خشم باستان‌شناسان از یک بازسازی

طرح بازسازی یکی از اهرام جیزه در کشور مصر با انتقاد شدید باستان‌شناسان مواجه شده، درحالی‌که این اقدام را با صاف کردن برج پیزا در ایتالیا مقایسه کرده‌اند.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از میراث آریا، این پروژه که در حال انجام است، هدف بازسازیِ پوشش بیرونی گرانیتی در چهار طرف هرم «مَنقُرَع» را در مشارکتی بین دولت مصر و باستان‌شناسان ژاپنی دنبال می‌کند، که بر اساس آن، نمای این هرم با بلوک‌های اصلی پراکنده در اطراف پایه هرم مرمت می‌شود.

به گفته تیم این پروژه، بلوک‌ها در زلزله‌هایی در هزار سال گذشته جابه‌جا شده‌اند.

ویدئویی که توسط مصطفی وزیری ـ دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر ـ در فیس‌بوک منتشر شده، کارگرانی را نشان می‌دهد که در حال گذاشتن بلوک‌های گرانیتی در پایه هرم، که در کنار ابوالهول و اهرام «خوفو» و «خَفرِع» قرار دارد، هستند.

هرم مَنقُرَع (منکورع) کوچکترین هرم سه‌گانه مجموعه جیزه، در ابتدا دارای ۱۶ بلوک گرانیتی بود که پوشش بیرونی آن را تشکیل می‌داد، اما امروزه تنها هفت بلوک آن باقی مانده است.

وزیری در این ویدئو می‌گوید: «پروژه‌های متعددی در طول تاریخ وجود داشته‌اند که به آنها «پروژه قرن» لقب داده‌اند، اما به نظر من، وظیفه بازسازی پوشش گرانیتی هرم مَنقُرَع بسیار مهم و حیاتی است.» او این پروژه را «هدیه‌ای از مصر به جهان» خواند که امکان اولین مشاهده کامل هرم مَنقُرَع را در عصر مدرن فراهم می‌کند.

اما از سوی دیگر این ویدئو خشم و تمسخر کارشناسان را برانگیخته است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، «مونیکا هانا» ـ مصرشناس ـ درباره این پروژه گفت: «غیرممکن است. تنها چیزی که از دست رفته بود اضافه کردن کاشی‌کاری به هرم مَنقُرَع بود! چه زمانی می‌خواهیم جلو پوچ بودن مدیریت میراث مصر را بگیریم؟ تمام اصول بین‌المللی درباره نوسازی، چنین مداخلاتی را ممنوع می‌کند.»

سایر مفسران ماجرا را به تمسخر کرده‌ و گفتند که تیم این پروژه باید کاغذدیواری و کار رنگ‌آمیزی داشته باشد. برخی دیگر به طنز این پرسش را مطرح کرده‌اند: «پروژه راست کردن برج پیزا چه زمانی برنامه‌ریزی می‌شود؟»

منتقدان دیگری نیز منطق یک پروژه پرهزینه را در زمان رکود اقتصادی اخیر مصر زیر سوال بردند. طبق گزارش‌ها، مصر امسال باید ۳۲ میلیارد دلار از وام‌هایش را بازپرداخت کند و بحران بدهی با تورم بالا و کاهش شدید مبادلات تجاری از طریق کانال سوئز، که یک ابزار کلیدی درآمد برای دولت مصر است، ترکیب شده است.

مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر در مصاحبه با یک رسانه وابسته به دولت به دنبال رفع انتقادات از این پروژه بود و گفت که هزینه مرحله اول این کار توسط ژاپن پرداخت خواهد شد.

logo-samandehi