گفتگوی سه تن از مدیران گالری های تهران با عوامل مجموعه ی گالری آنلاین

سه تن از مدیران گالری های تهران، لیلی گلستان مدیر گالری گلستان، محمد حسین سعلبی فرد مدیر نگارخانه لاله و لی لا ثمری مدیر گالری هفت ثمر در گفتگوی اختصاصی با عوامل مجموعه ی گالری آنلاین به مناسبت سالگرد آغاز فعالیت این رسانه، ضمن بیان ارزیابی خود از عملکرد یکساله ی این پایگاه اطلاع رسانی در حوزه ی هنرهای تجسمی نظرات و پیشنهادات ارزنده ای را مطرح نمودند که در ادامه شرحی از گفتگو با هر یک از این هنرمندان را میخوانید.

لیلی گلستان گالری دار و فعال حوزه ی فرهنگ و هنر در سالگرد آغاز فعالیت رسانه ی هنرهای تجسمی گالری آنلاین در رابطه با تاثیر عملکرد رسانه ها برفعالیت گالری ها اظهار داشت:

اطلاع رسانی در فضای مجازی بسیار موثر است به علت اینکه امروزه سایت ها بیشتر از رسانه های چاپی دیده می شوند، هر چه در مورد هنرهای تجسمی در فضای مجازی نوشته شود بهتر خواهد بود و بدین جهت سایت ها نقش بسیار مهمی را بازی می کنند و با اطلاع رسانی برنامه های هنرهای تجسمی و گالری ها خدمت بسیار بزرگی به این حیطه می کنند و من از طرف تمام گالری دارها از مجموعه ی گالری آنلاین تشکر می کنم که زحمت می کشند و امیدوارم مردم بیشتر به هنرهای تجسمی توجه کنند. البته امسال سال خوبی را پست سر گذاشته ایم و شاهد ارتقای حوزه ی هنرهای تجسمی بوده ایم. فروش ها و تماشا ها عالی بود و از این جهت چند پله از سالهای قبل بالاتر رفته ایم. این موفقیت ها همه برمی گردد به کیفیت آثار هنرمندان و گالری دارانی که کارشان را بلد هستند و سایت هایی که به اطلاع رسانی این برنامه ها کمک می کنند.

گلستان در ادامه وظیفه ی رسانه ها را در حوزه هنرهای تجسمی اینچنین شرح داد:

رسانه ها همان کاری را باید بکنند که گالری ها انجام می دهند و در واقع به طور مداوم به مخاطب لزوم تماشا کردن آثار هنری را یاداور شوند. خوب است شما تصاویر زیبا ببینید و در خانه هایتان یک نقاشی زیبا داشته باشید و هر روز به آن نگاه کنید و لذت ببرید این فرهنگ باید جا بیفتد. در این سی سالی که من گالری دار بودم شرایط بسیارتغیر کرده، امروزه مخاطب درست تر نگاه می کند و لزوم هنر را بیشتر احساس می کند تا سی سال پیش که من کارم را شروع کردم، اما باز هم جا دارد که بدانند حیطه ی هنرهای تجسمی بسیار مهم است و می تواند برای آنها ملموس باشد.

لیلی گلستان ضمن ابراز امیدواری از آینده ی روشن تر در نمایش آنلاین آثار هنری در رابطه با سایت گالری گلستان که هر هفته آثار ارائه شده در این گالری را نمایش می دهد توضیح داد که هر ساله حداقل ده اثر را از طریق سایت به خریداران از راه های دور، خارج از کشور و شهرستانها می فروشند و این حرکت شروع خوبی در مسیر رشد این اتفاق خواهد بود.

گلستان در ادامه تاثیر رسانه ها بر اقتصاد هنر را اینچنین ارزیابی نمود:

اقصاد هنر بسیار پر اهمیت است و هر روز بر اهمیت آن افزوده می شود. بسیار دیده شده که در سایت ها و رسانه های چاپی به این موضوع پرداخته اند. حراجی ها، فروش گالری ها و سایت ها همه دارند وارد یک نوع حیطه ی پر اهمیت می شوند و ما باید بسیار مراقب باشیم که اقتصاد هنر را به بیراهه نکشانیم و خیلی درست با آن رفتار کنیم.

گلستان در رابطه با فروش آثار هنری توضیح داد:

فروش اثر هنری کار بسیار ظریف، حساس و شریفی است یعنی باید شرافت و اعتبار آن حفظ شود. اینکه تعدادی اثر با قیمت های بی ربط به افرادی که با هنرهای تجسمی آشنایی کامل ندارند فروخته نمی شود و در واقع "انداخته میشود" و من رو این کلمه ی "انداخته شدن" تاکید می کنم، چرا که نوعی شارلاتان بازی در آن وجود دارد و متاسفانه این اتفاق دارد در اقتصاد هنر ما رخنه پیدا می کند که ما باید جلوی آن را بگیریم و مدام به این نکته دقت داشته باشیم که این موضوع هیچ راهی را در این عرصه پیدا نکند چرا که قطعا خدشه دارش می کند. ما باید فروش آثار هنری را شریف و درست پیش ببریم و نباید بگذاریم از نا آگاهی مخاطب که تنها شنیده است اگر اثر هنری را بخرد بعدا میتواند بهتر بفروشد سو استفاده شود و با قیمت های آنچنانی آثاری به آنها فروخته شود که نتوانند آنطور که می خواهند بفروشند. همچنین هم باید فعالین این حوزه حواسشان جمع باشد و هم وزارت ارشاد نباید به راحتی به هر کسی اجازه ی گشایش گالری بدهد.

