غلامحسین امیرخانی: هنر را به هنر جهان اسلام محدود نکنیم

قلم‌های بسیاری در سراسر ایران در جوهرها فرو رفت و بر کاغذهای سپیدی لغزید که امروز مهمان قاب‌های نشسته بر دیوار یک موزه باشد، موزه‌ای که خود در قلب موزه - شهری از جنس هنر و تمدن جا دارد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، مراسم خوشنویسی در موزه هنرهای معاصر اصفهان به‌عنوان میزبان و مجری این جشنواره برگزار شد. در این مراسم که با حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس و اعضای شورای عالی هئیت داوران این جشنواره هشتم اسفندماه برپا شد، حبیب‌الله ارزانی - مدیرکل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان - با بیان این‌که اصفهان در عرصه‌های هنری و بویژه هنر خوشنویسی، جلودار است، گفت: در اصل، ایده هنرهای توحیدی در جلسات انجمن هم‌اندیشی هنر استان مطرح شد. اعضای این انجمن همه از هنرمندان هستند، چراکه هویت هنرمند با هنر گره خورده است و باعث مانایی کار می‌شود.

او ادامه داد: در این جلسات، با توجه به ویژگی و پتانسیلی که اصفهان در زمینه هنر دارد، تصمیم بر آن شد تا در قالب جشنواره‌های توحیدی این پتاسیل را ساماندهی کنیم.

ارزانی اظهار کرد: اگر دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد موافقت کنند، هر دو سال یک‌بار در هفته وحدت به‌طور مستمر این جشنواره با عناوین مختلف در شهر اصفهان برگزار خواهد شد. همچنین برای دوسالانه بعدی، موضوع نقاشی پیشنهاد شده است.

در ادامه، پیام‌های سیدرضا صالحی امیری - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - و آیت‌الله مظاهری - رییس حوزه علمیه استان اصفهان - به جشنواره خوانده شد.

هنر را به هنر جهان اسلام محدود نکنیم

غلامحسین امیرخانی - رییس انجمن خوشنویسان ایران - با تاکید بر این‌که خوشنویسی، هنری بسیار قدیمی و اصالتا ایرانی است، گفت: ساختار هنری جریان خوشنویسی از میانه دوران ساسانی شکل گرفت و بعدا در دوره‌های اسلامی وسعت پیدا کرد.

او ادامه داد: این هنر، ایرانی است؛ ولی طبیعت هنر، این است که در دوره‌های مختلف تغییر پیدا می‌کند. خوشنویسی در دوره‌های بعد از اسلام نیز به‌واسطه نوابغ ایرانی، جلوه و تنوع بهتری پیدا کرد. این هنر فارغ از هر گرایشی به‌طور فطری موجب تزکیه روحی اشخاص می‌شود.

این هنرمند بیان کرد: هنر متعالی در هر نام و عنوان، در هر جای دنیا وحدت‌بخش است. ماندگاری هنر، سنگ محکی، در اذهان مردم جهان، در نقش انتخاب‌گران همه امور، بخصوص هنر است. همه ملت‌ها و ادیان‌ها فارغ از تفاوت‌های فکر و مذهبی، در ستایش یک اثر هنری، صمیمانه و جانانه وحدت دارند. بنابراین اجازه بدهید هنر را به‌عنوان یک ودیعه الهی، به هنر جهان اسلام محدود نکنیم.

وی اظهار کرد: هنر تنها علمی است که بدون نیاز به هیچ مقدمه‌ای با همه آدم‌ها ارتباط برقرار می‌کند. هنر بدون نیاز به شناخت خاصی در زمینه‌های زیباشناسی، موسیقی و ... وجود داشته باشد، در مخاطب خود تاثیرگذار است.

اصفهان، مناسب‌ترین میزبان جشنواره ملی هنرهای توحیدی

حیدر موسوی - عضو شورای عالی انجمن و مدیر بخش فرهنگی انجمن خوشنویسان ایران- که از شرکت‌کنندگان در جشنواره ملی هنر توحیدی نیز است، در گفت‌وگو با ایسنا درباره رشد جشنواره‌های خوشنویسی در شهرهای مختلف، گفت: حدود ۱۰ - ۱۵ سالی می‌شود که رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عرصه‌های مختلف هنری از جمله خوشنویسی بهبود یافته است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد بسیار خوبی را در پیش گرفته که نتیجه آن را می‌توان در کیفیت آثار و خط نسل جوان هنرمندان خوشنویس شاهد بود. کیفیت آثار معاصر در این دوره به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

او ادامه داد: تاثیر برگزاری این جشنواره‌ها بر روند و رشد کیفی بسیار بالاست، چراکه منجر به ایجاد رقابت بین جوانان و هنرمندان می‌شود. همچنین برگزاری جشنواره هنر توحیدی در اصفهان، با توجه به آن که شهر اصفهان ریشه بسیار عمیقی در فرهنگ و هنر این کشور دارد، کاملا شایسته و بجاست.

