4 کاربرد واقعیت افزوده در معماری

آشنایی عمومی با قابلیت‌های فناوری واقعیت افزوده سبب می‌شود استفاده از آن در حوزه‌های مختلف افزایش یابد. این ابزار همین حالا نیز توسط متخصصان معماری، ساخت‌وساز، طراحی و مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بااین‌حال، در آینده می‌توان کاربردهای دیگری مانند بهبود ارتباطات انسانی (به‌جای ایمیل و تماس ویدیویی) را برای آن در نظر گرفت. میزان استفاده از فناوری واقعیت افزوده در معماری، بی‌شک در آینده بیشتر رواج خواهد یافت.


ابزاری برای طراحی و معماری خلاقانه

به‌طور ساده، واقعیت افزوده را می‌توان ترکیبی از دو جهان دانست: یکی جهان واقعی که در آن زندگی می‌کنیم و اقدامات واقعی ما پیامدهای جدی در بر خواهند داشت؛ و دیگری جهان دیجیتالی که امکان آزمون‌وخطا بدون خطر واقعی در آن وجود دارد. البته در جهان دیجیتالی، با ابزارهای خودکار یا ابزارهایی مانند کپی پیست، کارها با دقت و سرعت بیشتری نیز انجام می‌شوند.

همه معماران حرفه‌ای این توانایی را دارند که نقشه‌های ساختمان را به‌طور ناخودآگاه می‌خوانند؛ درست مانند برنامه‌نویس‌هایی که صفر و یک را به‌خوبی می‌شناسند. بااین‌حال، استفاده از فناوری واقعیت افزوده در معماری می‌تواند به بهبود این توانایی حتی برای معماران بسیار حرفه‌ای کمک کند. معماران می‌توانند با این فناوری، به‌طور مجازی و به‌آسانی دیوارها را جابه‌جا کنند، پنجره‌ها را تغییر دهند و لوازم یا طراحی دکوراسیون داخلی منزل را تعیین کنند. درنتیجه، پیش از اعمال واقعی این تغییرات، آن‌ها را در محیط تجربه خواهند کرد.

البته در حال حاضر هم معماران و هم مشتریان آن‌ها می‌توانند این تغییرات را با ابزارهایی که به کمک دست نیاز دارند، از پیش مشاهده کنند. اما فناوری‌های آینده ممکن است با هوش مصنوعی حتی به دخالت دست نیاز نداشته باشند. این یعنی معماران، هم در انرژی دست و ذهن و هم در زمان خود صرفه‌جویی خواهند کرد.


بالا بردن سطح ارتباطات با مشتری و میزان درک او از طرح‌ها

فناوری‌های دیجیتال مانند رندرهای 3 بعدی سریع، تماس‌های ویدیویی، رایانش‌های ابری و حتی تماس‌های تلفنی، بر نحوه ارتباط معماران با مشتریان تاثیر چشمگیری داشته‌اند. این نوآوری‌ها به تصمیم‌گیری سریع‌تر و کارآمدتر، آن‌هم از راه دور، کمک شایانی کرده‌اند. البته متاسفانه علی‌رغم وجود این فناوری‌ها، بیان صحیح طرح‌های خلاقانه برای مشتری، هنوز برای معماران یک چالش بزرگ است.

تصویرسازی‌های 3 بعدی می‌توانند تا حدودی ابعاد یک فضای جدید را به مشتری بنمایند، اما بازهم تجربه حضور در فضا را برای او رقم نمی‌زنند. حتی عینک‌های واقعیت مجازی، با اینکه حس بودن در فضا را در انسان ایجاد می‌کنند، اما امکان لمس واقعی فضا از نزدیک را ندارند. واقعیت افزوده در معماری با ترکیب دنیای واقعی و دنیای دیجیتال، کمک می‌کند تا مشتریان فضای جدید موردنظر را با حضور در فضای قبلی تجربه کنند. درنتیجه، آن‌ها درک بهتری از پروژه خواهند داشت و مشکلات احتمالی، در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند.


یادگیری تجربه محور با راهنمایی واقعیت افزوده و هوش مصنوعی

چندی است که ویدیوهای آموزشی آنلاین بسیار رایج شده‌اند. هر فردی می‌تواند با کمی انگیزه و جسارت، هر مهارتی را از این ویدیوها بیاموزد و حرفه‌ای شود. اما فناوری واقعیت افزوده، در کنار هوش مصنوعی و سخت‌افزارهایی که به دخالت دست نیاز ندارند، تحول شگرف دیگری در یادگیری تجربه محور رقم خواهد زد.

در فناوری واقعیت افزوده، می‌توانیم تصاویر سه‌بعدی را با استفاده از عینک یا کلاه، روی فضاهای واقعی اضافه کنیم. بدین ترتیب، مشکلات احتمالی، پیش از آنکه به خطرات جدی تبدیل شوند، شناسایی خواهند شد. برای مثال، می‌توانیم سازه‌ها و شبکه‌های برقی و لوله‌کشی را پیش یا پس از نصب ببینیم و ارزیابی یا ویرایش کنیم. با این امکانات، آموزش برای کارآموزان در محل کار ساده‌تر می‌شود. البته ممکن است حتی حرفه‌ای‌ها دچار خطا شوند که با این روش، از آن‌ها پیش‌گیری خواهد شد.


مشاهده بناهای تاریخی در زمان حال

به‌جز افزایش سرعت طراحی سازه و کاهش احتمال خطا، واقعیت افزوده در معماری مزایای فراوان دیگری را به همراه دارد. برای مثال، می‌توانیم به کمک واقعیت افزوده، ساختمان‌های قدیمی و فراموش‌شده را دوباره زنده کنیم. باستان شناسان می‌توانند با این فناوری در زمین گردش کنند و تجربه‌ای نزدیک از نحوه زندگی تمدن‌های باستانی داشته باشند.

در حال حاضر، موزه‌ها برخی از محیط‌های گذشته را به‌طور فیزیکی در اتاق‌های کوچک شبیه‌سازی کرده‌اند. نرم‌افزارهایی نیز هستند که به‌صورت سه‌بعدی، گذشته را به تصویر می‌کشند. اما با ترکیب واقعیت افزوده و تجهیزات مدرن متصل به بدن، این تصویرسازی‌ها بسیار واضح‌تر خواهند شد. با استفاده هم‌زمان از هوش مصنوعی و واقعیت افزوده، می‌توانیم زمانی که در محل واقعی یک بنای تاریخی حاضر هستیم، شکل و شمایل آن در گذشته را نیز کاملا تماشا کنیم.


جمع‌بندی

فناوری واقعیت افزوده به‌تازگی سروصدای زیادی در حوزه معماری و ساخت‌وساز به پا کرده است. پیش از هر چیز، این فناوری مطمئنا کار طراحی را برای معماران سریع‌تر و ساده‌تر می‌سازد. ارتباطات بهتر با مشتری، بهبود کیفیت یادگیری در معماری و امکان مشاهده زنده بناهای گذشته، از دیگر فواید واقعیت افزوده در معماری هستند. البته هنوز به پیشرفت‌های بیشتری در صنعت لوازم متصل به بدن نیاز است تا علم معماری بتواند بیشترین بهره را از آن‌ها ببرد.


منبع: آرل

logo-samandehi