مجید رجبی معمار: زبان هنر واقعی، زبانی است که ترجمه نمی‌خواهد و بین المللی است

"هنرها بدون اغراق میتوانند با زبانی که دل نام دارد بدون نیاز به ابزارهای دیپلماتیک تاثیر فوق العاده ای داشته باشند ." این را مجید رجبی معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در حاشیه نمایشگاه بوی بادام به مناسبت سی و یکمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت بیان کرد و توضیح داد:

به اعتقاد من ذات هنر قرابت و رفاقت خیلی نزدیکی با صلح و آرامش دارد و هنر واقعی معمولا از وجود انسانهای آرام و انطباق یافته با حقیقت هستی بیرون می آید.

البته موارد استثنایی هم داریم، جاهایی هست که هنر هم در خدمت قدرت های جهانی قرار می گیرد البته هنر واقعی که تراوش یافته از ذات و فطرت پاک انسانی است نمی تواند در خدمت زورمندان قرار بگیرد.

وی در ادامه ضمن اشاره بر اهمیت دیپلماسی فرهنگی، بیان کرد:

اهمیت این موضوع فوق العاده است، ما خودمان هم چندین مرتبه است که این کار را حمایت میکنیم و در حاشیه اجلاس جهانی حقوق بشر در ژنو آثاری را در ارتباط با تاثیراتی که جنگ بر روی زنان و کودکان که بیشترین آسیب ها معمولا به این افراد میرسد، نمایش داده ایم و فعالیت هایی را انجام داده ایم.

به نظر من مجموعا فعالیت هایی در این زمینه که با حمایت وزارت امور خارجه و ارشاد صورت بگیرد بسیار تاثیر گذار است.

زبان هنر واقعی، زبانی است که ترجمه نمی‌خواهد و بین المللی است. موسیقی، نقاشی، طراحی، گرافیک و تئاتر اینها مواردی جهانی هستند.

هنرها بدون اغراق میتوانند با زبانی که دل نام دارد بدون نیاز به ابزارهای دیپلماتیک تاثیر فوق العاده ای داشته باشند و به نظر من مجموعا از این امکان بسیار کم استفاده کرده ایم.

من فکر میکنم که هنرمندان کاملا آمادگی دارند در این زمینه ها فعالیت کنند ولیکن این موضوع مستلزم هزینه های یک نمایشگاه است. مهمتر از آن هماهنگی و گرفتن مکان های مناسب در حاشیه اجلاس های بین المللی است.

در رویداد های بین المللی میتوانیم آثاری ازهنرمندانمان را که زبان مظلومیت مردم ایران ، مظلومیت جنگ زدگان، مظلومیت کسانی که مصدوم و شهید شیمیایی هستند را به تصویر بکشیم.

این مقام مسئول در ادامه افزود:

اکنون با بحث تحریم های ظالمانه ای که علیه ملت ایران اعمال کرده اند پیش بینی میشود در این فضای جدید بار مشکلات تشدید بشود و ما باید از تمام ظرفیت هایمان استفاده کنیم.

در ژنو احساس کردم که بردن این نمایشگاه ها یا بردن گروه های بزرگ هنری ایران خصوصا گروه های تئاتر و موسیقی و برگزاری هفته های فیلم ایران بسیار تاثیر گذار است. ما فیلم های مستند فوق العاده ارزشمندی داریم.

مسئولین دیپلماسی کشور و مسئولین رایزن های فرهنگی ما اکنون در کشورهای دیگر باید فرصت بردن این آثار هنری ایران که میتواند خیلی از مشکلات خود مردم ایران یا مشکلات منطقه را در اشل جهانی مطرح کنند، ایجاد کنند.

این رویداد ها وقتی موضوع صلح را میگویند، وقتی بحث مصدومان جنگ را میگویند ومصدومان شیمیایی را مورد توجه قرار میدهند در واقع یک جنایت بزرگ را روایت میکنند. اینها مسائلی است که فقط مربوط به ایران نیست و در همه دنیا این موارد مشاهده شده است.

logo-samandehi