فروش بی‌سابقه تمام آثار طراحی یک نمایشگاه در گالری نگاه

روایت ف.اخلاقی از نمایشگاه گروهی طراحی خود و هنرجویانش

نور و سایه در این نوع طراحی ابزار کار طراح است

گالری نگاه از روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه میزبان نمایشگاه آثار طراحی هنرمند طراح و فعال حوزه هنرهای تجسمی ف.اخلاقی و گروهی از هنرجویان آتلیه وی شد. همچنین در این نمایشگاه طراحی تمام آثار ارائه شده به فروش رسید که این حجم از استقبال و خریده شدن آثار طراحی در یک نمایشگاه بی سابقه و قابل توجه بوده است.

به گزارش گالری آنلاین، در این نمایشگاه که تا فردا بیست و ششم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت آثاری از ف.اخلاقی، پرستو اسماعیل زاده، مها (م.ربانی نیا)، نسترن عیسی زاده، سهیلا قربانی، فائزه معصومی و محدثه مهدلو به نمایش در آمده.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:
هنر جهان معاصر اقیانوسی است از سبک های متنوع که از امور روزمره گرفته تا نخبه گرایانه ترین رسانه ها را در بر میگیرد و هنرمندان هر نوع متریالی را دستمایه ای برای بیان مفاهیم و احساسات خود قرار می دهند، و در نهایت فرصتی فراهم میشود که مخاطبان با عینک هنرمند و از دریچه تفکر و احساسات او مشاهده گر دنیایی جدید باشند. در این طیف گسترده سبک ها در جهان رنگارنگ معاصر، شاید طراحی اصیل به گونه ای کمرنگ شده و مورد بی مهری قرار گرفته باشد. در نمایشگاه طراحی گالری نگاه مخاطب با شیوه ای از طراحی روبروست كه عین آنکه از اسلوب هنر كلاسیك پیروی میكند پا را فراتر گذاشته و دریچه ای به روی احساس هنرمند باز میکند. شاید بتوان گفت نوعی از ترکیب عقلانیت و احساس در این سبک مشاهده می شود، عقلانیت در اصول اساسی آن و احساس در نوع بیان پرشور آن. به نوعی هنرمند پا را ورای اشیا و فضا میگذارد و ردپای خود را میان سایه و نور پی میگیرد.

کیوریتوری این مجموعه به عهده ف.اخلاقی، هنرمند فعال حوزه هنرهای تجسمی، نماینده بخش هنری یونسکو در خاورمیانه و مدرس هنر بوده است.

این هنرمند در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین ضمن تاکید بر اینکه هدف هنرمند در ابتدا طراحی است که بعد اساس و بنیان نقاشی می شود، افزود:

هدف از جمع آوری آن یادآوری اهمیت طراحی در دنیای هنر امروز است. عشق هنرمندان این مجموعه به طراحی سبب شد تا با ترکیبی از احساس و قواعد به درک واقعی از طراحی برسند. تلاش این گروه وفادار به طراحی بر آن است که این امر مهم را در تعریف هنر امروز زنده نگه دارند.
طراحی می‌تواند شناسنامه ی هنرمند و یک اثر هنری باشد. اگر به تاریخچه ی هنرمندان و‌ آثارشان دقت کنیم مسیر رسیدن به یک اثر انتزاعی از پیشینه ی طراحی قوی آن هنرمند برخوردار است.

در این نمایشگاه حدود 40 اثر در ابعاد مختلف 30*30 تا 50*70 به نمایش در آمده و تمامی آثار طراحی با زغال هستند، موضوع کارها متنوع است و از طراحی اشیا بی جان چون صندلی تا طبیعت و مدل زنده را پوشش میدهد.

این استاد رشته نقاشی در رابطه با ویژگی طراحی های این مجموعه توضیح داد:

مبنای همگی کارها نور و سایه است؛ نور و سایه در این نوع طراحی ابزار کار طراح است. هنرمند تلاش می‌کند با بازی با نور و سایه آنچه را که حس می‌کند و میبینند به تصویر بکشد.

وی دلیل عدم انتخاب عنوان برای این نمایشگاه را تاکید بر موضوع طراحی دانست و گفت:
به دلیل تاکیدی که بر امر طراحی داشتیم ترجیح دادیم اسم دومی برای آن انتخاب نکنیم و حتی با خود این عنوان که نمایشگاه طراحی است، اهمیت آن را یادآوری کنیم.


