فراخوان جایزه مبلمان 2023

از دیرباز و از دوران پیش از شکل‌گیری تمدن، طراحی - نه به سیاق امروزی آن - وجود داشته است؛ انسان از زمانی که پا به عرصه‌ی حیات گذاشته، همواره تلاش کرده است تا چالش‌ها و مسئله‌های خود را از طریق طراحی حل کند اما با این حال، جهانِ دیزاین و طراحی با ترجمانِ فهم‌پذیرتر و کاربردی‌تر امروزی همچنان موضوعی جدید است که ظرفیت‌های بالقوه‌ی بسیاری برای رشد و توسعه‌ی آن وجود دارد؛ این موضوع در کشور ما نمود پُررنگ‌تری دارد زیرا که امروز پس از چندین دهه سکون و با گذر از وقفه‌ای طولانی، دیزاین در جامعه واجد ارزش و اهمیت شده است.


تمامی اشیاء روزمره‌ای که در حوالی‌مان می‌بینیم هر یک به نحوی طراحی و دیزاین شده‌اند.

Seat Prize، رویدادی مستقل است که بر سوژه‌ی طراحی صندلی، مبلمان و نشیمن تأکید می‌کند.

صندلی، یکی از بنیادین ترین اشیاء و در عین حال عمومی ترین سوژه‌ی نمادین دنیای دیزاین است.

با گسترش فرهنگ دیزاین در چند سال اخیر و توجه عمومی به مقوله‌ی زیبایی‌شناسی و دیزاینِ نشیمن و مبلمان در میان اقشار مختلف، سال‌ها پیش تصمیم گرفتیم تا با رویکرد عمیق شدن در چالش‌های فکری و عملی این حوزه، طراحان را به رقابت دعوت کنیم و پُلی باشیم میان استعدادها و توانایی‌های طراحان جوان و خلاق امروز و نیاز جامعه. گمان ما این است که به دلیل عمومی بودن سوژه‌ی طراحی مبلمان و نشیمن، این امکان فراهم می‌شود تا طیف گسترده‌تری از طراحان جوان در این چالش مشارکت کنند و خود را در عرصه‌ای جهانی محک بزنند.

جایزه‌ی طراحی مبلمان در این دوره‌، همچون دوره‌های پیشین می‌کوشد تا فضایی برای رقابت و نمایش آثار طراحان خلاق و آینده‌دار این سرزمین مهیا کند و بستری باشد برای گفت‌وگو، پژوهش و ژرف اندیشی درباره‌ی سوژه‌ی طراحی نشیمن به‌عنوان اُبژه‌ای تأمل برانگیز در سبک زندگی امروز. این رویداد، توسط «موزه‌ی معماری و خلاقیت» و «زنجیره‌ی فرهنگی‌هنری ایوان» پایه‌گذاری و اجرا می‌شود. و یکی از مهم ترین اهداف آن در بلندمدت، تبدیل شدن به مرجعی علمی و تخصصی برای طراحان و تولیدکنندگان این حوزه است.

ارکان جایزه


بنیانگذار: موزه‌ی معماری و خلاقیت

صاحب‌امتیاز و برگزارکننده: زنجیره‌ی فرهنگی ایوان

حامی مادی 2023: اسنوا

کارگروه سیاستگذاری، مشاوره و ارزیابی (به ترتیب حروف الفبا)

1- فرید حاتمی

2- نوید خواسته

3- فرنام رجبی

4- فاطر سعادت نیاکی

5- بیژن شافعی

6- احمد صفار

7- محمدرضا قانعی

هیأت داوران (به ترتیب حروف الفبا)

1- حمید آزیدهاک

2- کامران افشار نادری

3- مریم خلیلی

4- محمدحسن داورزنی

5- سعید علیاری

6- مهدی هرندی

7- یوآنا یورگا

مدیر جایزه: اشکان قانعی

مشاور علمی: امیرمسعود انوشفر

هیأت بدوی رسیدگی به اختلافات:

