هفته هنر جزیره هرمز از یازدهم آذر برگزار می‌شود


هفته هنر هرمز با مشارکت تئاتر باران از ۱۱ تا ۱۶ آذر ماه با حضور هنرمندان رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری جزیره هرمز برگزار می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، در این هفته، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هنرمندان جزیره هرمز در مجموعه تیاتر باران به نمایش در می‌آید و این برنامه‌ها شامل نمایش صنایع دستی، نمایشگاه عکس، اجرای موسیقی محلی، اجرای تئاتر اعداد در بیابان اثر برگزیده جشنواره تئاتراستانی استان هرمزگان به کارگردانی محمد سلامتی و نمایشگاه هنرهای تجسمی را شامل می‌شود.

جزیره هرمز یکی از نقاط بسیار جذاب با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی خاص و بهره مندی از آداب و رسوم مرتبط با دریانوردی، تجارت و مبادلات فرهنگی با کشورهای همسایه است که این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها به صورت یک هفته در قالب برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در تهران به نمایش در می آید.

ارمغان بهداروند - مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی‌- در پیامی که در این‌باره منتشر کرده، آورده است:

«با بهره مندی از الگوهای اقلیمی و پدیده‌های آیینی، معرّف «هرمز» به همّ و همت تئاتر بازآفرینی شود وبه فراموشی و زوال دچار نگردد.

تئاتر، این کهن هنر ارجمند، مولود آیین‌ها و آدابی است که بهروزی و خوش فرجامی انسان را به دنبال داشته‌اند. آدابی که تبلور اصالت و هویت فردی و اجتماعی و آیین‌هایی که تجلی خداپرستی، خردورزی و انسان دوستی بوده است. سرزمین ما ایران از جمله غنی‌ترین اقلیم‌هایی است که به مدد تنوع جغرافیایی و قدمت تاریخی و به سبب قرابت قلبی مردمانش با دین و جلوه‌های مذهبی، زادگاه آیین‌های دیرینی است که اکنون به عنوان‌ میراثی بی بدیل به روزگار ما ارزانی شده است و حفظ و پاسداشت این غنیمت و تلاش برای روزآمدی آن در زندگی امروز، اولویتی اجتماعی است. تئاتر، به این گنجینه اندیشیده است و به مدد همین دانش مکتوب و نامکتوب، روایت گر ارجمندی مردمان ایران زمین و این مرز و بوم بوده است.

شناخت ایران و جاذبه های اقلیمی آن از ضرورت های روزگار ماست. پیشینه شناسی مردمانی که در وضع و کشف علوم، تمدن، تدیّن و فرهنگ از معدود ملل بنام و باقی هستند، باید به عنوان نهضتی که خردمندانه به تعالی و ترقی ایران توجه دارد مورد حمایت قرار گیرد که سربلندی و تفاخر این‌ مردم‌ بیش از هر چیز به هویت ایرانی اسلامی خود است که همواره به نیکی از آن یاد شده است.

"هرمزگان" از مهمترین و معتبرترین مناطقی است که به واسطه‌ی جغرافیای بکر و جاذبه‌های طبیعی و ازمنه ی تاریخی و به مدد همسایگی با فرهنگ دیگر ملل، نام و نشان متمایزی دارد و از این‌ میان "جزیره هرمز" جلوه گاه بی بدیل سرمایه‌های معنوی و میراث باستانی و تاریخی و پایتخت آیین‌ها و آداب این خطه خطیر است.

در آیین نکوداشت این سرزمین، تئاتر محشور است و مسئولانه خواهد کوشید تا با بهره مندی از الگوهای اقلیمی و پدیده‌های آیینی، معرّف "هرمز" باشد. رمز و رازهای نهفته در آیین های زار، لیوا، سحرگونه‌گی موسیقی، تلوّن البسه و بهره مندی از طبیعت تنها گوشه‌هایی از فرهنگ و هنر این خاک پرگهر است که باید به همّ و همت تئاتر بازآفرینی و دوباره خوانی شود که در عصر صنعت و سرعت به فراموشی و زوال دچار نگردد. اکنون که به برکت میلاد پیامبر رحمت، فرصت بازخوانی و بازشناسی این اقلیم عزیز در پایتخت فراهم شده است سزاوار است که صحنه‌ی روشنی فراهم گردد که به آوازهای سور و آواهای سوگ و مجالس آیین درمانی مزّین شود تا بیش از پیش این‌ پیکره ی نازنین که همواره و از دیرباز فخر مردمان ایران زمین بوده است به تماشا آید. چنین باد»

logo-samandehi