کیویتور این مجموعه آثار را صرفاً بر اساس قدرت اثر و توانایی آن در بیان احساس انتخاب کرده است. اخلاقی در رابطه با خصوصیت ویژه این نمایشگاه بیان کرد:
نکته ای که در این نمایشگاه قابل تامل است، این مساله است که همه این هنرمندان از یک سبک پیروی میکنند، همه اصول کلاسیک طراحی را با بازنمایی نور و سایه به روشی نوین ارائه می دهند، اما هرکدام دست خط و شیوه خاص خود را دارند، یعنی آثار هنرمندان یکدست نیست و فقط با ابژه صرف مواجه نیستیم بلکه درون هنرمند نیز در اثر منعکس شده است.

"کسی که طراح خوبی است میتواند نقاش خوبی هم باشد"

اخلاقی در کنار خلق آثار هنری و انجام فعالیت های متعدد فرهنگی، کار آموزش و پرورش هنرجویان را در آتلیه خود پیش می برد و با توجه به جامعیت مطالبی که در دوره های آموزشی خود دارد به نوعی یک فضای آکادمیک یا دانشگاهی کوچک برای علاقمندان ایجاد کرده است.

وی با عقیده بر اینکه کسی که طراح خوبی است میتواند نقاش خوبی هم باشد، دوره های آموزشی خود را با تمرکز بر طراحی بر اساس نور و سایه آغاز میکند و در طراحی هر آنچه نیاز دانش هنری از جمله کنتراست ، کمپوسوزیون ، تعادل ، تناسب و ... است به دانشجو منتقل میکند.

پس از پیشرفت مراحل طراحی به موازات آن رنگ شناسی و استفاده از ذهنیت در ایجاد نوآوری و خلاقیت در طراحی را به دانشجو تدریس میکند.

این مدرس هنر بر اساس منطق نور پیش میرود و نور و سایه ابزار کارش است و نه صرفا یک عنصر تزیینی .

وی آموزش تاریخ و فلسفه هنر را نیز لازمه یادگیری نقاشی میداند و در کنار آموزش های عملی، بحث های تئوری هنر را پیش می برد.

تلاش اخلاقی بر این است تا آموزش های خود را به شکلی اصولی و پایه ای پیش ببرد و آنچه خود در دانشگاه هنر آلمان آموخته به شکلی آکادمیک به هنرجویانش انتقال دهد.

در رابطه با فعالیت های هنری، آموزشی و فرهنگی ف.اخلاقی در یونسکو، پیش از این گفتگوی مفصلی داشته ایم که در اینجا میتوانید مطالعه نمایید.

علاقه‌مندان جهت آشنایی بیشتر با کارگاه استاد اخلاقی میتوانند به کانال تلگرام زیر مراجعه نمایند:

https://t.me/Aesthetics_arthistory1

گزارش تصویری نمایشگاه گروهی طراحی در گالری نگاه

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به برخی از آثار و بیوگرافی هنرمندان این نمایشگاه :


ف. اخلاقی 50*70 cm

مها (م.ربانی نیا) نقاش و کارشناس ارشد فلسفه هنر، متولد تیرماه 1369 و از هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه است. وی فعالیت هنری خود را از سال 91 آغاز کرده و فعالیت های هنری بسیاری را به شرح زیر در کارنامه خود دارد:
بهمن 94: نمایشگاه گروهی نقاشی/ برج میلاد تهران
آذر 95:نمایشگاه گروهی نقاشی /گالری نیوان
فروردین 95: ارائه مجموعه چاپ های دستی/ المرموم دوبی
تیر 95: ارائه مجموعه چاپ های دستی/ المرموم دوبی
آذر 96: نمایشگاه گروهی نقاشی/ پردیس ملت
مهر 93 تا 95: تدریس هنر در مجتمع حنان
از سال 95 تا کنون: پژوهشگر فلسفه هنر
مها انگیزه خود از فعالیت های هنری را چنین بیان میکند: دغدغه فعالیت هنری ام صرفاً به دلیل آن است که سطحی از وجود خودم را کشف میکنم که فارغ از آگاهی ام فعالیت میکند. نقاشی هایی که میکشم آینه ای است که درون خودم را در مقابل چشمانم عینیت میبخشد، و حاصل بازی آگاهی و ناآخودآگاهی من است. به گمانم این تصویر حقیقی تر از تصوری است که از خودم در ذهن دارم...