1- رئیس هیأت داوران

2- عضو کارگروه سیاستگذاری

3- مدیر جایزه

حامیان معنوی: کمیته‌ی ملی موزه‌های ایران، دانشکدگان هنرهای زیبای دانشگاه تهران

جوایز

بخش محصول

رتبه‌ی نخست: 7 نیم‌سکه طلا + نشان جایزه و لوح تقدیر
رتبه‌ی دوم: 5 نیم‌سکه طلا + نشان جایزه و لوح تقدیر
رتبه‌ی سوم: 3 نیم‌سکه طلا + نشان جایزه و لوح تقدیر

بخش ایده

رتبه‌ی نخست: 3 نیم‌سکه طلا + نشان جایزه و لوح تقدیر
رتبه‌ی دوم: 2 نیم‌سکه طلا + نشان جایزه و لوح تقدیر
رتبه‌ی سوم: 1 نیم‌سکه طلا + نشان جایزه و لوح تقدیر

* هیأت داوران می‌توانند هر تعداد اثر را در هر دو بخش «ایده» و «محصول» به‌عنوان آثار شایسته‌ی تقدیر برگزینند. (در این صورت به طراحان، نشان جایزه و لوح تقدیر تعلق خواهد گرفت.)

* حداقل سه اثر از آثار برگزیده‌ی لیست کوتاه بخش ایده در کارگاه ساخت حامی ساخته خواهد شد.

* آثار برنده و شایسته‌ی تقدیر در مجلات و رسانه‌های تخصصی حوزه‌ی طراحی منتشر خواهند شد.

* تمامی آثار منطبق با شرایط مصوبِ رویداد، در کتاب سال جایزه‌ی مبلمان چاپ و منتشر خواهند شد.

قوانین و شرایط جایزه

1.شرکت در این جایزه به‌منزله‌ی پذیرفتن تمامی مفاد مندرج در این برنامه است.

2.در صورتی که طراحان قصد شرکت دادن بیش از یک اثر در این جایزه را داشته باشند، می‌بایست به تعداد مد نظر، کُد مجزا تهیه نماید.

3.تمامی آثاری که با شرایط مصوب رویداد مطابقت داشته باشند در کتاب سال جایزه‌ی مبلمان چاپ خواهند شد.

4.آثار برنده و شایسته‌ی تقدیر در مجلات و رسانه‌های تخصصی حوزه‌ی طراحی منتشر خواهند شد.

5.شرکت دادن اثر در قالب مشارکت گروهی یا حقوقی، مستلزم معرفی «مسئول طراحی» و «نماینده‌ی رسمی» به دبیرخانه جایزه است. «نماینده‌ی رسمی» وظیفه‌ی مکاتبات و دریافت جایزه را بر عهده خواهد داشت.

6.حق نشر و ارائه‌ی تمامی آثار با ذکر نام و نام‌خانوادگی تمامی اعضای تیم شرکت‌کننده با عناوین درج‌شده مطابق فرم ثبت‌نام تکمیلی، توسط برگزارکننده محفوظ است.

7.در صورت شرکت در جایزه به‌صورت گروهی و یا شخص حقیقی و حقوقی، مالکیت فکری آثار متعلق به همه‌ی اعضای گروه معرفی‌شده به دبیرخانه جایزه است؛ مگر اینکه ترتیب‌های دیگری که در قالب تفاهم نامه ای مکتوب و به امضای تمام اعضای گروه رسیده شده باشد و به دبیرخانه ارائه شود.

8.مسئولیت اختلافات درون‌گروهی بر عهده‌ی شرکت‌کنندگان است؛ لذا پیشنهاد می‌کنیم که حوزه‌ی مسئولیت‌ها و وظایف، پیش از ورود به فرآیند جایزه، طبق قراردادی کتبی فی‌مابین اعضای گروه تدقیق شود.

9.تمامی آثار دیجیتال و فیزیکی (در هر دو بخش ایده و محصول) که در موعد مقرر به دبیرخانه جایزه واصل شده‌اند، از منظر کمّی توسط دبیرخانه با برنامه‌ی جایزه تطبیق داده می‌شود و نتیجه‌ی این بررسی به‌صورت گزارش کتبی، همراه با تحلیل‌های فنی در اختیار اعضای هیأت داوران قرار خواهد گرفت.

10.آثار به‌صورت کُدگذاری در جلسات داوری به معرض نمایش اعضای هیات داوران قرار خواهند گرفت و هویت شرکت‌کنندگان تا روز اعلام نتایج مخفی خواهد ماند.

