لوور را در تهران ببینید

موزه ملی میزبان تابلوهایی از رامبراند، کامی کورو، راینر و ... شد

دو اثر از فرهنگ ایرانی در مجموعه‌ی۵۶شیء تاریخی موزه‌ی لوور



نمایشگاه " موزه لوور در تهران" با حضور ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه افتتاح شد و تا سه ماه آینده در موزه ملی نمایش داده خواهد شد. در این مجموعه آثاری از رامبراند، مجسمه ابولهول و دو اثر متعلق به فرهنگ ایرانی وجود دارد ، شامل «تبر کتیبه‌دار» از کاوش‌های علمی باستان‌شناسی محوطه‌ی چغازنبیل و «شیء برنزی از لرستان» متعلق به بورس اوراق بهادار باقی‌مانده از عصر آهن و با حدود سه‌هزار سال قدمت است.

به گزارش گالری آنلاین، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی، ژان لوک مارتینز، رئیس موزه لوور، دکتر مونسان معاون رییس جمهور و رییس سازمان، جمعی از شخصیتهای فرهنگی و دیپلماسی و اصحاب رسانه در افتتاح نمایشگاه " موزه لوور در تهران" حضور داشتند.

یکی از آثار طراحی به نمایش در آمده در این مجموعه تابلوی کوچک «زن جوان نشسته» است که پرتره ای از همسر رامبراند بوده است. این اثر که با مداد قرمز هماتیت با سایه روشنی سفید در قرن ۱۷ میلادی طراحی شده است.

اثر نقاشی دیگر این مجموعه متعلق به «ژان باتیست کامی کورو» مربوط به قرن ۱۹ است.

تابلوهایی نیز متعلق به «آرنولوف راینر» از قرن ۲۰ میلادی و آثاری از «ژی آر» که به صورت سفارش موزه لوور به هنرمند انجام شده، در این نمایشگاه دیده میشود.

در حاشیه نمایش این آثار ۱۸ تابلوی عکس کیارستمی نیز به نمایش در آمده است.

مجسمه ابوالهول دیگر اثر ارزشمند این مجموعه است که از سنگ گرانودیوریت و در فاصله سال های ۳۹۳ ـ ۳۷۹ پیش از میلاد ساخته اند.

آثاری از نینوا و خورس آباد عراق متعلق به تمدن آشور و سومر است که قطعه ای از نقش برجسته سر خراج گزار مادی از خورس آباد عراق متعلق به امپراتوری آشور، قطعه ای از نقش برجسته سربازان با کلاه پردار یافته شده از نینوای باستان متعلق به امپراتوری آشور و مجسمه گودِآ مربوط به دوره سومری دیگر آثار این مجموعه هستند.

دو اثر نیز از ایران باستان به نمایش در آمده است شامل؛ تبر مفرغی ۳۳۰۰ ساله، کاوش شده توسط رومن گیریشمن از محوطه جهانی چغازنبیل منقوش به نام پادشاه عیلامی (اونتاش ناپیریشا) و دِرفش مدور مفرغی که در اوایل هزاره دوم پس از میلاد در لرستان کشف شده است.

موزه لوور این درفش را در قرن ۱۹ تملک کرد که آن زمان از نخستین آثار مفرغی لرستان در یک مجموعه عمومی بود. در سال ۱۹۶۷ میلادی از این شی برای تهیه لوگوی رسمی بازار بورس تهران استفاده شد.

از دیگر آثار این نمایشگاه میتوان کتیبه ای از میترا را نام برد که در حال کشتن گاو نر مربوط به قرن دوم ـ چهارم میلادی است.

لیستی از آثار دیگر این مجموعه عبارت است از:

