مالیات هنرمندان تیتر یک همشهری شد!

هنرمند عزیز شما هم باید مالیات بدهی

در اتفاقی عجیب و جالب توجه روزنامه همشهری که یکی از رسانه های مرجع چاپی محسوب می شود عکس یک خود را به مالیات هنرمندان اختصاص داد تا نشان دهد در میان دهها و صدها مشکل حاد مردم، مالیات هنرمندان چقدر مهم است!این در حالی ست که هنوز مجلس چنین اقدامی را برای ۱۴۰۱ در دست بررسی دارد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایران آرت، فهیمه پناه آذر در همشهری نوشت: دو سال پیش بود که بحث گرفتن مالیات از هنرمندان مطرح شد، موضوعی که با واکنش‌های زیادی از سوی هنرمندان و برخی از مدیران فرهنگی و هنری روبه‌رو و در نهایت در صحن علنی مجلس پرونده‌اش مختومه شد.

حالا بعد از دو سال، در بررسی لایحه بودجه سال۱۴۰۱ کل کشور در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، معافیت مالیاتی هنرمندان حذف شده است اما این حدف به‌معنای تصویب قطعی نبوده و اگر چه این تغییر قانون در کمیسیون تلفیق اتفاق افتاده، اما در صحن علنی مجلس ممکن است تصمیم‌های دیگری درباره این موضوع گرفته و قبل از ابلاغ نهایی، با تغییراتی در صحن مجلس روبه‌رو شود.

با این حال به‌نظر می‌رسد مجلس مصمم است که از هنرمندان در شرایطی که تعیین می‌کند، مالیاتش را بگیرد.
در این میان نکته قابل توجه این است که براساس بند «ل» قانون مالیات‌های مستقیم که مرجع این معافیت است و در سال‌های اخیر همواره محل مناقشه بوده، فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی(دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذی‌ربط)، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معافند.

نگاهی به یک پیشنهاد قدیمی


معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری در بودجه سال۱۴۰۰ کل کشور، برای درآمدهای سالانه کمتر از ۲۰۰میلیون تومان حذف شد. بنابراین در سال‌جاری باید هنرمندان پردرآمد که بیشتر از ۲۰۰میلیون تومان در سال درآمد داشتند، مالیات می‌دادند.

حذف معافیت مالیاتی در حد پیشنهاد است


سیدغنی نظری‌خانقاه، یکی از نمایندگان مجلس و از اعضای کمیسیون اقتصادی که در کمیسیون تلفیق حضور دارد، با تأیید اینکه بحث حذف معافیت مالیاتی در کمیسیون تلفیق مطرح شده، به همشهری می‌گوید: «در کمیسیون تلفیق قرار شد تا معافیت مالیاتی هنرمندان حذف شود و هنرمندانی که درآمد بالایی دارند مالیات خود را بدهند اما نکته این است که این موضوع تنها در کمیسیون تلفیق مطرح شده و تا زمانی که داخل صحن علنی مجلس نیاید و قانون نشود، در حد یک نظر و پیشنهاد است.»

وی در ادامه با تأکید بر اینکه این موضوع تنها پیشنهاد بوده، توضیح می‌دهد: «در سال و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ما 100هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در همه زمینه‌ها داریم و متأسفانه افرادی هستند که درآمدهای خوبی دارند اما چون شاکله و ساختار قانونی وجود ندارد، مالیات نمی‌پردازند. این موضوع مختص هنرمندان نیست و بلکه در همه زمینه‌هاست.»

نماینده مردم خلخال و کوثر، همچنین درباره پیشنهاد معافیت مالیات هنرمندان و حذفش می‌گوید: «قرار نیست که همه هنرمندان مالیات بدهند، برای این موضوع یک کف و سقفی وجود دارد، برخی از هنرمندان هستند که دستمزد و درآمد پایینی دارند و همه این موارد در کمیسیون تلفیق دیده شده است. کمیسیون هم براساس بودجه، پیشنهادهای خود را می‌دهد و در صحن مجلس مطرح و در نهایت رأی‌گیری و تبدیل به قانون می‌شود.»


هنرمندان با درآمد بالا مالیات بدهند
سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو درباره حذف معافیت مالیاتی که در کمیسیون تلفیق عنوان شده به همشهری می‌گوید: «بحثی که مطرح شده درباره حذف معافیت مالیاتی هنرمندانی است که درآمد بالایی در سال دارند. در میان هنرمندان و گروه‌های هنری و فرهنگی، افراد درآمد بالایی ندارند و این قشر معاف از پرداخت مالیات هستند و در میان هنرمندان افراد معدودی هستند که درآمدهای کلانی دارند و پیشنهاد شده که این افراد مانند دیگر مردم مالیات پرداخت کنند.»

وی همچنین به موضوع درآمدها اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: «تعداد افرادی که درآمدهای ثابت و محدود در میان هنرمندان دارند، زیاد است؛ کسانی که درآمد 60میلیون تومان در سال دارند، از پرداخت مالیات معاف هستند و عنوان شده بود که افرادی که150 تا 200میلیون تومان درآمد دارند، مالیات محدود بپردازند و برای افرادی که درآمد بالاتر دارند، مالیات درنظر گرفته شده است که مانند دیگر افراد باید آن را بپردازند.»


آغاز بررسی لایحه بودجه از اول اسفند
محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس همچنین از ارسال لایحه بودجه1401 به هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی توسط این کمیسیون خبر داده است.

این نماینده مجلس به همشهری می‌گوید: «علت تأخیر در ارسال لایحه بودجه به هیأت‌رئیسه مجلس ویراستاری بودجه توسط هیأت‌رئیسه کمیسیون تلفیق بود. از این‌رو بعد از اتمام ویراستاری لایحه در سامانه مجلس بارگزاری شده و نمایندگان مجلس تا 30بهمن فرصت دارند تا لایحه بودجه را بررسی و پیشنهادهای خود را در سامانه نمایندگی ثبت کنند. سپس بررسی لایحه بودجه در روز یکشنبه 1اسفند آغاز خواهد شد.»

وی همچنین یادآور می‌شود: «هر آنچه در بررسی لایحه بودجه بوده و پیشنهاد می‌شود، مبنای بررسی مصوبات تلفیق است و نمایندگان هرگونه پیشنهاد اصلاحی، تکمیلی یا حذفی دارند را در این مدت می‌گویند.» با توجه به صحبت‌های میرتاج‌الدینی باید دید که نمایندگان ملت چه تصمیمی درباره معافیت مالیاتی هنرمندان خواهند گرفت

logo-samandehi