فائزه معصومی دیگر هنرمند این نمایشگاه است. وی فارغ التحصیل کارشناسی رشته ی IT است و حدود ۱۲ سال گذشته در دوره های مختلف آموزش طراحی و نقاشی شرکت کرده.

وی در رابطه با روند کاری خود توضیح میدهد: تا دو سال گذشته قبل از حضور در آتلیه استاد اخلاقی به نتایج مطلوب نرسیدم. در دوسال گذشته و کنار ایشان توانستم بهترینها را در این مسیر تجربه کنم. آذر ۹۵ در گالری نیوان یک نمایشگاه گروهی نقاشی داشتم، در سال ۹۶ در نمایشگاه نقاشی پردیس گالری ملت در خیریه حمایت از کودکان نیز شرکت داشته ام.

فائزه معصومی 50*70 cm

فائزه معصومی 50*70 cm

محدثه مهدلو متولد 1373 نیز از هنرمندان این نمایشگاه است. وی فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه شهید بهشتی است و در رابطه با سیر فعالیت هنری خود میگوید:

من یادگیری هنر را در سال 1393 زیر نظر استاد اخلاقی شروع کردم. ایشان تاثیر زیادی روی دیدگاه و نحوه تفکرات من داشتند. و من با توجه به شخصیتم، بیان احساساتم با سایه و نور را به استفاده از کلمات ترجیح دادم تا گویای بهتری از درونیاتم باشد و به دست مخاطب برسد. در این راه مبانی و حس کار اولویت بر سوژه است و از هر موضوعی میتوان کار قوی به نمایش گذاشت. در مدت این سه سال گذشته موفق به برگزاری سه نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی شده ام.
نمایشگاه گروهی قلمرو مانی، نمایشگاه گروهی اولین رخداد، نمایشگاه خیریه...

محدثه مهدلو 50*70 cm

محدثه مهدلو 50*70 cm

نسترن عیسی زاده متولد 1365، نقاش و کارشناس ارشد پژوهش هنر است، وی دوره تئاتر را در جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران گذرانده و از سال 1394 نقاشی را با استاد اخلاقی شروع کرده است. عیسی زاده نمایشگاه های متعددی را به شرح زیر در کارنامه خود دارد:

آذر 95: نمایشگاه گروهی نقاشی /گالری نیوان
فروردین 95: ارائه مجموعه چاپ های دستی/ المرموم دوبی
تیر 95: ارائه مجموعه چاپ های دستی/ المرموم دوبی
آذر 96: نمایشگاه گروهی نقاشی/ پردیس ملت

نسترن عیسی زاده 30*30 cm

نسترن عیسی زاده 30*30 cm

سهیلا قربانی متولد ۱۳۴۵ است و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۸۴ در رشته نقاشی و در تکنیکهای مختلف ازجمله آبرنگ، اکرلیک، رنگ روغن، نقاشی روی پارچه ، تصویر سازی و طراحی فیگور پرتره آغاز کرده است.
برگزاری دو نمایشگاه گروهی آبرنگ و شرکت در سمپوزیوم بین المللی نقاشی در مسکو از دیگر فعالیتهای این هنرمند است.

سهیلا قربانی 50*70 cm

سهیلا قربانی 50*70 cm

پرستو اسماعیل زاده متولد خرداد ١٣٦٤، فارغ التحصیل رشته عكاسی است. وی در سال ١٣٩٤با استاد اخلاقی نقاشی را آغاز کرده و در نمایشگاه های گروهی برج میلاد ١٣٩٤ لطفعلی و نمایشگاه گروهی گالری نیوان ١٣٩٥ حضور داشته است.

پرستو اسماعیل زاده 50*70 cm

پرستو اسماعیل زاده 50*70 cm

علاقه مندان جهت بازدید از آثار این هنرمندان می توانند به گالری نگاه واقع در خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)، خیابان غفاری، پلاک 64 مراجعه نمایند.

logo-samandehi