11.دبیرخانه مکلف است که تجربه‌های جهانی مشابه با هر یک از آثار ارسالی را به‌همراه گزارش فنی در روز داوری در اختیار داوران قرار دهد. داوران می‌توانند نسبت به اصالت آثار اعلام نظر نمایند و در صورت هرگونه تشخیص، مبنی بر کپی‌برداری، موضوع را به‌همراه مستندات به مراجع ذی‌صلاح ارجاع نمایند. تعیین و تشخیص کپی بودن آثار فقط با اجماع همه‌ی اعضای حاضر در جلسه‌ی داوری امکان‌پذیر است.

12.در صورت ارائه‌ی آثار دیجیتالی با تعداد بیش از چهار شیت، شیت‌های اضافی به تشخیص مدیر حذف می‌شود و در فرآیند داوری قرار نخواهند گرفت.

13.در صورت عدم انطباق آثار با برنامه‌ی جایزه، مانند عدم انطباق مشخصات مدارک ارائه‌شده با برنامه‌ی اجرایی و فیزیکی جایزه و یا وجود نشان هویتی در مدارک، مدیر می‌تواند آن اثر/ آثار را از فرآیند جایزه حذف کند اما در عین حال باید دلایل حذف را به‌همراه آثار به رؤیت هیأت داوران برساند و طبق صورت‌جلسه‌ای با تأیید داوران، حذف قانونی آن‌ها را مصوب نماید.

14.شرکت‌کنندگان در جایزه، نباید در طی یک سال گذشته از زمان اعلان فراخوان، هیچ ارتباط قراردادی و مالی با هر یک از داوران، بنیانگذار، برگزارکننده، مدیر و حامی داشته باشند.

15.آثار ارسالی فارغ از کیفیت های مد نظر داوران حتما باید رتبه بندی شده و مقام های نخست تا سوم در هر بخش مشخص شود. داوران نمیتوانند به دلایلی چون کیفیت آثار ارسالی از تعیین رتبه استنکاف نمایند.

اشاره: هیأت داوران می‌تواند در بخش «ایده» در راستای تحقق و ساخت، معایب و محدودیت‌های آثار برگزیده را اعلام نماید.

16.رأی نهایی داوری قطعی و تغییرناپذیر است و هیچ‌کدام از ارکان جایزه، مجاز به تغییر و تصرف در آن نیستند.

17.هیأت داوران می‌توانند هر تعداد اثر را در هر دو بخش «ایده» و «محصول» به‌عنوان آثار شایسته‌ی تقدیر برگزینند. در این صورت به برگزیدگان نشان جایزه و لوح تقدیر تعلق خواهد گرفت.

18.هیأت داوران می‌تواند در صورت نیاز به توضیح و یا ارائه‌ی حضوری آثار راه‌یافته به بخش دوم داوری، این موضوع را به اطلاع مدیر برساند. در این صورت می‌بایست مراتب توسط دبیرخانه به اطلاع طراحان رسانده شود و فرآیند، مطابق ضوابط، میان راه‌یافتگان ادامه خواهد یافت.

19.هیچ‌یک از اعضای هیأت داوران نمی‌تواند هیچ دو اثری را در هر بخش به‌صورت مشترک شایسته‌ی اخذ یکی از رتبه‌ها بداند، مگر با تأیید مدیر و پرداخت کامل جایزه‌ی تعیین‌شده در برنامه‌ی جایزه به هریک از رتبه‌ها (به عبارتی؛ جوایز تعیین‌شده در برنامه برای هر یک از رتبه‌ها قابل تقسیم نیست).

20.حامی می‌تواند به انتخاب خود و با تأیید مدیر جایزه، حداقل سه اثر از آثار برگزیده‌ی لیست کوتاه بخش ایده را در کارگاه ساخت خود بسازد.

اشاره: با توجه به آن‌که فراهم‌سازی شرایط ساخت، کارگاه، تجهیزات و هزینه‌های مربوطه بر عهده‌ی حامی‌ست، مالکیت مادی آثار تولیدشده در این بخش به حامی تعلق خواهد گرفت و طراحان آثار صرفاً مالک معنوی اثر خواهند بود.