در ادامه لیلی گلستان از نقش رسانه ها در ارتقای جایگاه هنر ایران در سطح بین المللی افزود:

حراجی هایی در سطح جهان اتفاق می افتد که توانسته تا حدی نقاشان ما را به جامعه ی جهانی علاقه مند به هنرهای تجسمی معرفی کند. ما نقاشان شناخته شده ی ایرانی بسیاری داریم اما هنوز نتوانسته ایم آن قدر که باید خریدار خارجی پیدا کنیم یعنی اگر در مورد خریدار اثار سهراب سپهری در جایی از دنیا پیگیری کنیم خواهیم دید آن خریدار نیز یک ایرانی است این به نظر من کافی نیست و ما باید کاری بکنیم و طوری نقاشان ایرانی را معرفی کنیم که بتوانیم در حراج ها و نمایشگاه های خارج از کشور خریداران غیر ایرانی بیابیم. فکر می کنم زمانی که بتوانیم به چنین جایی برسیم موفق شده ایم و برای رسیدن به این نقطه باید همه با هم کار کنیم و زحمت بکشیم و یکی از مسئولیت های این کار هم بدست رسانه های آنلاین می باشد. همچنین رفع تحریم ها و وجود امکان مبادلات ارزی در بانک ها نیز می تواند در پیش برد این اتفاق به ویزه فروش آنلاین آثار به خریداران خارجی موثر باشد.

در پایان لیلی گلستان از عوامل گالری آنلاین بابت زحماتی که می کشند و کمکی که به گالری ها برای ارائه ی بهتر کارهایشان می کنند قدر دانی نمود.

محمد حسین سعلبی فرد مدیر نگارخانه لاله ارزیابی خود را در سالگرد آغاز فعالیت گالری آنلاین چنین عنوان کرد:

گالری آنلاین یکی از سایت های خیلی خوبی است که مستمر تمام برنامه ها را دنبال می کند و جا دارد جایگاه بالاتری هم پیدا کند. سایت های دیگری با سابقه ی طولانی تر هم حضور دارند ولی گالری آنلاین در همین یک سال کاری اش خدمات اطلاع رسانی فرهنگی زیادی در قبال جامعه هنر تجسمی به انجام رسانده اید.

عملکرد این رسانه بسیار خوب بود خصوصاً که از چند طریق وارد عمل شد و خبر رسانی در اینستا گرام، تلگرام، سایت اختصاصی، وایبر و ایمل و ... را همزمان پیش برد.

به نظر من گالری آنلاین افق خوبی پیش رو دارد و در سال های آینده از جمله سایت های معروف هنری خواهد بود.

سعلبی فرد درباره اهمیت نقش رسانه مجازی گالری آنلاین در جهت برطرف نمودن نیاز های جامعه هنری و تاثیر آن برعملکرد گالری ها گفت: همانطور که از اسم گالری آنلاین بر می آید، فضایی است که می خواهد به طور اختصاصی به فعالیت گالری ها نیز بپردازد. هنر تجسمی دقیقا همان چیزیست که در این مکان ها به واسطه ی نمایشگاه بدان می پردازند. یک گالری مجازی در واقع تمام اتفاقات در ایران و خارج از ایران را اطلاع و منتشر می کند.

یک بخش اصلی گالری آنلاین که اطلاع رسانی برنامه گالری ها است باعث می شود بازدیدکننده های نمایشگاه ها نیز بالا برود، و خریداران آثار هنری از طریق سایت ها اخبار را دنبال می کنند و این بر اقتصاد گالری تأثیر گذار خواهد بود. علاوه بر این ها روی جنبه های فرهنگی و گسترش دانش هنر معاصر در بطن جامعه بی تأثیر نیست.

اما آنچه برای گالری دار ها از اهمیت بیشتری برخوردار است همان معرفی ها و اعلام برنامه های هفتگی است زیرا بسیاری از خریداران از طریق شما به اطلاعات هفتگی گالری ها دسترسی پیدا می کنند. به عقیده ی من تا بحال هم خیلی در این جریان مؤثر بوده اید و بیشتر از این هم می توانید مؤثر واقع شوید.

باز خوردی که از بازدیدکنندگان هفتگی داشته ایم نشان می دهد از جدول برنامه هفتگی گالری ها (جدول گالری گردی گالری آنلاین) استفاده می کنند.

