سیزده مکعب به مثابه دهکده عمودی

استودیوی معماری پرتغالی OODA اخیراً از طرح Hora Vertikale، یک برج انباشته شده منحصر به فرد با نمای خوشه‌ای، که برای بازتعریف افق تیرانا طراحی شده است، رونمایی کرده است.


به گزارش گالری آنلاین، با زیربنای 55 هزار متر مربع و ارتفاع برج 140 متر، فاز اول ساخت چراغ سبز دریافت کرده و قرار است بهار سال آینده آغاز شود. Hora Vertikale که قول داده بود به یک پروژه پیشگامانه برای پایتخت آلبانی تبدیل شود، یک سکونتگاه عمودی یا "Hora" در آلبانیایی باستان را معرفی می کند. فراتر از ساختارهای مسکونی سر به فلک کشیده، یک پارک جدید و مجموعه ای از امکانات رفاهی برای ساکنان و بازدیدکنندگان باز خواهد بود. این پروژه دامنه خود را گسترش می دهد تا جامعه محلی را درگیر کند و یک دهکده عمودی منحصر به فرد را در یک شهر سرسبز گسترده تصور می کند.

معماران OODA در تلاش برای بازتاب طبیعت شلوغ تیرانا با Hora Vertikale، تاکید زیادی بر پایداری دارند. استفاده از موادی که به صورت محلی از آلبانی تهیه می شود نه تنها ردپای کربن را به حداقل می رساند بلکه از اقتصاد محلی نیز حمایت می کند. این طراحی عناصر شهری و روستایی را ادغام می کند و قصد دارد برج ها را به نشانه های نمادین تبدیل کند. این سازه‌ها نوید حضوری به یاد ماندنی را می‌دهند و در عین حال فضایی کاملاً محلی را هدف قرار می‌دهند، همگی با ارتفاعات منحصربه‌فرد و تغییر چشم‌انداز از نقاط دیدنی مختلف در سراسر شهر. از دور، ساختمان‌های Hora Vertikale ارتفاعات متمایزی را نشان می‌دهند که نمادی انتزاعی از بافت ترکیبی تیرانا است. از نزدیک، زمانی که ترکیب‌بندی‌ها از جاده اصلی به سمت پارک عقب می‌روند، تعامل بازیگوشانه پروژه آشکار می‌شود.


logo-samandehi