کم‌تر وعده بده، بیشتر عمل کن

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مجله رنگ ، ۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.

مارک فورچر (Mark Forscher)
طراح‌گرافیک و موزیسین، ساکن بارسلونا


هنگامی‌که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟

وقتی دانشجوی رشته‌ی موسیقی بودم به این نتیجه رسیدم که نمی‌توانم مثل سایر دوستانم که پس از فارغ التحصیلی به نیویورک می‌رفتند تا در رشته‌ی خود مشغول به کار شوند، عمل کنم. همیشه از طراحی خوشم می‌آمد ولی از آن‌جایی که فقط خودم برای خودم تصمیم می‌گرفتم و تجزیه و تحلیل می‌کردم، نمی‌دانستم چطور باید حرفه‌ی طراحی را آغاز کنم. اعتماد به نفسم آن‌قدر بالا نبود که بتوانم برای شرکت‌هایی که دوست دارم، درخواست استخدام بفرستم. یک آلبوم نمونه کار از آثار شخصی خود داشتم که خوب بودند ولی احساس می‌کردم دارم ادای طراح بودن را در می‌آورم. خوشبختانه در یک موسسه هنری پذیرفته شدم و با استاتید و هنرجوها ملاقات کردم و تمرینات حرفه‌ای طراحی را آغاز کردم.

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟

لازم است طراحان جوان آلبوم نمونه کاری داشته باشند و نوع کاری که می‌خواهند انجام دهند در آن مشخص باشد و به گونه‌ای نشان‌دهنده‌ی پروسه‌ی فکری آن‌ها نیز باشد. مشکلاتی که با آن‌ها مواجه شدید و ایده‌هایی که پس از تلاش بسیار به نتیجه نرسیده‌اند معرف نحوه‌ی طراحی شما هستند، نه یک اثر نهایی بدون هیچ پس‌زمینه‌ای. آلبوم نمونه کار خوب به شما کمک می‌کند تا به مرحله‌ی مصاحبه برسید، اما به خاطر داشته باشید کسی که شما را استخدام می‌کند می‌خواهد بداند شما چه‌قدر می‌توانید با سایر اعضای تیم همکاری مناسب داشته باشید. برای او مهم است که بداند آیا شما به انتقادها ترتیب اثر می‌دهید، یا غرور بسیار دارید، یا مسیر مشخص شده را دنبال می‌کنید، یا سایر اعضای تیم می‌توانند به شما اعتماد کنند که کار را با کیفیت و سر وقت تحویل دهید؟ حرفه‌ای، فروتن و علاقه‌مند به یادگیری باشید.



آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
قطعاً. یکی از سخت‌ترین چیزهایی که آموختم این بود که «وقتی اثر تو چیزی نیست که مشتری می‌خواهد یا با مخاطب مورد نظر ارتباط برقرار نمی‌کند، قوی و خلاقانه بودن آن هیچ اهمیتی ندارد». کار خوب انجام دادن یعنی شناختن و فهمیدن افرادی که برایشان کار می‌کنید -از جمله نیازهای کسب و کار، شخصیت و انتظارات آن‌ها- و مخاطب مورد نظر و داشتن یک تعریف مشخص برای پروژه و موانع آن. اگر پروژه را با تعاریف مشخصی از موانع و مشکلات احتمالی طراحی آغاز نکنید، مدت زمانی که برای انجام آن صرف می‌کنید کاملاً به هدر رفته محسوب می‌شود.

آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟
هدف من این است که تنها برای سفارش دهندگانی کار کنم که درک روشنی از کسب و کار خود دارند -حیرت‌آور است اگر بدانید چه تعدادی از افراد حرفه و مشتری خود را نمی‌شناسند- و تعاملی قوی دارند. کم‌تر وعده بده، بیشتر عمل کن. یک پروژه‌ی بزرگ را به کارهای کوچک تقسیم کن. برای هر تلفن یا ملاقات اهداف مشخصی داشته باش. مدیریت پروسه را بر عهده بگیر. به‌طور کلی انعطاف‌پذیر باش، اما زمانی که کار غیر معقول از تو می‌خواهند محکم باش و بگو نه.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آنها معرفی کنید؟
بله. «شناخت کمیک‌ها» اثر اسکات مک کلود کتاب فوق‌العاده‌ای است برای کسانی که با هنرهای بصری سر و کار دارند. «بزرگ ترش کن» اثر پائولا شِر کتابی است برای بینش بهتر نسبت به تمرینات حرفه‌ای طراحی و تجربیات طراحان بزرگ از چند دهه‌ی مختلف.

logo-samandehi