21.مرجع نخست رسیدگی به شکایات احتمالی مابین ارکان، «هیأت بدوی رسیدگی به اختلافات جایزه» است.

22.در جلسات داوری به غیر از اعضای هیأت داوری، مدیر و دستیاران، هیچ‌کس حق حضور ندارد.

23.جلسات داوری ضبط و پس از پایان داوری نهایی، خلاصه‌ای از آن در معرض مشاهده‌ی عموم قرار خواهد گرفت.

24.داوران مکلف‌اند که صورت‌جلسه‌ی نهایی روند داوری خود را به‌صورت کتبی، همراه با استدلال‌های مربوط به دلایل رد و پذیرش آثار راه‌یافته به بخش دوم داوری، در جلسه نهایی داوری، به مدیر تحویل نمایند.

25.امتیازات اخذ شده‌ی آثار توسط هیأت داوران همراه با دلایل انتخاب، حداکثر تا 10 روز پس از اعلام نتایج در اختیار جامعه‌ی حرفه‌ای قرار خواهد گرفت.

26.اعضای هیأت داوران بایستی در جلسه‌ی نخست، از میان خود، رئیس هیأت داوران را انتخاب و به‌صورت کتبی به دبیرخانه‌ی جایزه معرفی نمایند.

حقوق مالکیت معنوی آثار

ایده

در این بخش تمامی حقوق مالکیت معنوی آثار متعلق به طراحان و تمامی حقوق مالکیت فکری آثار متعلق به جایزه‌ی مبلمان خواهد بود.

در صورت فروش و یا واگذاری آثار در این بخش از سوی موزه‌ی معماری و خلاقیت، معادل ارزش جایزه‌ی رتبه‌ی سوم بخش ایده، به طراح اثر تعلق خواهد گرفت.

نظارتِ بر روند ساخت آثاری که پروتوتایپ آن‌ها (یک الی سه نمونه) توسط حامی یا موزه‌ی معماری و خلاقیت، سرمایه‌گذاری و ساخته می‌شوند، بر عهده‌ی طراح است و مالکیت مادی آن‌ها به سرمایه‌گذار تعلق خواهد گرفت.

محصول

تمامی حقوق مالکیت فکری و معنوی آثار در این بخش متعلق به طراحان اثر/ آثار خواهد بود.

آثاری که برنده‌ی رتبه‌های برتر و یا به‌عنوان اثر برگزیده در این جایزه انتخاب می‌شوند به مالکیت موزه‌ی معماری و خلاقیت در می‌آیند و با حفظ مالکیت معنوی طراحان در نمایشگاه‌های مربوطه به نمایش گذاشته خواهند شد.

همچنین پس از برگزاری رویداد، در صورت تقاضای حامیان جایزه یا سرمایه‌گذاران، جهت خرید آثار این بخش، پس از کارشناسی کارگروه سیاستگذاری و متخصصین این حوزه تا سقف ارزش جایزه‌ی نقدی رتبه‌ی سوم بخش «محصول» خریداری خواهند شد.

اشاره: در صورت فراهم نمودن بستر فروش یا تولید هر یک از آثار در هر دو بخش «ایده» و «محصول»، حقوق مالکیت معنوی برای طراحان آن خواهد بود.

گاه‌شمار جایزه (1402)


بازه اول ثبت نام (زود هنگام) 3 آبان الی 9 آذر

بازه دوم ثبت نام 10 آذر الی 9 دی

بازه ثبت نام (دیر هنگام) 10 الی 24 دی

آخرین مهلت بارگذاری آثار دیجیتال (در هر دو بخش ایده و محصول) 25 دی

بازه تحویل فیزیکی آثار (شیت و محصول)1 الی 4 بهمن

افتتاح نمایشگاه 23 بهمن

مراسم اعلام نتایج 26 بهمن

بازه برپایی نمایشگاه آثار 23 بهمن الی 1 اسفند

مهلت ارسال اعتراضات 29 بهمن

اعلام رأی نهایی هیات بدوی رسیدگی به اختلاف و اهداء جوائز به برندگان 3 اسفند


جهت ثبت نام و شرکت در مسبقه به سایت فراخوان مراجعه نمایید.

logo-samandehi