چیدمان نواری مونیکا گرزیمالا در فضا

فضایی که طراحی خود را ایجاد می‌کند یا طراحی که فضای خود را ایجاد می‌کند؟ این مفهومی است که هنرمند به دنبال انتفال آن به مخاطب است.




به گزارش گالری آنلاین، مونیکا گرزیمالا هنرمند فعال حوزه اینستالیشن است که از نوار چسب برای ثبت حرکات خود در یک مکان خاص و در عین حال ساختن مرزها و فضاهای جدید و زودگذر استفاده می کند. این هنرمند لهستانی ساکن برلین، کیلومترها نوار چسب را در یک اتاق تک نفره استفاده می کند. او با حرکت از دیوارها به زمین و دوباره به عقب، خطوط موازی محکم و روی هم را ترسیم می کند. حلقه‌های آویزان، درهم‌تنیده‌های لوستر مانند؛ و گرداب های چرخان می بافد. گرزیمالا اصطلاح Raumzeichnung در آلمانی به معنای «نقاشی اتاق» یا «طراحی در فضا») را برای توصیف روش خلاقانه‌اش ابداع کرد و می‌گوید که این اصطلاح به «فضایی که طراحی خود را ایجاد می‌کند و بالعکس، طراحی که فضای خود را ایجاد می‌کند» اشاره دارد.

گرزیمالا در ژانرهای بسیاری از جمله کاغذسازی، مجسمه سازی، صحنه نگاری، طراحی و انیمیشن کار کرده است. او خود را مجسمه سازی می داند که طراحی می کند. در حالی که یکی از اولین رسانه های او سنگ بود، او می گوید که اکنون "مواد نرم تر و انعطاف پذیرتر را ترجیح می دهد که به من امکان می دهد بیشتر با اشکال و فرم های ارگانیک بازی کنم."

ادغام نوار او در آثار هنری‌اش زمانی آغاز شد که یکی از کتاب‌های طراحی‌اش خالی از صفحات خالی شد. او نقاشی خود را بر روی دیوارهای استودیوی خود ادامه داد و سپس از نوار برای کشیدن خطوط به هوا و به دیوار مجاور استفاده کرد. او در کارهای فعلی خود از نوارهای مختلفی استفاده می کند. نوارهای پوشاننده سیاه و سفید به راحتی قابل پاره شدن هستند. پروسه نصب او معمولاً یک هفته یا بیشتر طول می کشد، که در طی آن او اغلب بین 3 تا 10 کیلومتر نوار چسب استفاده می کند، گاهی اوقات از نردبان برای افزایش دسترسی خود استفاده می کند.
گرزیمالا می گوید: «من نقاشی های فضایی خود را تفکری می دانم که توسط دست هدایت می شود. او به تصحیح قطعات خود اعتقادی ندارد، مانند انتزاع‌گرایان ژست‌گرا، برای ضبط صادقانه حرکات خود انتخاب می‌کند. او می‌گوید: «من می‌خواهم روند ساخت کار تا حد امکان واقعی و قابل لمس باشد. او معمولاً ترجیح می‌دهد در تنهایی روی اینستالیشن‌ها کار کند، اگرچه گاهی اوقات در اجراهای بین‌رشته‌ای شرکت کرده و ویدیوهایی از روند خود ساخته است.

گرزیمالا اکنون در نمایشگاهی به نام "FUTURA: اندازه گیری زمان" در Hamburger Kunsthalle، یک موزه هنر معاصر در هامبورگ، آلمان شرکت می کند. این نمایشگاه توسط پروفسور سابق گرزیمالا، بوگومیر ایکر، مدیریت می‌شود، که او به او کمک کرد تا تمرین منحصر به فرد طراحی سه بعدی خود و اصطلاح Raumzeichnung را توسعه دهد. مشارکت گرزیمالا در این نمایشگاه چیدمانی به نام Raumzeichnung (Perpetuum Mobile) (2022) است.


logo-samandehi