مواجهه با یک اتفاق غیرعادی در تهران

1442334119376_HEMMAT KHAHI-10.jpg

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، این طراح و کاریکاتوریست پیشکسوت در نشست رسانه‌ای رویداد «هنر ناگهانی» که 11 خرداد ماه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد، اظهار کرد: «هنر ناگهانی» یک حرکت دسته‌جمعی است. یکی از ویژگی‌های این رویداد این است که هنرمند می‌تواند خودش را ثابت کند و کاری که در لحظه انجام می‌شود تاییدی بر هنر او باشد. در واقع هنرمند می‌تواند ثابت کند کاری که انجام می‌دهد کپی نیست، مسئله‌ای که خیلی مهم است اما کسی نیست که به آن رسیدگی کند.

او افزود: در کاری که من در «هنر ناگهانی» انجام می‌دهم رابطه‌ای بین هنرمند و مخاطب ایجاد می‌شود و مخاطب در ایجاد اثر هنری با هنرمند همکاری می‌کند. عنوان این اجرا «با هم» است. علاوه بر درگیر شدن مخاطب، خود هنرمند هم نمی‌داند نتیجه‌ی کار چه می‌شود و برای خود او جذابیت دارد. او شاهد پویایی و حرکتی است که برای خودش هم جالب است.

درمبخش همچنین بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که بیننده شاهد آن خواهد بود خلاقیت در «هنر ناگهانی» است. آنچه که خلق می‌شود یک اتفاق غیرعادی و چیزی است که مخاطب آن را تا به حال ندیده است. همین کشف کردن نقطه‌ی اصلی ماجراست. هر کدام از هنرمندان یک کیمیاگر هستند، آنچه که هنرمند و مردم عادی با کاغذ و دوربین خلق می‌کنند متفاوت است.

این کاریکاتوریست درباره‌ی برپایی این رویداد در موزه هنرهای معاصر گفت: در خیابان به دلیل شلوغی و ترافیک امکان برگزاری این رویداد نبود و سعی کردیم با اجرای آن در موزه، به عنوان نمونه تعدادی از علاقه‌مندان را متوجه این کار جالب بکنیم.

در بخش دیگری از این نشست، نادر مشایخی – آهنگساز معاصر و رهبر ارکستر – درباره‌ی حضورش در این رویداد هنری اظهار کرد: «هنر ناگهانی» درست در همان مداری است که خود من به آن فکر می‌کنم. من به فرم این هنر رفتم و چیزی که دستگیرم شد این است که آنچه که در ایران مهم است نوع ساختار مکانیکی ذهنی – تفکری کاری است که انجام می‌دهیم. علت و معلول خیلی وقت‌ها مهم نیستند.

او افزود: ما گاهی در تعریف پرفورمنس قالب‌هایی را در نظر می‌گیریم که اشتباه هستند. تعریف پرفورمنس با زمان پیش می‌رود. تعریف آن مثل خودش گذراست و باید به این نکته‌ها توجه کرد.

سپس جمشید بایرامی – عکاس – و دیگر هنرمند حاضر در این رویداد هنری درباره‌ی اهمیت برگزاری آن گفت: من در ایران و خارج از کشور نمایشگا‌ه‌های بسیاری داشته‌ام. متاسفانه هنرمندان جوان و هنرجویان برای برپایی نمایشگاه‌های خود در استان‌ها همواره با یک ساختار خشک و بی‌روح ارتباط دارند. اینکه باید به گالری یا اداره ارشاد استان خودشان بروند و برای گذاشتن نمایشگاه صحبت کنند. ممکن است کسی که با او سر و کار دارند اصلا هنر را نشناسد.

او ادامه داد: «هنر ناگهانی» در این مورد ساختارشکنی کرده و در یک روز یک اتفاق در فضای شهری روی می‌دهد. هنرمند فراتر از ارشاد و گالری ایده و خلاقیت خود را اجرا می‌کند. هنرمند می‌تواند به دور از کارهای تکراری و حتی برای مناسبت‌ها طوری برنامه اجرا کند که هم فهم بصری اجتماع را بالا ببرد و هم مرزها و چارچوب‌ها را بشکند و اثرش را به مخاطب نشان بدهد.

این عکاس به دشواری پروسه‌ی گرفتن مجوز برای برپایی نمایشگاه‌های هنری اشاره کرد و گفت: گرفتن مجوز دشوار است. من برای برپایی نمایشگاه عکس‌هایم روی نرده‌های دانشگاه تهران کلی باید مجوز می‌گرفتم . این پروسه روز به روز سخت‌تر می‌شود. ما می‌خواهیم از فضاها استفاده‌ای نو بکنیم. یکی از مکان‌هایی که من انتخاب کرده‌ام مسجد عتیق اصفهان است که کمتر کسی به معماری خاص آن از این جهت توجه کرده است.

مهدی نادری –دبیر این رویداد هنری – نیز در این نشست گفت: این رویداد سوای هر رویداد دولتی یا رویدادهایی که با حمایت‌های سنگین برگزار می‌شوند، تاثیر بهتری خواهد داشت. گروه ما که پیش از این تجربه‌هایی بین‌المللی داشته و ساختار و هدف یک رویداد هنری را می‌شناسد سعی کرده با هنر ناگهانی نوری در این فضا ایجاد کند. جریان هنر ناگهانی جریانی است که برای اولین بار در ایران اعلام حضور می‌کند.

او افزود: هنر ناگهانی حاصل همراهی وهمراهی هنرمند، مخاطب است. ما در هر شهر بر اساس ساختار و وضعیت اماکن و فضای معماری و اجتماعی با فراخوانی که از قبل اعلام کرده‌ایم سه روز کار می‌کنیم و آثار هم سه روز به نمایش گذاشته می‌شوند.

سمیرا نجفی – دبیر اجرایی – نیز اظهار کرد: این رویداد هنری صرفا به یک سری عوامل که می‌تواند آن را به حرکت دربیاورد و شکل بدهد وابسته است. چند هنرمند شاخص در زمینه‌های مختلف هنری از جمله عکاسی، سینما، موسیقی، نقاشی و... در این رویداد حضور دارند و هنرمندان دیگر نیز در خلال رویداد به آن اضافه می‌شوند. هنر ناگهانی بعد از تهران در هفت شهر شیراز، اصفهان، یزد، رشت، تبریز، مشهد و اهواز نیز اجرا خواهد شد.

او افزود: رویداد تهران 17 خردادماه از ساعت 16:30 تا 19 در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود و بعد از آن در شهرهای دیگر ادامه پیدا می‌کند.

علاوه بر هنرمندانی که در این نشست حضور دارند، هنرمندانی چون تورج اصلانی و سیف‌الله صمدیان نیز ما را همراهی می‌کنند. ما سعی کردیم در شهرها از فضاهای بسته و گالری‌ها فاصله بگیریم و به سمت اماکن تاریخی، آب‌انبارها و بازارها برویم.

رویداد «هنر ناگهانی» روز 17 خردادماه در موزه هنرهای معاصر از ساعت 16:30 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

logo-samandehi