ارزیابی سفیر عراق از نمایشگاه بوی بادام در حاشیه کنفرانس منع سلاح های شیمیایی


در حاشیه برگزاری نمایشگاه بوی بادام در بیست و دومین کنفرانس منع سلاح های شیمیایی گفتگویی با سیوان بارزانی، سفیر کشور عراق داشتیم که در ادامه خواننده آن هستید:
بارزانی توجه به هنر را امری ضروری می‌داند و معتقد است:
مخاطبان یک رویداد بین‌المللی از کشورهای گوناگون هستند و خیلی از آنها ممکن است که به عنوان مثال حتی مطلع نباشند که در حال حاضر در کردستان عراق چه می‌گذرد. در نتیجه، با دیدن این آثار هنری خیلی راحتتر می‌توانند متوجه موضوعات مختلف شوند و آنها را درک کنند. ما در این کنفرانس‌ها و رویدادهای جهانی در سازمان ملل، OPCW و ... سعی می‌کنیم بازتابی از خشونت‌هایی را که جهان بر ملت ها روا داشته‌اند را به بحث و نمایش بگذاریم.
سفیر عراق برگزاری این رویداد را حرکتی بسیار مسرت‌بخش تلقی کرد و افزود:
در عراق نیز برنامه‌هایی جهت حمایت از هنرمندان برای فعالیت در چنین زمینه‌هایی وجود دارد. در سال‌های 1990 و 91 میلادی، در مناطقی مثل ارومیه و کردستان ایران، فیلمی به نام "سَرچاوان" در رابطه با حلبچه و مناطق دیگر تهیه کردند.
سرچاوان در زبان محلی، به معنی "خوش‌آمدید" است. عوامل سازندۀ فیلم، برای تهیۀ این فیلم به هر خانه‌ای که می‌رفتند با خوش‌آمد گویی آنها مواجه می‌شدند. در نتیجه، اسم فیلم رانیز سرچاوان گذاشتند.
از آن زمان تا کنون، از فیلم‌های سینمایی، مستندها، نمایشگاه‌ها و کتاب‌هایی که در این زمینه به چاپ رسیده‌اند حمایت شده است.
ما باید کاری کنیم تا صلح را به منطقه بازگردانیم و اجازه ندهیم که دولت‌های خارجی، مناطق ما را بازیچه قرار دهند.

logo-samandehi