در حاشیه نمایشگاه بوی بادام مطرح شد

علی فرامرزی: طبیعتا دیپلماسی فرهنگی و مفاهمه فرهنگی اساسش برای رشد همزیستی، دوستی، باهم بودن و عشق ورزیدن است

"طبیعی است که دیپلماسی فرهنگی یکی از مهمترین شاخه های دیپلماسی است و لازم است که با همه توان و پتانسیل خوبی که در کشورمان وجود دارد، در زمینه های مختلف هنری به این مسئله پرداخته شود و توانش را متمرکز کند برای اشائه این بخش مهم فرهنگی کشور." این را علی فرامرزی هنرمند نقاش و منتقد هنری پیشکسوت در بازدید از آثار نمایشگاه بوی بادام مطرح کرد. در ادامه خواننده گفتگوی خبرنگار گالری آنلاین به این هنرمند باشید.

علی فرامرزی ضمن مثبت ارزیابی کردن کیفیت آثار نمایشگاه نقاشی بوی بادام که سال گذشته در بیست و دومین کنفرانس منع سلاح های شیمیایی در لاهه هلند به معرض دید هیئت های سیاسی کشورهای عضو سازمان منع سلاح های شیمیایی در آمده بود، بیان کرد:

موضوع صلح امروز دیگر موضوعی نیست که آدم بخواهد در موردش صحبت کند. من فکر نمیکنم کسی در جهان امروز باشد که اهمیت و لزوم پرداختن به پدیده ای به نام صلح را انکار کند یا لزومش را کم براورد کند. در جهانی که به دلایل مختلف سراسر کشمکش، جنگ و نزاع است، امروزه صلح اساسی ترین و مهمترن مطلبی است که باید بشر به آن بپردازد.

هنر نیز به عنوان یکی از پاک ترین و معصوم ترین پدیده های بشری از ابتدای به وجود آمدن و خلق شدن به مسئله صلح، دوستی و عشق پرداخته است. خوشبختانه در میان تمام کشورهای دنیا و ایران، هنرمندان جزو آن گروه و طبقه هستند که پیوسته و همیشه در شاخه های مختلف فرهنگی شان، صلح، دوست داشتن و عشق ورزیدن را اشائه داده اند و اساس تفکرشان را بر دوستی، صلح و مسامحه گذاشته اند.

امروزه ما حتی در سینما نیز میبینیم، سینمای ایران به عنوان سینمایی مطرح است که اساس تفکر و نگاهش بر صلح و دوستی و عشق قرار گرفته و دنیا از این زاویه دید به فرهنگ و هنر ما می نگرد.

این هنرمند در ادامه افزود:

خوشبختانه در میان شاخه های مختلف هنری نقاشی از آن رشته هایی بوده است که از بدو خلقت و به وجود آمدنش، وجوه خود را بر سه زمینه قرار دادهف عشق به طبیعت،عشق به انسان و عشق به همنوع. تمام انچه در این هنر گفته شده را میتوان در این سه بخش قرار دارد.

در مواردی هم که به موضوع جنگ و خشونت پرداخته شده، در حقیقت نه در جهت تایید و نشر ان بلکه در راستای نمایش پلشتی ها، سختی و رنجی است که در این پدیده وجود دارد.

جای افتخار است برای هنرمندان که پرچمدار صلح هستند و امروزه ایدئولوژی ها نشان داده اند تا چه اندازه میتوانند در این زمینه ضعیف باشند و این وظیفه طبقه فرهنگی است که ایفای نقش نماید.

فرامرزی ضمن اشاره به اهمیت بعد دیپلماتیک چنین رویدادی، توضیح داد:

در کنار بحت هنری، فنی و تکنولوژیکی که در نمایشگاه ها و حرکت های فرهنگی مطرح است، بحث عمده و مهمی که وجود دارد، موضوعی است که به آن بهانه آن رویداد اتفاق افتاده است. در واقع موضوع صلح بهانه نیست بلکه اصل قضیه است و من فکر میکنم در شرایط تاریخی که ما داریم، موضوع صلح و پرداختن به صلح یکی از مهمترین و شاید اصلی ترین موردی است که باید به آن پرداخت. همچنان که در چهار یا پنج فاکتور روابط بین المللی یا دیپلماسی های جهانی مطرح است، از مهمترین شاخه هایی که امروزه توجه بسیاری به آن میشود و سرمایه گذاری های بسیاری در این زمینه میشود، دیپلماسی فرهنگی است.

طبیعتا دیپلماسی فرهنگی و مفاهمه فرهنگی اساسش برای رشد همزیستی، دوستی، با هم بودن و عشق ورزیدن است.

طبیعی است که این شاخه دیپلماسی یکی از مهمترین شاخه های دیپلماسی است و لازم است که با همه توان و پتانسیل خوبی که در کشورمان وجود دارد، در زمینه های مختلف هنری به این مسئله پرداخته شود و توانش را متمرکز کند برای اشائه این بخش مهم فرهنگی کشور.

logo-samandehi