باستان شناس سوئیسی جانی دوباره به تاریخ مدفون سودان بخشید

کشف اجسام دوار پس از چندین دهه کاوش در سودان باستان شناسان را وارد چالشی جدید در تاریخ این کشور کرد.

به گزارش گالری آنلاین، کارلوس بونت باستان شناس 83 ساله ی سوئیسی که در طول چندین دهه به حفاری های باستان شناسی در اقصی نقاط مصر و سودان می پردازد به اکتشافاتی دست یافت؛ وی در این باره به AFP گفت: من و تیم تحقیقاتی ام چندین دهه است که در منطقه ای از سودان مشغول به حفاری های باستان شناسی هستیم و غافل از این بودیم که تنها چند صد متر از محل حفاری ما این گنجینه ی میراث باستانی سودان خفته است .

وی با اشاره به این که تاکنون هر آنچه در حفاری ها کشف شده اشکال مستطیل و مکعب داشته اند گفت اکتشافات جدید اشکالی دوار هستند که این خود کشفی بزرگ است، چون نه در تاریخ آفریقا و نه در اطراف رود نیل و نه در مصر چنین چیزی دیده نشده است و به عبارتی این کشف جدید به معنای رمزی بزرگ در تاریخ سودان است. در حقیقت این کشفیات و اشکال دوار تاریخ سودان را از مصر متمایز می کند و براساس مشاهداتی که انجام شده تخمین زده میشود این کارها متعلق به 1500 الی 2000 سال پیش از میلاد باشند.

کارلوس بونت باور دارد این سه ابزار کشف شده باستان شناسان را وارد چالشی بزرگ در تاریخ سودان می کند چراکه کشفی متفاوت در تاریخ این کشور محسوب می شود .

از جمله قدم های بزرگ این محقق در سالهای گذشته کشف قوانین مصر با عنوان دستورات فرعون در سودان بود .

logo-samandehi