نشست های علمی هفته پرفورمنس ایرانی برگزار شد

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، در این نشست علمی كه با استقبال قابل توجه مخاطبین همراه بود، ابتدا یاسمن خواجه ای، دكترای تئاتر و مدرس دانشگاه، عضو پژوهشكده تاریخ هنر و اجرای دانشگاه پاریس اوئست ضمن ارائه مقدمه ای بر هفته پرفورمنس ایرانی (اجرای نمایش) در ارتباط با تقابل كاركرد پرفورمنس در ایران و غرب سخنرانی كرد.

سپس ریچارد شكنر، پروفسور و نظریه پرداز پرفورمنس و استاد دانشگاه نیویورك در ویدئو كنفرانسی به مناسبت برگزاری این هفته پژوهشی در ایران برای مخاطبین پیامی را ارسال كرد.

شكنر با اشاره به وضعیت اسفبار جنگ های منطقه از جمله بحران در كشورهای سوریه، بحرین و ... از آمریكا و متحدان غربی اش خواست تا به این شرایط پایان دهند.

وی كه از چهره های شاخص هنر معاصر و از شهروندان آمریكایی است به جنگ هشت ساله عراق با ایران اشاره كرد و اذعان داشت كه از مصادیق مهم پرفورمنس های یك قرن اخیر كه بخش زیادی از دنیا را با كشور ایران وارد جنگ كرد همین وضعیت نابرابر بود.

پس از آن رحمت امینی، دكترای تئاتر، كارگردان، نمایشنامه نویس و مدرس دانشگاه درباره بازیابی مفهوم پرفورمنس در نمایش های آئینی- سنتی ایران برای حاضران صحبت كرد و با ارائه اسلایدها و نمونه های تصویری به تبیین این مفهوم پرداخت.

در بخش دیگر این نشست علمی، ابتدا امیر راد، پرفورمنس آرتیست و مدیر كانون نیومدیای موزه هنرهای معاصر خلاصه ای از تاریخچه حضور و بروز پرفورمنس در ایران را مطرح كرد.

منصور براهیمی، مولف، محقق و مدرس دانشگاه، از دیگر سخنرانانی بود كه در این نشست در ارتباط با چشم انداز و آینده پرفورمنس در ایران برای حاضرین سخنرانی كرد.
در انتهای این جلسه كه نزدیك به 4 ساعت طول كشید، حاضران پای سخنان ویكتور تیمونیه نشستند.
تیمونیه مدرس دانشگاه، مدیر جشنواره «له تام بلان» و كارگردان فرانسوی است كه میهمان هفته پژوهشی-اجرایی هفته پرفورمنس ایرانی است و در ارتباط با نقطه شروع پرفورمنس و چگونگی رسیدن به ایده‌ های اجرایی در این زمینه به سخنرانی پرداخت.
به گزارش روابط عمومی مركز تئاتر مولوی، علاقه مندان می توانند برنامه های مرتبط با هفته پرفورمنس ایرانی را كه در مركز تئاتر مولوی برگزار می شود در سایت این مركز ببینند.
هفته پرفورمنس ایران با سخنرانی كارشناسان تئاتر ایرانی و فرانسوی و اجرای 7 اثر در حال برگزاری است؛ این هفته تا 26 فروردین ماه ادامه دارد. در این هفته تلاش بر این است تا به نوعی پرفورمنس ایرانی در سال گذشته نمایش داده شود؛ امسال نخستین دوره از این هفته برگزار می‌شود و قرار است در سال‌های آینده هم تكرار شود كه احتمالا كشورهای دیگری هم اضافه می‌شوند.

logo-samandehi