بنای «درب ۱۷۱۸»، مرکز هنرهای معاصر نمادین قاهره تخریب شد

بنای «درب ۱۷۱۸»، مرکز هنرهای معاصر نمادین قاهره که در جوار بناها و محوطه‌های تاریخی و باستان‌شناسی فراوانی قرار دارد به دستور دولت مصر تخریب شد.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، مسئولان این مرکز هنری در شبکه‌های اجتماعی نوشتند: «عمیقاً متأسف و خشمگین هستیم که تخریب بدون اطلاع قبلی ساختمان اصلی درب ۱۷۱۸، یک بنای تاریخی قاهره را که به عنوان پناهگاهی برای هنرمندان و صنعتگران از همه نوع بوده است، اعلام می‌کنیم. تخریب این بنا یادآور تهدیدات مداوم میراث و بافت تاریخی قاهره است.»

به گفته مقامات این مرکز، این ساختمان برای تعریض یک بزرگراه تخریب شده است. قاهره در حال توسعه گسترده‌ای است؛ زیرا عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر تلاش می‌کند تا این شهر پرجمعیت را مدرن کند و پایتخت جدید ۵۹ میلیارد دلاری خود را در حاشیه صحرا بسازد. دولت مصر تاکنون بیش از ۴ هزار مایل جاده جدید و ۹۰۰ تونل و پل را به عنوان بخشی از این پروژه ساخته، اما این طرح توسعه منجر به تخریب کل محله‌ها و نقاط دیدنی شده است.

ساختمان «درب ۱۷۱۸» واقع در منطقه الفسطاط در بخش قدیمی قاهره قرار دارد که توسط گنجینه‌های باستان‌شناسی و تاریخی احاطه شده است. مسجد عمرو بن العاص با قدمت هزارساله (ساخته‌شده در سال ۶۴۲ پس از میلاد و شناخته‌شده به عنوان نخستین مسجد ساخته‌شده در قاره آفریقا)، قلعه بابل (قرن اول پس از میلاد)، کلیسای معلق (۶۹۰-۶۹۲ پس از میلاد)، کلیسای یونانی سنت جورج (قرن ۱۰) و موزه قبطی (۱۹۱۰) همگی در فاصله چند قدمی ساختمان «درب ۱۷۱۸» قرار دارند.


در ماه آگوست سال گذشته، دولت مصر شروع به تخریب ساختمان‌ها در منطقه باستانی الفسطاط کرد؛ جایی که بسیاری از آخرین صنعتگران سنتی شهر در آن زندگی می‌کنند. در آن زمان «معتز نصرالدین»، بنیانگذار مرکز «درب ۱۷۱۸» به نیویورک تایمز گفت که مقامات دولتی به او گفته‌اند قرار است این مرکز هنری تخریب شود تا راه را برای ساخت بزرگراه باز کند. سپس در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، مقامات به همه کارکنان دستور دادند که ساختمان را ترک کنند و فضا را ببندند.

این مرکز که ۱۶ سال پیش افتتاح شد، یکی از نخستین فضاهای فرهنگی شهر بود که میزبان نمایشگاه‌ها، کنسرت‌ها، رویدادها و کارگاه‌های آموزشی بود. نام این بنا بر اساس «شورش‌های نان» در سال ۱۹۷۷ در کشور نامگذاری شد که در ۱۷ و ۱۸ ژانویه همان سال رخ داد.

هفته گذشته، مدیر این مرکر هنری در یک برنامه تلویزیون مصر ظاهر شد و اعلام کرد آثار ۱۵۰ هنرمند خارجی که ارزش میلیونی دارند، نابود شده است و بولدوزرها سالن نمایشگاه و دو کارگاه مرکز را تخریب کرده‌اند.

logo-samandehi