ساتبیز لندن؛ سهراب و یکتایی بالاتر از پیش‌بینی‌ها / بالاسانیان و ملكونیان درخشیدند

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین حراج "هنر قرن بیستم-چشم‌اندازی دیگر" در روز چهارشنبه‌ دوم دسامبر (یازدهم آذر) در ساتبیز لندن برگزار شد و از میان 10 اثر از 8 هنرمند ایرانی، 8 اثر هنرمندان ایرانی در این مجموعه با ارقام نسبتا خوبی به‌فروش رسیدند.

به‌نوشته‌‌ی پایگاه خبری این حراجی، مجموعه‌ یاد شده قرار بود در نگاه اول آثار هنر دوره‌ مدرن را در بر بگیرد و برای همین، آثار شماری از هنرمندان اکناف جهان را در خود جای داده و از اروپا تا منطقه‌ مدیترانه و خاورمیانه را گرد هم آورده بود. اما در درجه‌ دوم و به گواه نمایشگاه‌گردانان، قرار بوده در این حراجی تمرکز بر آن دسته از هنرمندان باشد که از چرخه‌ هنر مدرن دور افتاده و به یک بیان جزئی از بدنه‌ اصلی آن محسوب نمی‌شده‌اند. هنرمندانی که روند کاری‌شان اگرچه رنگ و بوی مدرن دارد اما کاملا از سیاق معمول این مکتب فاصله داشته و شکل خاص و مستقل خود را دارد.

از این روست که آثار ساندور بورتنیک، مبین اورحان و میکولاس مدک در کنار کارهایی از منوچهر یکتایی، سهراب سپهری و بهمن محصص قرار گرفته و در این حراجی، در روز چهارشنبه 11 آذرماه جاری به‌فروش رسیدند.

در این روز، اثر نقاشی بدون عنوانی از سهراب سپهری که بین 50 تا 70 هزار پوند برآورد شده بود، در پایان با بهای 81 هزار و 250 پوند معادل 123 هزار دلار به‌فروش رسید.

در دیگرسو هردو نقاشی منوچهر یکتایی که این دو نیز بدون عنوان بودند، با گذر از حدود برآورد شده برای آنها با مبالغی در حدود ( اعداد قطع شده‌اند) 20 و 26 هزار دلار معامله شدند و اثر بدون عنوان بهجت صدر هم توانست به همین سنت رفتار کرده و پس از شکستن سقف تخمینی ارزش خود کارش را با 84 هزار دلار در این حراج به‌پایان برساند.

"دیوار" منیر فرمانفرمائیان با مبلغ 66 هزار دلار به‌فروش رسید و "تهران" اثر سیراک ملکونیان توانست به عدد 43 هزار دلار دست پیدا کند.

اثر بدون عنوانی از سونیا بالاسانیان هم در حراج "هنر قرن بیستم..." کارش را با 35 هزار دلار به‌پایان برد ولی برای اثر بدون عنوان لیلا متین دفتری مشتری پیدا نشد و این اثر به انبار بازگشت.

این اتفاق برای اثر بدون عنوان بهمن محصص هم که بین 45 تا 55 هزار پوند برآورد شده بود، تکرار شد اما یکی از مجسمه‌های او با عنوان "موج سیاه" توانست در رقابت فروش با ارزش 45 هزار دلار چکش بخورد و کارنامه ایرانیان حاضر در نمایشگاه "هنر قرن بیستم-چشم‌اندازی دیگر" را در چهارشنبه‌ای که گذشت ببندد.

logo-samandehi