فروش بناهای تاریخی در کرمان تکذیب شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به اینکه بهره‌برداری از شش بنای تاریخی کرمان توسط صندوق حفظ و احیاء وزارت میراث‌فرهنگی به مزایده گذاشته شده، گفت: در این مزایده قرار نیست هیچگونه انتقال مالکیتی انجام پذیرد بلکه صرفا بهره‌برداری از این بناها مطابق اصول و ضوابط فنی و براساس طرح مصوب میراث‌فرهنگی برای مدت معین به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، فریدون فعالی امروز ۱۴ اردیبشت ماه با اعلام این مطلب اظهار کرد: سرمایه‌گذار علاوه بر رقمی که برای مرمت و احیاء در ابتدای کار هزینه می‌کند در طول مدت بهره‌برداری اجاره هم پرداخت خواهد کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: ضمنا واگذاری حق بهره‌برداری در قالب فرآیند رقابتی مزایده از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت به‌صورت شفاف و همراه با ارزیابی اهلیت مالی و صلاحیت فنی متقاضیان انجام می‌شود.

او ادامه داد: پس از آن طی این فرآیند، سرمایه‌گذار منتخب با استفاده از توان شرکت‌های مشاور طرح مرمت و احیاء را تهیه و بعد از بررسی و تایید آن در وزرات میراث‌فرهنگی، عملیات اجرایی مرمت با نظارت کارشناسان متخصص میراث مطابق طرح مرمت مصوب انجام و وارد دوره بهره‌برداری می‌شود که در این دوره زمانی هم بهره‌برداری از مجموعه‌ها و بناهای تاریخی براساس پلان مدیریت بهره‌برداری و ضوابط مورد تایید میراث‌فرهنگی انجام و بر کلیه اقدامات سرمایه‌گذار نظارت و پایش خواهد شد.

فعالی با اشاره به اینکه اصل بناهای تاریخی مذکور جزء نفایس به شمار می‌روند و قابل واگذاری نیستند، افزود: باغ شاهزاده ماهان به عنوان یک اثر جهانی بخش خدماتی آن یعنی خانه زعیم‌باشی با حفظ ضوابط و اصول میراث‌فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شده است.

او افزود: این فرایند برای باغ موزه هرندی کرمان، ارگ راین، خانه فخری راور، خانه بهادرالملک بردسیر تکرار و خانه اوشیدری کرمان نیز با کاربری هنری (بازارچه صنایع دستی) و کارخانه حناسایی نیز با کاربری فرهنگی و احیاء صنعت حنا به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان بیان کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی تنها متولی قانونی حفاظت از بناهای تاریخی است و برای پویایی و توانمندسازی بناهای تاریخی تلاش می‌کند. و سعی داریم با واگذاری بخش‌های خدماتی و ارائه خدمات ویژه در جذب بیشتر گردشگران موفق‌تر عمل کنیم.

logo-samandehi