یاسمین لاری برنده مدال طلای سلطنتی RIBA 2023 شد

یاسمین لاری، معمار پاکستانی، مدال طلای مؤسسه سلطنتی معماران بریتانیا را برای سال 2023 به‌خاطر قدردانی از فعالیت‌های بشردوستانه او که از زمان بازنشستگی خود انجام داده است، دریافت کرد.

به گزارش گالری آنلاین، لاری، که اولین معمار زن پاکستانی بود، دومین زنی است که پس از زاها حدید به تنهایی موفق به دریافت این لوح شد. او به دلیل کار آگاهانه اجتماعی و ایجاد خانه برای حاشیه نشین ترین جوامع کشور پس از بازنشستگی از فعالیت رسمی شناخته شد.

در استناد این جایزه آمده است: «در حالی که اهمیت نقش او را در عمل به‌عنوان نمادی از تغییر در پاکستان درک می‌کند، اما مدال طلای سلطنتی به دلیل کاری است که او از زمان بازنشستگی در سال 2000 انجام داده است.»

در 23 سال گذشته لاری و بنیاد هریتیج پاکستان که او با همسرش تأسیس کرده بود، واکنش خلاقانه ای به آسیب های جسمی و روانی که تعدادی از بلایای طبیعی بزرگ، زلزله، سیل و درگیری ها بر مردم وارد کرده است، نشان داده است.

لاری در دره غازی خان پاکستان متولد شد و در سن 15 سالگی به همراه خانواده اش به انگلستان رفت و در رشته معماری در پلی تکنیک آکسفورد که اکنون دانشگاه آکسفورد بروکس است، تحصیل کرد. در 23 سالگی به کراچی در پاکستان بازگشت و استودیوی Lari Associates را تأسیس کرد که در ایجاد دفاتر و پروژه های مسکن متعدد موفق شد.


logo-samandehi