌المللی سرامیک درامده است، این آکادمی گفت: تا پیش از این از ایران عضویی در این آکادمی نداشتیم، ایرانیان دیگری هم که حضور دارند با ملیت کشورهای دیگر در این آکادمی عضو هستند و من اولین هنرمند ایرانی هستم که با نام ایران توانستم دراین آکادمی عضو شوم و آیکون کشور ایران را در سایت این آکادمی فعال کنم.
وی درباره نحوه عضویت دراین آکادمی بیان کرد: عضویت در این آکادمی به این شکل است که شما با پیشنهاد سه نفر به این آکادمی معرفی می‌شوید و پس از آن با تأیید 12 عضو هیئت داوران آکادمی بین‌المللی سرامیک می‌توانید عضو این آکادمی شوید.
این هنرمند سرامیست درباره فعالیت‌های این آکادمی افزود: این آکادمی هر سال رویدادهایی در سطح بین‌المللی برگزار می‌کند واز اعضای خود می خواهد که در این رویدادها حضور داشته باشند. به طور مثال سال آینده در کشور اسپانیا قرار است همایشی با عنوان "سرامیک در فضای باز" برگزار شود و ما باید در این زمینه یا مقاله ارائه دهیم و یا اثری دراین زمینه داشته باشیم.
اکبری با اشاره به تعداد اعضای این آکادمی نیز اظهار کرد: برخی از کشورها در عرصه سرامیک سابقه طولانی ندارند، اما تعداد اعضای فعال آن در آکادمی بیشتر از سایر کشورهاست، برخی کشور‌ها نیزهستند که به دلیل سابقه طولانی تعداد بیشتری عضو دارند. برخی کشورها نیز تنها به داشتن یک عضو بسنده کرده‌اند.
وی درباره عملکرد خود در حوزه سرامیک گفت: در این چند سال سعی کردم خارج از مرزهای ایران حضور فعالی داشته باشم و در سمپوزیوم‌های بین‌المللی شرکت کنم. در برخی به صورت ورک شاپ‌ حضور داشتم و در برخی نیز در بخش مسابقه شرکت کردم. زمانی که به من پیشنهاد دادند تا فرم حضور در این آکادمی را پر کنم و به عضویت آن درآیم، بسیار از این اتفاق خوشحال شدم. چرا که در مجموع از کل دنیا 100 نفر امسال انتخاب شدند که من نیز جزو این گروه هستم. ضمن اینکه این اتفاق هردو سال یک بار انجام می‌شود.
اکبری درباره فعالیت‌های اخیر خود و تاثیر این عضویت برروی عملکردش اظهار کرد: قطعا کارم دراین عرصه در سطح بین‌المللی سخت‌تر شده است؛ ضمن این‌که 22 آبان ماه دو نمایشگاه در گالری "آن" خواهم داشت یکی به نام "خمیر سنگ" که چیدمانی از ظروف و مجسمه است و دیگری نیز چیدمان و مجسمه است به نام "نیایش شرقی" که سرامیک در کنار برنزو آهن خواهد بود. دو مجموعه پژوهش نظری و عملی مرتبط با سابقه سرامیک کاشان نیز در کنار این نمایشگاه منتشر و ارائه خواهد شد.
این هنرمند درباره توجه به این عرصه در هنرهای تجسمی و مهجور ماندن هنر سرامیک نیز عنوان کرد: علیرغم این که ما سابقه طولانی دراین عرصه داریم اما متاسفانه حضور کمرنگی در عرصه سرامیک معاصر داشتیم، چرا که سرامیک به دید یک هنر سنتی دیده می‌شود تا یک هنر مدرن، در حالی که می‌تواند به عنوان یک مدیا با مواد خاص نیز دیده شود. من سال گذشته در نمایشگاهم در کنار آهن از سرامیک استفاده کردم که بسیار دیده شد. در همین نمایشگاه نیز از برنز و آهن در کنار سرامیک استفاده می‌کنم. در واقع با این کار می‌خواهم با این کار تلنگری بزنم به هنر دوستان و بخصوص مجموعه داران و خریداران آثار هنری که روی این بخش نیز می‌توان سرمایه گذاری کرد و در این زمینه موفق بود.
وی ادامه داد: در خارج از ایران خط کشی و مرزبندی که ما داریم، وجود ندارد. ما با توجه به سابقه خوبی که دراین عرصه داریم اما متاسفانه دیده نشدیم و این به دلیل فاصله زیادی است که با دنیا داریم. سرامیک می‌تواند پابه پای مدیاهای دیگر جلو بیاید. باید تعداد هنرمندان بیشتر باشد و کارها را به نمایش بگذارند تا سرامیک ایران دوباره دیده شود گاهی برای هنرمندان خارجی بسیار تعجب آور است که هنرمندی از ایران در این عرصه فعالیت داشته باشد.
اکبری گفت: من تمام تلاشم را کردم تا به بهترین شکل کارم را انجام دهم و دیده شود. امیدوارم راهی باز شود تا هنرمندان خوبمان بتوانند فراتر از مرزها نیز حضور مستمری دراین عرصه داشته باشند. ما چند سال، باید سخت تلاش کنیم تا بتوانیم هنر سفال و سرامیکمان را مطرح کنیم. کار سختی نیز در داخل کشور داریم چرا که خیلی حمایت نمی‌شویم و از سوی دیگر درک درستی از این هنر وجود ندارد، در حالی‌که سرامیک در معماری ما نقش بسیار مهمی داشته است و در دنیا از سرامیک بسیار گسترده استفاده می‌شود. متاسفانه فاصله ما در بخش دانش سرامیک از سطح بین المللی زیاد شده و هنوز هنرمندان ما نتوانسته‌اند خود را به آن سطح برسانند.
گفتنی است، با عضویت اکبری در این آکادمی بین‌المللی، نام ایران در فهرست 51 کشوری که به‌عنوان عضو این آکادمی پذیرفته شده‌اند، ثبت شد.
این آکادمی می‌کوشد با رصد کردن هنرمندان فعال بخش‌های نظری و عملی در عرصه‌ی بین‌المللی سرامیک، فرهنگ‌های متفاوت سرامیک را در سطح حرفه‌ای ثبت کند و به‌نمایش بگذارد.
آکادمی بین‌المللی سرامیک در سال 1953 در سوییس تأسیس شد و از سال 1958 به همکاری با یونسکو پرداخت و اکنون بیش از 60 سال است به‌عنوان مرجع فعالیت‌های مختلف حرفه‌ای سرامیک در سطح بین‌المللی شناخته می‌شود.

logo-samandehi