لغو طرح مرمت هرم باستانی «مَنقُرَع» در مصر بعد از اعتراض‌های بین‌المللی

مقامات وزارت آثار باستانی مصر تصمیم خود را برای مرمت هرم باستانی «مَنقُرَع» پس از بررسی و اعتراض بین‌المللی، کنار گذاشتند.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، این پروژه، بازسازیِ پوشش بیرونی گرانیتی در چهار طرف هرم «مَنقُرَع» را در مشارکتی بین دولت مصر و باستان‌شناسان ژاپنی دنبال می‌کرد که بر اساس آن، نمای این هرم با بلوک‌های اصلیِ پراکنده در اطراف پایه هرم، مرمت می‌شد، که با اعتراض‌ گسترده به‌ویژه از سوی باستان‌شناسان مصر مواجه شد.

اکنون کمیته‌ای که توسط وزیر گردشگری مصر تشکیل شده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور طرح بحث‌برانگیز برای نصب دوباره پوشش گرانیتی باستانی روی هرم «مَنقُرَع»، کوچکترین اهرام سه‌گانه بزرگ جیزه را لغو کرده است.

مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی، ماه گذشته این طرح را اعلام و آن را «پروژه قرن» توصیف کرده بود.

خبرهایی مبنی بر اینکه این بنای باستانی می‌تواند به سرعت تغییر کند، اعتراض بین‌المللی را برانگیخت و مقامات باستانی مصر را بر آن داشت تا این پروژه را بررسی کنند. اهرام مصر تنها عجایب هفتگانه جهان باستان هستند که هنوز باقی مانده‌اند.

«مَنقُرَع» به تنهایی در میان اهرام به گونه‌ای طراحی شده بود، که به جای سنگ آهک از گرانیت پوشانده شود. تنها ۱۶ تا ۱۸ لایه گرانیت قبل از توقف ساخت‌وساز نصب شد که ظاهراً به دلیل مرگ مَنقُرَع در حدود ۲۵۰۳ پیش از میلاد متوقف شده بود.

در طول قرن‌ها، دزدی، فرسایش و فروریختن باعث ناپدید شدن بسیاری از لایه‌های این هرم شد و در دوران مدرن تنها هفت لایه باقی ماند؛ اگرچه تعداد زیادی بلوک گرانیتیِ افتاده در اطراف پایه هرم پراکنده شده‌ بودند. پروژه جایگزینی گرانیت‌ها قرار بود پس از یک سال اسکن و مستندسازی اجرایی شود.

کمیته بررسی هرم «مَنقُرَع» به اتفاق آرا به نصب دوباره بلوک‌های پوشش گرانیتی که از هزاران سال پیش در اطراف پایه هرم پراکنده بودند، اعتراض کرد.

«زاهی حواس»، وزیر سابق آثار باستانی که ریاست این کمیته را بر عهده داشت، گفت که تعیین اینکه هر بلوک در ابتدا کجا بوده است، غیرممکن است. جایگزینی آنها به سیمان نیز نیاز دارد که هرم را خراب می کند.

حواس به رویترز گفت: «آنچه می‌خواهم بگویم این است که نگران نباشید، اهرام جیزه امن هستند و هیچ اتفاقی برای آنها نخواهد افتاد. مردم در همه جا با من تماس می‌گیرند، نامه می‌نویسند، ایمیل می‌زنند. آنها نگران هستند. اصلا نگران نباشید، اهرام امن هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند به هرم مَنقُرَع دست بزند.

وزیر سابق گردشگری و آثار باستانی مصر همچنین گفت: «در باستان‌شناسی، عجله نکنید. اگر عجله دارید، سایت را خراب خواهید کرد. مهم این است که برای انجام هر نوع کاری در محل اهرام، یک مطالعه انجام شود و به ما بگوید که چه کار کنیم.»

logo-samandehi