صندوقچه اشیا متبرک که به شکل مقبره و در ابعاد کوچک ساخته شده ، پیاله ای با نقش ترنج به جای مانده قرن ۱۵ میلادی ساخته شده از سنگ طلا یاقوت و سنگ یشم متعلق به امپراطوری عثمانی از مجموعه لویی چهاردهم، تندیس ایزدبانو (احتمالا آرتمیس) از قرن یک یا دو میلادی ساخته شده از سنگ مرمر، تابلویی از «ژان باتیست بلن دو فونتنه» با عنوان گل و گلدان، کتیه مرمرین تلسط زمان بر جهان، مجسمه مرمین فرشته نگهبان آرامگاه قلب فرانسیس دوم هنر فرمین روسل متعلق به به قرن ۱۶ میلادی، تابلویی از «ژوزف آود» از با استعدادترین پرتره سازان عصر خود، اثری از اوبر روبر نقاشی که تغییرات پی در پی کاخ لوور را به تصویر کشیده، مجسمه مینرو مشهور به اورسه (ایزدبانوی عشق که پس از تغییر و افزودن کلاهخود و جغد به ایزبانوی جنگ و خردمندی تغییر عنوان داد) به جای مانده از هنر روم در قرن ۱۵۰ ـ ۲۰۰ میلادی، مجسمه هورورس یا شاهین از گرانیتی با چشمانی از عقیق، نیم تنه ای از امپراتور رم مارکوس اورلیوس متعلق به قرن ۱۷۰ میلادی، مجسمه نشور مرزبان و رییس گمرک که سه ایزد اصلی پرسشتگاه را معرفی می کند و در قرن اول یا دوم میلادی رمی ها آن را از مصر آوردند و در قرن ۱۷ میلادی در شمال رم کشف شد و در جریان لشکر کشی ناپلئون ضبط و به دستور لویی هجدهم خریده شد، خمره ای با صحنه مبارزه سه جنگجوی یونانی، لوح جشن عروسی تتیس و پله هنری از ایتالیا یا گل پخته، خاکستردانی ایتالیایی با قدمت قرن یک میلادی، سنگ مزار فلیپس بدست آمده از جزیره تاسوس یونان متعلق به قرن۴۴۰ ـ ۴۵۰ پیش از میلاد. فرشته در حال پرواز در قرن ۱۵ میلادی، لگنی زرین قلمکاری شده با تصویری از شکار از هنرمند مصری به جای مانده از قرن ۱۳ میلادی، بشقابی با نقش گل متعلق به قرن ۱۷ که از خمیر شیشه و در ترکیه ساخته شده است. مجسمه ای از دومنیک قدیس از مجموعه کامپانا، تابلویی با مضمون گل زنبق نشانه مسیسحت هنر ایتالیا اثر ساسوفراتو با عنوان بشارت، تابلوهایی از اوپن دولا کروا، مینیاتوری از سلطان عثمانی مصطفای دوم اثر عبدالجلیل لونی در قرن ۱۸ میلادی مزین به طلا، تابلوی فوران آتفشان وزوو (که منجر به نابودی شهر باستانی پمپی شد) اثر مایکل وونکی ایتالیایی، نیم تنه «عنخ اف ان سخمت» تحصیلدار شاه فرعون به سال۵۷۰ ـ ۵۸۹ پیش از میلاد ساخته شده از سنگ گرایاکا، مجسمه مریم عذرا و کودک تراشی هنری از سنگ آهک چند رنگ که در قرن ۱۴ میلادی ساخته شده و نشانه ای از هنر گوتیک است، خمره پلیکه هنر یونانی به قدمت۴۵۰ ـ ۴۶۰ پیش از میلاد کشف شده در ایتالیا، سنگ های یادبود و مزار و یادگارهایی از تمدن مصر باستان مثل مجسمه کاتب سلطنتی و منشی در دوره رامسس دوم در ۱۲۱۳ ـ ۱۲۷۹ پیش از میلاد ساخته شده، مجسمه کاتب از سنگ دیوریت در قرن ۱۲ و ۱۳ پیش از میلاد و کوزه های امعاء و احشا باز مانده از ۱۰۶۹ ـ ۱۵۵۰ پیش از میلاد و مجسمه نذری یا ایزدبانوی شکار که مجسمه ای مفرغی ساخته شده در قرن سوم ـ چهارم پیش از میلاد است که هنر اتروسک را نمایش می دهد. فرهنگ اتروسک بخش کوچکی از ایتالیا امروزی بوده که تقریبا شناختی از آن وجود نداشت و لوور به خاطر مجموعه ای که جمع کرده، مدعی است این فرهنگ تقریبا ناشناخته برای اروپایی ها را معرفی کرده است.

علاقه مندان به بازدید از نمایشگاه آثار موزه لوور در تهران میتوانند تا ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ از ۹ صبح تا ۱۸ و ۴۵ دقیقه به آدرس خیابان امام خمینی (ره)، ابتدای خیابان سی تیر مراجعه نمایند.

گزارش تصویری کامل این نمایشگاه در سایت گالری آنلاین درج میشود.

تهیه و تنظیم: گزارشگر گالری آنلاین سارا حسینی

عکاس: بهاره زالی ، مطهره علیزاده

logo-samandehi