موسوی اظهار کرد: خوشبختانه با وجود این‌که این اولین دوره برگزاری جشنواره دوسالانه در اصفهان است، آثار خوبی در جشنواره شرکت کرده‌اند و استقبال خوبی از آن شده است.

وی درباره برگزاری جشنواره‌ها به‌طور دوره‌ای در شهرهای مختلف، گفت: معتقدم این جشنواره بهتر است در اصفهان برگزار شود، چراکه اصفهان پتانسیل خوبی دارد و در خوشنویسی کشور جایگاه بالایی دارد. انتخاب اصفهان به‌عنوان مجری و میزبان این جشنواره کاملا بجا و مناسب است.

مدیر بخش فرهنگی انجمن خوشنویسان ایران تصریح کرد: جشنواره ملی دوسالانه خوشنویسی در قزوین را نیز داریم که شهریورماه گذشته چهارمین دوره آن برگزار شد. در واقع این جشنواره مهم‌ترین جشنواره خوشنویسی محسوب می‌شود. بنظرم برگزاری این جشنواره‌ها چه در تهران و چه در قزوین به نفع جامعه خوشنویسی است. به علاوه این جشنواره ملی دوسالانه در اصفهان با موضوع توحیدی برگزار می‌شود، اما در قزوین موضوع جشنواره آزاد است.

جای خالی سبک‌های مدرن خوشنویسی

همچنین شمس‌الدین مرادی - هنرمند ایلامی و از برگزیدگان جشنواره ملی هنر خوشنویسی - در حاشیه اختتامیه این جشنواره، در گفت‌وگو با ایسنا درباره جشنواره ملی هنر توحیدی خوشنویسی، گفت: با وجود فشردگی جشنواره‌ها در سطح کشور در سال جاری، این جشنواره در همه رشته‌های مختلف خود، از شکسته نستعلیق، نستعلیق، ثلث و نسخ، آثار با کیفیت و بسیار شایسته‌ای داشت و سطح رقابت بسیار بالا بود.

او درباره داوری و رقابت در زمینه چند سبک خطاطی با هم در یک جشنواره، گفت: به نظرم روش درستی برای داوری جشنواره انتخاب شده است. فقط جای سبک‌هایی مثل نقاشی‌خط و یا تایپوگرافی در این جشنواره خالی است. به هر حال هنر خوشنویسی ما باید مانند دیگر هنرها به‌روز و جهانی شود تا قابلیت عرضه به توریست و مخاطب خارجی را نیز داشته باشد. امیدوارم این خلأ در دوره‌های بعدی جشنواره برطرف شود.

مرادی با اشاره به محوریت موضوعی جشنواره، اظهار کرد: هنر توحیدی، خوشنویسی را منحصر به هنر مذهبی می‌کند، در حالی که این هنر قابلیت‌ها و زیبایی‌شناسی های دیگری نیز دارد. به‌نظرم می‌توان عناوین هنری بهتر و منعطف‌تری برای این جشنواره‌ها تعیین کرد.

این خوشنویس با بیان این‌که تعیین موضوع در جشنواره‌ها هنرمند را محدود می‌کند، گفت: به شخصه در ۲۰ سال تجربه‌ای که در شرکت در جشنواره‌ها دارم، معتقدم تعیین موضوع برای جشنواره هنرمند را محدود می‌کند، در حالی که در موضوع آزاد هنرمند عملکرد آزادنه‌تری خواهد داشت و در نتیجه بهترین اثر خود را ارائه خواهد داد و طبیعتا کیفیت آثار و جشنواره بالا خواهد رفت.

به گزارش ایسنا، در این مراسم از ۱۰ نفر از برگزیدگان برتر جشنواره ملی هنرهای توحیدی تجلیل شد.

نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره ملی هنرهای توحیدی شامل ۱۵۰ اثر برگزیده، تا ۲۰ اسفندماه امسال در موزه هنرهای معاصر اصفهان برپاست. همچنین کارگاه‌های تخصصی هنر خوشنویسی از ۹ تا ۱۱ و ۱۴ تا ۱۸ اسفندماه در این موزه برگزار خواهد شد.

logo-samandehi