روزنامه انگلیسی: علاقه مندی به هنر خاورمیانه در چین رو به افزایش است

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، روزنامه هنر چاپ لندن در مطلبی تصریح کرد: علاقه مندی به هنر خاورمیانه در چین رو به افزایش است هر چند به تدریج. با آنکه تسلط هنر غربی و بومی در چین همچنان مشاهده می شود، موزه های این کشور نسبت به هنر دیگر مناطق کنجکاوی نشان می دهند و این علاقه مندی رو به تزاید، با توجه بیشتر به هنر خاورمیانه در سطح بین المللی همراه شده است. با آنکه نام های مشهور و مطرح در عرصه هنری ترجیح دارند، تغییر در این زمینه به کندی روی می دهد و نزدیکی بیشتر این دو منطقه رو به پیشرفت ادامه خواهد داشت.

شعبه موزه هنر بازل سوئیس در هنگ کنگ هر روز آثار بیشتری از هنرمندان خاورمیانه را مقابل چشمان علاقه مندان چینی به نمایش می گذارد. سانی رهبر مدیر اجرایی نگارخانه خط سوم در دبی که نمایشگاه های انفرادی از آثار هنرمندان ایرانی را برگزار کرده، می گوید، شاهد علاقه مندی بیشتری در شرق آسیا نسبت به هنر خاورمیانه بوده است.

حضور منیر شاهرودی فرمانفرمائیان نقاش پیشکسوت ایرانی - آمریکایی در دوسالانه گوآنگجو (2016) یکی از نشانه های این علاقه مندی است. همچنین نگارخانه پیلار کوریاس لندن نیز هفته گذشته یک اثر از طلا مدنی هنرمند نقاش ایرانی ساکن آمریکا به نام «نورافشانی» را به قیمت 70 هزار دلار فروخت.

به نوشته روزنامه هنر، مارک اسپیگلر مدیر بخش بین الملل موزه بازل سوئیس با اشاره به رونق آثار تجسمی در ایران و برگزاری شش نگارخانه در نمایشگاه سالانه هنر دبی سال گذشته می گوید: طی یک یا دو سال آینده آثار هنرمندان تهرانی در موزه بازل هنگ کنگ نمایش داده می شود که به معنای افزودن ابعادی دیگر از نظر هنری به این موزه است.

نمایشگاه «هنجار تازه» که هفته قبل در مرکز اولنس هنرهای معاصر پکن آغاز شد و تا نهم ژوئیه (18 تیر 96) ادامه دارد، شامل آثار دو هنرمند خاورمیانه ای است؛ لانتین ژی هنرمند ساکن دبی که در دوسالانه ونیز از طرف امارات متحده عربی حاضر خواهد بود و سال گذشته در دوسالانه شانگهای نیز شرکت کرد و سوفیا الماریا هنرمند آمریکایی قطری که در رویداد هنری پروژه شانگهای از 22 آوریل تا 30 ژوئیه (2 اردیبهشت تا 8 مرداد) شرکت می کند.

هر دوی این هنرمندان به پیامدهای جهانی سازی علاقه دارند و آثارشان ترکیبی از هویت آنها و فرهنگ خلیج فارس را منعکس می کند که تا حدی تغییر در چین و هنر این کشور را در ده های اخیر نیز نشان می دهد.

لی کیو موزه دار ارشد در موزه راک بند می گوید: مردم امروزه از هنر خاورمیانه بیشتر مطلع هستند و این موضوع در اخبار و فضای مجازی بسیار پرطرفدار است. با وجود این هنر خاورمیانه این روزها در شهرهای اصلی چین کمتر به نمایش در می آید، غیر از چندین هنرمندی که در نمایشگاه های مورد حمایت دولت ها و دوسالانه ها حاضر هستند که بیشتر بر اهمیت جاده ابریشم تاکید دارد.

فابیو روسی یکی از صاحبان نگارخانه «روسی و روسی» لندن که آثار عکاسی عباس کیارستمی کارگردان ایرانی را اکنون در حال نمایش دارد، می گوید: هنگ کنگ نسبت به شهرهای دیگر چین فضای بهتری برای نمایشگاه ها است، اما مجموعه داران چینی اخیرا افق های دیگری غیر از هنر غربی و بومی را نیز می بینند.

وی افزود: به نظر من هنگ کنگ جامعه بازتری است و آزادی برای برگزاری این نمایشگاه ها در آن بیشتر است. دو منطقه خاورمیانه و شرق دور موضوعات مشترکی برای آفرینش آثار هنری دارند که شامل هویت، انسجام، سانسور و خودسانسوری است و همین امر موجب رونق آثار هنری خاورمیانه در این منظقه می شود.

logo-samandehi