سعلبی فرد همچنین در بررسی حوزه های فعالیت گالری آنلاین گفت: حوزه هایی که در آن فعالیت داشته اید، از جمله اطلاع رسانی و اخبار در اولویت فعالیت هایتان قرار داشت، دوم به مناسبت های مختلف با هنرمندان مرتبط مصاحبه کردید مثل مصاحبه با هنرمندان ارامنه به مناسبت سال جدید میلادی، و همچنین در سال روز تولد هنرمندان پیشکسوت با آن ها مصاحبه ترتیب می دهید. سومین جنبه ی سایت شما معرفی هنرمندان است، و بخش چهارم بخش حراج و فروش آثار هنری است که بصورت مجازی انجام می دهید مثل برنامه سال گذشته که با انجمن نقاشان داشتید.

ایجاد روابط بین المللی گسترده تر نیز بر تمام این فعالیت ها تأثیری بسزایی خواهد داشت و امیدوارم ، دائم شاهد پیشرفت این سایت باشیم، موفق و مؤید باشید.

خانم لی لا ثمری، مدیر گالری هفت ثمر در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین به مناسبت سالگرد آغاز فعالیت این مجموعه، با اشاره به نقش رسانه ها در بهبود فعالیت گالری ها گفت:

گالری آنلاین به عنوان رسانه هنر تجسمی می تواند بسیار موثر واقع شود زیرا اقشار مختلفی از هنرمند و گالری دار تا ارگان هایی مثل دانشگاه و غیره روی سایت شما حساب باز می کنند، که این جایگاه ویژه ای به شما می بخشد.

ایشان در ارتباط با اینکه برنامه های گالری هفت ثمر در جدول گالری گردی هر هفته درج و به سمع و نظر مخاطب می رسد گفت: این بخش سایت به طور مسلم مورد توجه مخاطب قرار دارد زیرا همیشه تعداد زیادی از بازدید کنندگان، گالری آنلاین را به عنوان منبع خبر نمایشگاه معرفی می کنند و برای ما باز خوردی بسیار خوب داشته است.

رسانه ها در هر صورت تأثیر گذار هستند. گزارش هایی که از نمایشگاه ها تهیه می شوند می توانند خیلی مجذوب کننده باشند و حتی می شود که انعکاسی جهانی پیدا کنند. مثلا خیلی از بازدیدکنندگان ما از طریق سایت اینستاگرام شما مطلع شدند و برای بازدید آمدند. هر چند دفترچه ها مؤثر هستند اما به نظر می رسد سایت شما بازتاب بهتری دارد.

در ادامه ثمری در رابطه با تاثیر رسانه در اقصاد هنر توضیح داد: همیشه تمام نوآوری های تکنولوژی تاثیر زیادی بر اقتصاد هنر داشته است دیگر دوره ی نامه نگاری نیست اینستاگرام و تلگرام بیشتر جوابگو به نیاز های روز هستند.

* به مناسب سالگرد آغاز فعالیت پایگاه اطلاع رسانی گالری آنلاین در رابطه با عملکرد یکساله ی این مجموعه با چند تن از اساتید پیشکسوت، هنرمندان معاصر و مسولین فرهنگی به گفتگو نشستیم که آدامه آن در مطالب بعدی منتشر خواهد شد.

خبر مرتبط:

اولین سالگرد آغاز فعالیت پایگاه اطلاع رسانی گالری آنلاین

گفتگو با محمد ابراهیم جعفری ، حسین علی ذابحی و منیژه صحی به مناسبت اولین سالگرد آغاز فعالیت گالری آنلاین

گفتگو با رؤسای هیئت مدیره انجمن های هنری ایران، معصومه مظفری، ریاست هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران، محسن حسن‌پور، ریاست هیئت مدیره انجمن تصویرگران کتاب کودک ایران، دکتر پریسا شاد قزوینی، ریاست هیئت مدیره انجمن علمی هنر های تجسمی ایران

گفتگو با رضا هدایت، الهه مقدمی و بامداد رضوانیان به مناسبت سالگرد آغاز فعالیت این رسانه گالری آنلاین

هنگامه همتی مسئول بخش فرهنگی هنری اتاق بازرگانی کشورهای اسکاندیناوی و انجمن مراودات فرهنگی ایران و سوئد و همچنین شیرین رضوانی مدیر بخش فرهنگی سفارت مکزیک به مناسبت سالگرد آغاز فعالیت رسانه هنرهای تجسمی گالری آنلاین، در رابطه با همکاری در برگزاری برنامه های مشترک با مجموعه گالری آنلاین و عملکرد و نقش کلیدی آن در تقویت روابط فرهنگی و هنری می گویند.

گفتگو با کمال طباطبایی ، پژمان رحیمی زاده و کیانوش غریب پور به مناسبت سالگرد آغاز فعالیت گالری آنلاین

گفتگو با عبدالحمید پازوکی، محمد رضا فیروزه ای، محمد رضا خدادادی و علی ذاکری به مناسبت سالگرد آغاز فعالیت گالری آنلاین

گفتگو با نسرین عتیقه چی، صدیقه احمدیان و زهرا رسولی به مناسبت سالگرد آغاز فعالیت گالری آنلاین

logo-samandehi